De mogelijkheden met Facebook-pixel

De kracht van de Facebook-pixel

De Facebook-pixel is een analysetool die je helpt om de effectiviteit van je Facebook-advertenties te meten en dit aan de hand van verschillende gebeurtenissen.

 

Het geeft je onder meer de mogelijkheid om meer inzicht te krijgen in je CTR, maar ook in de acties (en eventueel conversies) die iedere bezoeker onderneemt op je website, nadat deze heeft doorgeklikt op je advertentie.

 

Conversies en aangepaste doelgroepen in één

 

Enkele jaren geleden hadden adverteerders de keuze tussen twee Facebook-pixels, namelijk de conversietrackingpixel en de pixel voor aangepaste doelgroepen.

 

Op 15 februari 2017 besloot Facebook om deze samen te voegen tot één Facebook-pixel en deze te voorzien van de volgende functionaliteiten:

 

  • Conversietracking
  • Conversieoptimalisatie
  • Retargeting van doelgroepen
  • Verbeteren van dynamische advertenties

 

In tegenstelling tot de twee aparte pixels, heeft de huidige Facebook-pixel als voordeel dat zij haar biedstrategie aanpast aan de Facebook lead- en customer data die zij verzameld heeft. Dit heeft als gevolg dat Facebook jouw advertenties alleen toont aan gebruikers die het meest geschikt zijn om te converteren of iets van jouw website te kopen.

 

Daarnaast kan je met de Facebook-pixel ook een aangepaste doelgroep samenstellen en aan deze groep advertenties tonen. Hiervoor heb je echter wel een minimum van 100 conversies nodig, aangezien deze aangepaste doelgroep bestaat uit gelijkaardige personen die jouw website of Facebook-pagina hebben bezocht en de intentie hebben om te converteren.

 

Meetbare gebeurtenissen met de Facebook-pixel

 

Wanneer iemand, na het klikken op jouw Facebook-advertentie, een actie onderneemt op jouw website, registreert de Facebook-pixel dit als een gebeurtenis.

 

In totaal kan Facebook negen gebeurtenissen registreren:

 

  1. Inhoud weergeven: meet het aantal weergaven van belangrijke pagina’s, zoals bv. productpagina’s;
  2. Zoekopdracht: houd bij wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert op jouw website;
  3. Toevoeging aan winkelwagentje: registreert wanneer iemand artikelen toevoegt aan het winkelmandje;
  4. Toevoegen aan verlanglijstje: houd bij wie iets toevoegt aan de verlanglijst;
  5. Gestarte betalingsprocedures: meet het aantal gestarte betalingen;
  6. Toevoegingen van betalingsgegevens: registreert wie betalingsgegevens toevoegt tijdens het betalingsproces;
  7. Aankopen: houd aankopen of voltooide betaalprocessen bij;
  8. Lead: meet wie interesse toont in je producten of diensten;
  9. Voltooide registratie: registreert wanneer het registratieformulier is ingevuld.

 

Via het Facebook-helpcentrum voor adverteerders vind je meer informatie terug over hoe je deze gebeurtenissen integreert met je Facebook-pixel en hoe je, indien gewenst, aangepaste conversies toevoegt.

 

De installatie van een Facebook-pixel op je website

 

Wanneer je een Facebook-pixel wenst te installeren op je website, dien je deze eerst via de Facebook Ads Manager aan te maken.

 

Na de aanmaak van de Facebook-pixel kan je code aan de hand van de volgende stappen eenvoudig integreren in je website:

 

  1. Installeer de code van de Facebook-pixel in je header. Dit kan je (laten) doen door:
    • het gebruik van een Facebook website partner;
    • jezelf;
    • je developer.
  2. Voeg de code van de meest belangrijke gebeurtenissen voor jouw business toe aan je website;
  3. Ga na of je Facebook-Pixel effectief werkt via Pixel Helper.

 

In snackvorm

 

De Facebook-pixel is een krachtige advertentietool.

  • Meet gebeurtenissen.
  • Combineert de mogelijkheden van de conversietrackingpixel en de pixel voor aangepaste doelgroepen.
  • Geeft je meer inzicht in je CTR en de acties die elke bezoeker op je website onderneemt, na de doorklik op een Facebook-advertentie.
  • Helpt je om je advertenties automatisch te tonen aan gebruikers die het meest geschikt zijn om te converteren.
  • Kan in totaal 9 gebeurtenissen tracken die relevant zijn voor jouw business.
Mattias Vercauteren

SEO-expert die de zoekmachines doet spinnen. Sterk in onder meer e-mailmarketing en social media advertising. Papa van Lou.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website