Je Facebook-pagina optimaliseren?

Er zijn veel redenen waarom het hebben van een Facebook-pagina opportuun is voor de groei van je bedrijf. Het social media-platform is de afgelopen jaren namelijk uitgegroeid tot één van de grootste kanalen ter wereld, waardoor deze een enorme invloed heeft gekregen op de versterking van je merk.

 

Daarnaast zijn er intussen al meer dan 65 miljoen Facebook-pagina’s actief, waardoor de kans zeer groot is dat je concurrentie al enige tijd aanwezig is op dit platform. Hoog tijd dus om in actie te schieten en van je Facebook-pagina een echte lead magnet te maken!

 

Maar hoe zorg je ervoor dat je pagina echt scoort zoals het hoort?

 

Maak gebruik van Facebook Locaties

 

Wie een goed geoptimaliseerde Facebook-pagina heeft en beschikt over meerdere vestigingen, maakt zonder twijfel al gebruik van Facebook Locaties.

 

Met Facebook Locaties kan je onder meer:

 

  • Verbinding maken met al je bedrijfslocaties;
  • Deze koppelen aan je algemene Facebook-pagina;
  • Je bedrijfslocaties beheren vanaf één centrale plek;
  • Lokale pagina’s en advertenties opzetten om plaatselijke merkbekendheid te verwerven. Zo kan je bijvoorbeeld dynamische advertenties maken die klanten aanbiedingen laten zien die voor winkels in hun buurt gelden.

 

Voor meer informatie rond het opzetten en het beheren van Facebook Locaties, kan je steeds gebruikmaken van het Helpcentrum van Facebook Business.

 

Houd je openingsuren up-to-date

 

Het lijkt misschien voor de hand liggend, maar toch zijn er tal van bedrijven die hun openingsuren op hun Facebook-pagina plaatsen en deze vervolgens nooit meer updaten.

 

Hierdoor ontstaat er foutieve informatie, wat op zijn beurt negatieve gevolgen heeft voor je klanten en voor je bedrijf.

 

Heb je dus onlangs via Facebook Locaties een nieuwe locatie toegevoegd aan je algemene Facebook-pagina? Kijk dan zeker even na of hier de correcte openingsuren aan gekoppeld zijn en niet die van een andere vestiging!

 

Daarnaast dien je ook extra aandacht te besteden aan feestdagen en speciale evenementen. In tegenstelling tot Google My Business, geeft Facebook je niet de mogelijkheid om tijdens de feestdagen (of andere gebeurtenissen) speciale openingsuren te vermelden. Indien je tijdens de feestdagen dus op andere uren open bent dan voorzien, plaats je dit best via een post op je Facebook-pagina of adverteer je dit enkele weken op voorhand in je lokale omgeving.

 

Personaliseer de naam van je pagina

 

Verder kan ook een gepersonaliseerde naam voor je Facebook-pagina wonderen verrichten, wanneer je de vindbaarheid van je bedrijf wil verhogen.

 

Bij de aanmaak van je bedrijfspagina krijg je immers een URL waarin verschillende cijfers staan. Dat ziet er zo uit: http://www.facebook.com/pages/your-brand-name/857469375913?ref=ts.

 

Zoals je ziet, niet erg gebruiksvriendelijk of makkelijk te onthouden dus!

 

Om de naam van je bedrijf of merk top of mind te maken, dient je Facebook-pagina over een naam te beschikken die helder en duidelijk is.

 

Hieronder enkele tips die je daarbij kunnen helpen:

 

  • Je mag geen spaties of underscores gebruiken. Zorg daarom telkens voor een hoofdletter bij het begin van een nieuw woord.
  • Wanneer je over meerdere locaties beschikt, is het aan te raden om je merknaam plus de locatie van je vestiging in je gepersonaliseerde naam te gebruiken.
  • Je gepersonaliseerde naam mag minimaal 5 en maximaal 50 tekens zijn. Vermijd een te korte of een te lange naam voor je Facebook-bedrijfspagina.

 

Kies een omslagfoto die je bedrijf kenmerkt

 

Sinds kort kan je je Facebook-pagina optimaliseren door gebruik te maken van een omslagvideo of een omslagdiavoorstelling. Hierdoor kan je meer karakter geven aan je bedrijfspagina en de aandacht trekken van jouw bezoekers.

 

Om te weten te komen welke zaken al dan niet zijn toegestaan als omslag, kan je via het Facebook helpcentrum de richtlijnen voor omslagvideo’s raadplegen.

 

Stel een call-to-action-button in

 

Ten slotte heb je ook nog de mogelijkheid om een “call-to-action” toe te voegen aan je Facebook-pagina. Deze bevindt zich vlak onder je omslagfoto en moedigt je bezoekers aan om te interageren op je bedrijfspagina of om meer te weten te komen over jouw bedrijf.

 

In ieder geval is het de kernactiviteit van je bedrijf die bepaalt welke CTA het meest geschikt is voor jouw Facebook-pagina.

 

Het helpcentrum van Facebook licht je toe hoe je deze “call to action” kan instellen.

 

In snackvorm

 

Maak je Facebook-pagina beter vindbaar voor meer leads.

  • Stel Facebook Locaties in indien je meerdere vestigingen hebt.
  • Houd je openingsuren up-to-date en voorzie elke vestiging van de juiste openingsuren.
  • Personaliseer de naam van je Facebook-pagina zodat je een URL zonder cijfers hebt en je bijgevolg dus beter vindbaar bent.
  • Kies een omslagfoto die je bedrijf kenmerkt en kies bij voorkeur voor een omslagvideo of een slideshow.
  • Maak gebruik van een CTA-button voor meer interactie met je Facebook-bezoekers.
Mattias Vercauteren

SEO-expert die de zoekmachines doet spinnen. Sterk in onder meer e-mailmarketing en social media advertising. Papa van Lou.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website