Messenger op je website

Messenger op je website?

Veel bedrijven installeerden al een live chat op hun website, dat is ook Facebook niet ontgaan. De social mediareus lanceerde eerder deze maand Messenger 2.2, met als interessantste feature een Customer Chat-plugin die je kunt inzetten zodat mensen met je kunnen chatten op je website of op Facebook, en dat zowel via desktop als via mobile en tablet. Facebook kwam met de update omdat er veel vraag naar was in de developer community. Met deze plugin kun je, net als bij andere live chats, rechtstreeks met klanten communiceren  maar er is meer.  

 

Hoe werkt het?

 

Als je op een website komt met de Customer Chat-plugin, krijg je het alomgekende Messenger-icoontje te zien. Afhankelijk van de instellingen, moet je erop klikken of opent het automatisch en kan je een gesprek beginnen. Een voorwaarde is wel dat je ingelogd bent op Facebook in je browser. Vanaf dan werkt het gewoon zoals Messenger: bedrijven kunnen je links, foto’s of video’s sturen. Een andere nieuwigheid is dat bedrijven een call-to-action (CTA) knop kunnen integreren in hun berichten, zoals bijvoorbeeld ‘Check top sales’ om de best verkochte producten te etaleren.

 

Top Sales checken? Don’t mind if I do!

 

Personalisatie

 

Een groot voordeel voor bedrijven is dat de Customer Chat-plugin gelinkt is aan je Facebook-account, en dat mensen ook automatisch een bericht krijgen op Messenger als ze de site verlaten. Op die manier ben je de klant niet kwijt als hij of zij de website verlaat, en ben je meer dan ooit in staat om een band op te bouwen. Er zijn ook veel meer mogelijkheden voor personalisatie doordat bedrijven weten met wie ze aan het chatten zijn. Voor consumenten kan dit ook een voordeel zijn: de beschikbare Facebook-gegevens maken dat ze beter en efficiënter kunnen worden geholpen.

 

Op de wachtlijst

 

Voorlopig is Messenger 2.2 nog maar voor een beperkt aantal partners beschikbaar in bèta: Adore Me, Air France, Argos, Aviva (Eurofil), Bodeaz, Elves, Goibibo, Keto Mojo, KLM, Mermaid Pillow, Spoqa, Total Activation, Volaris en Zalando.

 

Ja kan je wel al inschrijven op een soort wachtlijst. Je krijgt dan een e-mail als de plugin voor jouw bedrijf beschikbaar is.

 

In snackvorm

 

Eerder deze maand lanceerde Facebook ‘Messenger 2.2.’.

  • Interessantste feature: een Customer Chat-plugin.
  • Laat toe om op je website met bezoekers te chatten via Messenger.
  • … Zowel op desktop als via mobile en tablet.
  • Chats kunnen later worden hervat op Facebook, zo ben je de bezoeker niet kwijt.
  • Momenteel alleen nog in bèta beschikbaar voor een beperkt aantal bedrijven.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website