Extra nieuwsfeed op Facebook

Extra nieuwsfeed op Facebook

In 2007 werden de fanpagina’s voor bedrijven of organisaties gelanceerd, wat het startschot betekende voor zakelijke interacties met fans op Facebook. Vanaf 2012 begon het organisch bereik van deze posts te dalen – ongeveer 16 procent van je fans kregen daadwerkelijk je posts te zien. Dit bereik is steeds meer gedaald. In 2014 was het nog maar 6,5 procent (en afhankelijk van het aantal volgers nog minder). In 2016 werd er tot grote frustratie van paginabeheerders en adverteerders terug een nieuw algoritme gelanceerd, waardoor het organisch bereik teruggebracht werd op 2 procent of minder.

 

De motivatie van Facebook om dit te doen is dat er te veel pagina’s met te veel content zijn, en dat ze alleen posts willen tonen die interessant en relevant zijn voor de gebruiker.

 

Recent zijn er 2 veranderingen geweest die allebei een serieuze impact kunnen hebben voor adverteerders.

 

1. De ‘Explore feed’

 

Na verschillende tests eerder dit jaar is hij nu ook hier gelanceerd: de Explore feed. Dit is een aanvullend nieuwsoverzicht met populaire berichten, video’s en foto’s die automatisch wordt samengesteld op basis van je interesses. Je kan het ‘Overzicht ontdekken’ terugvinden in de linkerbalk vinden onder ‘Verkennen’. De belangrijkste drijfveer voor deze extra nieuwsfeed? Meer engagement creëren en zorgen dat gebruikers meer tijd op Facebook doorbrengen.

 

2. Een gesplitst nieuwsoverzicht (test)

 

Momenteel zijn er in 6 landen, waaronder Slowakije en Guatemala, tests bezig voor een gesplitst nieuwsoverzicht op Facebook. Gebruikers komen terecht op een overzicht waar alles van hun vrienden staat, en daarnaast kunnen ze ook naar een nieuwsoverzicht gaan met berichten van pagina’s die ze geliked hebben. Bedrijven zouden dan moeten betalen om in het nieuwsoverzicht van de vrienden terecht te komen. Het doel van de test is om te zien of mensen liever persoonlijke en publieke inhoud gescheiden houden in hun nieuwsoverzicht.

 

Testlanden melden een serieuze daling in het organische bereik van bedrijfspagina´s, terwijl dit sowieso al heel laag is. Paginabeheerders ondervonden dat de interactie op hun pagina terugviel met 60 tot 80 procent.

 

Wat betekent het voor adverteerders?

 

Voor adverteerders is de Explore feed goed nieuws, want deze kan voor extra bereik zorgen. Ook mensen die je pagina nog niet liken, kunnen je meest populaire berichten te zien krijgen.

 

Het gesplitste nieuwsoverzicht is een ander geval. Als deze update wordt uitgerold, zullen de gevolgen groot zijn voor het bereik van je posts aanzienlijk zijn. Niet alleen zal je bereik nog verder dalen – om te verschijnen in het ‘persoonlijke’ nieuwsoverzicht zal je waarschijnlijk moeten betalen. Facebook heeft echter al aangegeven dat er nog geen plannen zijn om de tests verder uit te breiden naar andere landen of de update door te voeren. Ze benadrukken dat de test bedoeld is om te zien of mensen hun persoonlijke en zakelijke berichten liever gescheiden zien.

 

In snackvorm

 

Facebook blijft experimenteren met de nieuwsfeeds.

  • Het organisch bereik van zakelijke pagina’s is gedaald tot minder dan twee procent.
  • Om zoveel mogelijk relevante posts te kunnen tonen en het engagement van gebruikers te verhogen, werd sinds kort de ‘Explore feed’ gelanceerd.
  • Deze toont berichten, foto’s en video’s op basis van je interesses.
  • Facebook test voorts met een gesplitst nieuwsoverzicht, die persoonlijke en publieke inhoud gescheiden houdt.
  • Bedrijven zouden moeten betalen om in het eerste overzicht te verschijnen, al zijn deze plannen niet concreet.
Mattias Vercauteren

SEO-expert die de zoekmachines doet spinnen. Sterk in onder meer e-mailmarketing en social media advertising. Papa van Lou.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website