De relevantiescore op Facebook

De relevantiescore op Facebook

We hadden het eerder al over wat de relevantiescore van Facebook-advertenties juist is —hier geven we een update over het belang ervan en hoe je deze score kunt verbeteren.

 

De relevantiescore is een getal tussen 1 en 10 dat uitdrukt hoe relevant je advertenties zijn voor je doelgroep, in vergelijking met andere advertenties gericht op dezelfde doelgroep.

 

Facebook houdt hierbij rekening met positieve feedback (klikken, appinstallaties, videoweergaven) en negatieve feedback (bijvoorbeeld als iemand klikt op ‘Ik wil dit niet zien’ bij je advertentie). Je kunt de relevantiescore zien als je advertentie ongeveer 500 weergaven heeft bereikt.

 

Waarom is de relevantiescore zo belangrijk?

 

Advertenties met een hogere relevantiescore worden in een veiling verkozen boven advertenties met een lagere relevantiescore en hetzelfde bod. Facebook wil namelijk min mogelijk niet-relevante advertenties wil tonen aan haar gebruikers.

 

Er valt dus wel wat uit een hoge relevantiescore te halen. En het is natuurlijk sowieso positief om je advertenties zo goed mogelijk op je doelgroep af te stemmen omdat ze dan gewoon beter werken.  

 

Staar je echter niet blind op de relevantiescore.

 

Volgens Facebook zelf heeft het verhogen ervan geen direct verband met verbeterde prestaties. Ze raden vooral aan om de relevantiescore te gebruiken om een idee te krijgen van de relevantie van de advertentie, en je te richten op het verbeteren van je doelgroep en advertentiemateriaal. Verlies zeker ook je eigen doelstellingen voor de campagne niet uit het oog, die zijn belangrijker dan de relevantiescore.

 

Hoe verbeter je de relevantiescore?

 

Een lage relevantiescore betekent een mismatch tussen je doelgroep en je advertentie. Richt je dus op het verbeteren van die factoren:

 

  • Wees specifiek met je doelgroepopties en maak je doelgroep niet te groot. Een goed getargete doelgroep zorgt voor veel meer interactie. Gebruik alle opties die relevant zijn voor je advertenties: locatie, leeftijd, interesses, specifiek gedrag enz.
  • Besteed aandacht aan de advertentie zelf. Verplaats je in je doelgroep en bedenk voo welke creative jij zou stoppen met scrollen. Een afbeelding of video is opvallender dan tekst dus verbeter dat eerst. Zorg er zeker voor dat je bericht to the point is en gerelateerd aan je product.
  • Vernieuw je advertentie. Het is niet omdat je advertentie in het begin goed onthaald werd, dat je ze eeuwig kan blijven gebruiken. Na een tijdje heeft iedereen in je doelgroep de advertentie al verschillende keren gezien en gaat het vervelen. Als je ziet dat de relevantiescore daalt, kan je best een nieuwe variant maken.

 

Test: Probeer verschillende advertenties uit bij dezelfde doelgroep, of toon dezelfde advertentie aan verschillende doelgroepen en bekijk wat het beste werkt. Neem dit ook mee voor in de toekomst. Je kunt je bijvoorbeeld laten bijstaan door Facebook Dynamic Creative.

 

In snackvorm

 

De relevantiescore is een score van 1 tot 10 die uitdrukt hoe relevant je Facebook-ads zijn voor je doelgroep. 

  • Deze score houdt rekening met positieve en negatieve feedback.
  • Wordt toegekend vanaf 500 weergaven.
  • Een lage relevantiescore duidt op een mismatch tussen je doelgroep en je advertentie.
  • Target je doelgroepen zorgvuldig en zorg voor aangepaste creatives om de score van je ads positief te beïnvloeden.
  • Probeer te mikken op een hoge relevantiescoren, maar staar je er niet op blind.

 

Afbeelding: Klientboost

Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website