Het Facebook Ad-algoritme

Net zoals Google, heeft ook Facebook een advertentie algoritme. Dit Facebook advertentie algoritme bepaalt onder andere waar en wanneer je verschijnt, en tegen welke prijs. Het kan dus zeker in je voordeel werken om dit algoritme beter te begrijpen.

 

Lees hier alles over waarom Facebook een ad algoritme heeft, en nog interessanter: hoe het werkt.

 

Waarom heeft Facebook een ad algoritme?

 

Net zoals het algemene algoritme dat bepaalt welke Facebook-berichten het meest van belang zijn voor jou en dus eerst op je tijdlijn verschijnen, probeert het Facebook ad algoritme ook op deze manier de beste en meest interessante ads aan jou te vertonen, om zo te zorgen voor een goede gebruikservaring.

 

Mark Zuckerberg liet begin dit jaar trouwens ook weten dat de focus op betekenisvolle acties hét belangrijkste punt van 2018 zou zijn voor Facebook, en nu merken we inderdaad dat dit invloed heeft gehad op het algoritme en de veiling.

 

 

Zo geeft het Facebook ad algoritme geen voorrang meer aan het hoogste bod, om te vermijden dat mensen te veel spammy ads krijgen en dit de gebruikservaring negatief beïnvloedt, en zien we dat ads die goed bij de doelgroep passen net voor een betere gebruikservaring zorgen.

Wil dit dan zeggen dat Facebook geen focus meer legt op het behalen van voldoende inkomsten en enkel nog maar bezig is met de gebruikservaring? Helemaal niet. Het ad algoritme is zo ingesteld dat deze een evenwicht zoekt tussen de factoren “voldoende geld genereren” en “de beste gebruikservaring leveren”.

 

Hoe werkt het Facebook ad algoritme?

 

Het Facebook ad algoritme is eigenlijk niets meer dan de veiling die plaatsvindt op Facebook. De veiling bepaalt immers de volgorde waarin je ads verschijnen in de nieuwsfeed.

 

Stel dat je 100.000 mensen target in je doelgroep, dan zijn er waarschijnlijk nog heel wat andere adverteerders die dezelfde doelgroep targetten. Om ervoor te zorgen dat jouw advertentie de veiling wint en dus als eerste resultaat verschijnt, dien je ervoor te zorgen dat je de hoogste totale waarde behaalt.

 

Bij deze totale waarde speelt niet alleen het bod mee, maar ook de geschatte actieratio, de relevantie en de kwaliteit. Hieronder overlopen we deze factoren even wat gedetailleerder:

 

  • Het bod. Veel adverteerders stellen een maximaal bod in wanneer ze een bepaalde campagne opstellen. Toch is dit niet altijd de beste keuze, aangezien je dan de kans misloopt om mee te doen aan een veiling als het minimale bod voor een bepaalde plaats boven jouw limiet gaat. Kies dus eerder voor de laagste kosten als bod, zonder dat je een limiet instelt. Door te kiezen voor ‘de laagste kosten zonder bod’, zal Facebook je bod bepalen, en kijken naar welke veilingen het beste bij je doelpubliek passen en voor betekenisvolle interacties kunnen zorgen, zonder dat dit zich meteen vertaalt in het zomaar meedoen aan de duurste veilingen.

 

  • De geschatte actieratio. De recente activiteit in de ad (onder andere likes en kliks) heeft hier een positieve invloed op, en negatieve feedback (bijvoorbeeld iemand die je ad verbergt) een slechte invloed. Het hangt samen met de relevantiescore. De geschatte actieratio houdt ook rekening met hoe de campagne en advertentiesets opgebouwd zijn, de geschiedenis van het account, en vermoedelijk ook de gebruikservaring.

 

  • De user value. Deze factor bundelt de relevantie en de kwaliteit. Er wordt vooral rekening gehouden met wat er gebeurt nadat mensen op de ad klikken. Gaan mensen meteen terug weg van de website? Dan zal dit geen goede invloed hebben.

 

In snackvorm

 

Het Facebook advertentie algoritme bepaalt onder meer waar en wanneer je verschijnt, en tegen welke prijs.

  • Het Facebook algoritme en het ad algoritme hebben hetzelfde doel: ervoor zorgen dat mensen betekenisvolle interacties hebben en een goede gebruikservaring genieten op Facebook.
  • Het ad algoritme zoekt een evenwicht tussen veel geld verdienen aan advertenties, en mensen een goede gebruikservaring bezorgen.
  • In principe is de veiling hetzelfde als het Facebook ad algoritme. De veiling bepaalt de volgorde waarin je ads verschijnen in de nieuwsfeed.
  • De ads met de hoogste totale waarde winnen de veiling en zullen dus eerst verschijnen op de tijdlijn van je doelgroep.
  • De hoogste totale waarde bestaat uit vier factoren: het bod, de geschatte actieratio, de relevantie en de kwaliteit.
Lisa Scheirlinck

Social media-bij die zorgt voor de nodige buzz. Zet likes, shares en comments om in groei. Fan van Wonder Woman.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website