Kostenefficiënt scoren met Facebook Ads

Wil je de advertentiekosten op Facebook ook wat binnen de perken houden? Iedereen wil natuurlijk zoveel mogelijk effect van advertentiecampagnes op Facebook aan zo weinig mogelijk geld, maar hoe doe je dat?

 

Ontdek hier in vier handige tips hoe je zelfs een nieuwe doelgroep overtuigt aan een lage CPC.

 

Verbeter de relevantiescore

 

Net zoals bij Google Ads heb je op Facebook ook een kwaliteitsscore om de performance van je ads te controleren: de relevantiescore.

 

Met een hogere relevantiescore krijgen je ads een betere positie aan een lagere CPC.

 

In 2017 al kwam uit een onderzoek naar voor dat een stijging in de relevantiescore kan zorgen voor een daling in de kost per klik. Maar hoe krijg je een hogere relevantiescore?

 

Eerst en vooral, maak een sales funnel op Facebook. Om dit te doen, kan je onder andere campagnes aanmaken die gericht zijn op mensen die zich in verschillende fases van de funnel bevinden. Als volgende stap kan je ook nog doelgroepen maken die passen in de verschillende fases.

 

Vervolgens kan je er best voor zorgen dat er een goede message match is bij je campagnes. Dit wil zeggen dat je doelpubliek, advertenties en landingspagina allemaal op dezelfde lijn zitten.

 

En tot slot: betere content presteert beter, zo simpel is het. Het zorgt voor meer engagement op je website en lagere kosten voor je ads. Verlies dit niet uit het oog als je andere zaken aan het optimaliseren bent.

 

Al deze zaken samen kunnen zorgen voor een serieuze stijging in de relevantiescore, en dus een daling in de CPC.   

 

Zoek een nieuw doelpubliek op basis van gegevens van actuele klanten

 

De simpelste manier om dit te doen op Facebook is door een actuele klantenlijst te uploaden en hier een lookalike-doelgroep van te maken.

 

Verder kan je ook nog lookalike-doelgroepen maken van websitebezoekers en mensen die eerder al interageerden met je posts of video’s op Facebook.

 

Je weet al dat deze mensen lijken op de klanten die je al hebt, dus er is meer kans dat zo ook voor je advertenties zullen vallen.

 

Deze doelpublieken komen nog goed van pas in de volgende stappen.

 

Probeer eens een split test bij advertenties

 

Je zal merken dat je campagnes na een paar weken minder gaan presteren.

 

Meestal is dit te wijten aan advertentiemoeheid: de frequentie stijgt, mensen worden je advertentie beu en klikken er niet meer op. Gelukkig is dit simpel op te lossen.

 

Besteed voldoende tijd aan je beelden. Voor afbeeldingen op sociale media geldt de regel hoe eenvoudiger, hoe beter. Verwerk zo weinig mogelijk tekst in de afbeelding en zet de CTA in de advertentietekst.

 

Voor de beste resultaten test je best zelf eens wat voor jouw merk werkt.

 

Dit geldt ook voor de advertentietekst: doe een split test voor verschillende varianten, en ga verder met de beste versie. Durf grote veranderingen te testen, want die leiden vaak tot grote verbeteringen.

 

Probeer die split test ook eens voor plaatsingen

 

Wanneer haal je de beste resultaten, bij plaatsingen in de nieuwsfeed, aan de rechterkant, op Messenger, desktop of mobiel? Vink je standaard gewoon alles aan bij de plaatsingen?

 

Dan is het misschien eens tijd voor een split test, want dit is opnieuw voor elk bedrijf of merk anders. Je kan grote verschillen zien in de CPC.

 

Handig voor een campagne die lang loopt, of voor campagnes in de toekomst als dezelfde resultaten vaak terugkomen.

 

In snackvorm

 

Er zijn met Facebook Ads heel wat zaken die je kunt doen om de kosten te beperken.

  • Met een hogere relevantiescore krijgen je ads een betere positie aan een lagere CPC.
  • Je kan de relevantiescore onder andere verhogen door een goede message match en campagnes die afgestemd zijn op verschillende fases in de sales funnel.
  • Zoek een nieuw doelpubliek op basis van gegevens van actuele klanten: bij die mensen is er meer kans dat ze zullen vallen voor je ads.
  • Probeer een split test bij je ads met verschillende tekst, afbeeldingen of video’s. Durf grote veranderingen te testen.
  • Ook voor de plaatsingen kan een split test nuttig zijn. Dit is zowel handig voor een campagne die lang loopt als voor campagnes in de toekomst.
Mattias Vercauteren

SEO-expert die de zoekmachines doet spinnen. Sterk in onder meer e-mailmarketing en social media advertising. Papa van Lou.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website