Facebook & ‘Ad Transparency’

Eind juni lanceerde Facebook een nieuwe tool waarmee je op eender welke moment kan bekijken welke ads er lopen op Facebook-pagina’s.

 

Laat het even doordringen.

 

Je hebt voor de eerste keer inzicht in wat marketeers promoten.

 

Het doel is om de transparantie op het platform te verhogen, na beschuldigingen dat Facebook gebruikt was om de uitslag van de Amerikaanse presidentsverkiezingen te beïnvloeden.

 

De eerste reactie was bij heel wat mensen paniek, want nu heeft iedereen gratis en voor niks inzicht in je strategie. Maar er zijn zeker ook voordelen. Ontdek hier wat de Ad Transparency-tools zijn, waar je ze kan vinden en waarom ze zo slecht nog niet zijn.

 

Wat zijn de Ad Transparency-tools?

 

Zo legt Facebook het zelf uit:

 

Today we’re making significant steps to bring more transparency to ads and Pages on Facebook. Giving people more information about any organization and the ads it’s currently running will mean increased accountability for advertisers, helping to prevent abuse on Facebook.

 

Twee belangrijke elementen:

 

  • Actieve advertenties: hier kan je alle ads zien die de pagina heeft lopen op Facebook, Instagram, Messenger en het partner netwerk. Je kan alle ads zien, ook degene die niet getarget zijn op jou. Je kan ze filteren op regio, of de advertentie rapporteren.
  • Pagina-informatie: hier kan je zien wanneer de pagina gemaakt is en of er recente naamswijzigingen zijn geweest. Deze informatie kan je ook vinden bij pagina’s die niet adverteren.

 

Je vindt ze op elke pagina in het menu aan de linkerkant onder ‘Informatie en advertenties’.

 

 

Spieken bij de concurrentie

 

Dankzij de Ad Transparency-tools kan je op een heel simpele manier zien waarmee de concurrentie adverteert. Waar je eerst alleen maar kon gokken op basis van ads die op jou getarget waren, krijg je nu zomaar een inzicht in hun strategie.

 

Je kan zien waar ze wanneer in investeren, en aangezien je waarschijnlijk hetzelfde publiek target, kan je zien hoe je tussen de andere ads kan opvallen. Dit kan je doen door dezelfde zaken te promoten, en je USP’s slim te kiezen, of door net voor een totaal andere piste te kiezen.

 

Welke inzichten kan je eruit afleiden?

 

  • Wie ze targeten. Dit staat er niet letterlijk, maar je kan het meestal wel uit de berichten afleiden. Je kan wel zien welk land ze targeten.
  • Waar ze in investeren. Steken ze vooral budget in lead generation, of eerder in content marketing? Handig voor je eigen strategie.
  • Hoeveel ads en hoeveel variaties ze tegelijk laten lopen. Je kan het vergelijken met je eigen aanpak en misschien hun aanpak ook eens testen.
  • Welke producten ze promoten. Focussen ze op seizoensproducten, of enkel nieuwe producten? Neem dit mee in je eigen strategie.


Als jij al deze zaken kan zien, kan de concurrentie dat natuurlijk ook bij jou doen. Een minder leuk idee, maar onthoud dat ze niet kunnen zien welke ads het beste presteren, en dat is natuurlijk cruciale informatie.

 

Inspiratie

 

Inspiratie voor gewone posts ligt voor het rapen op Facebook, maar voor ads lag dit anders.

 

Tot nu dus.

 

Het kan moeilijk zijn om innovatief te blijven als je alleen maar zicht hebt op je eigen ads, maar vanaf nu kan je dus rustig rondkijken bij de concurrentie en andere zaken testen. Neem het niet letterlijk over, maar maak er iets van jezelf van en test!

 

Vertrouwen opbouwen

 

Het feit dat je nu weet dat niet alleen de concurrentie, maar ook klanten en mogelijke klanten kunnen meekijken, zorgt er misschien voor dat je meer gaat nadenken over je ads. Het zorgt er ook voor dat je zeker de regels gaat volgen, anders kan iedereen zien dat je dat niet doet.

 

Mensen kunnen deze optie gebruiken om je bedrijf te screenen en te zien of het betrouwbaar is, en omgekeerd kan je dat zelf ook doen. Als je positief uit deze test komt, zal dat het vertrouwen van mensen in je bedrijf een boost geven.  

 

Het heeft geen invloed op je metrics

 

Het is niet mogelijk om te interageren met de ads vanuit de ‘Informatie en advertenties’-pagina.

 

Liken, reageren, delen… het kan allemaal niet, en ook voor het bereik bijvoorbeeld wordt het niet meegeteld. Het zal dus geen invloed hebben op je resultaten

 

In snackvorm

 

Facebook lanceerde een tool waarmee je kan bekijken welke ads er lopen op Facebook-pagina’s. 

  • Geeft voor het eerst in zicht in wat marketeers promoten.
  • Bedoeld voor actieve advertenties op Facebook, Instagram, Messenger en het partnernetwerk.
  • Je vindt ze onder ‘Informatie en advertenties’.
  • Handig om te gaan spieken bij de concurrentie en je eigen strategie bij te sturen.
  • Heeft geen invloed op je metrics.
Lisa Scheirlinck

Social media-bij die zorgt voor de nodige buzz. Zet likes, shares en comments om in groei. Fan van Wonder Woman.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website