Haal je voordeel uit het Facebook Ad Algoritme

We hadden het eerder al over het Facebook Ad Algoritme, meer bepaald over waarom het er is en hoe het juist werkt.

 

Even opfrissen: het Ad Algoritme bepaalt onder meer waar en wanneer je verschijnt, en tegen welke prijs. Het wil er net zoals het gewone Facebook Algoritme voor zorgen dat mensen een goede gebruikservaring hebben.

 

Nu gaan we er nog wat dieper op in: hoe kan je het Facebook Ad Algoritme in je voordeel gebruiken?

 

Waar hecht Facebook belang aan?

 

Je hebt misschien ook al gezien dat nieuwe advertenties eerst door een leerfase gaan, en dan naar een geoptimaliseerde fase. Je ads zullen beter presteren in de geoptimaliseerde fase. Je hebt ongeveer 50 conversies per advertentieset per week nodig om de leerfase te voltooien. Je doet best geen te grote aanpassingen tijdens deze fase, je zal betere resultaten halen als je pas grote veranderingen doorvoert als de leerfase voltooid is.

 

Daarnaast maak je ook best niet te veel campagnes, zorg je best voor zo weinig mogelijk overlap in je doelpubliek, en gebruik je beter automatische plaatsingen. De focus ligt meer op de advertenties zelf: wees hier creatief in en test verschillende zaken zodat je advertentie moeheid kan vermijden.

 

Als je hier meer over te weten wil komen, kan je ook nog deze online training van Facebook zelf volgen.  

 

Hoe haal je er je voordeel uit?

 

Werk aan de structuur van je campagnes

 

Een best practice is om het aantal campagnes in je account te minimaliseren, dit kan je bijvoorbeeld doen door ze te groeperen per doelstelling. Vervolgens maak je advertentiesets waarbij er zo weinig mogelijk overlap is in het doelpubliek. Als je deze structuur volgt, kan je tot 20 advertenties per advertentieset toevoegen. Een handige nieuwe feature is budgetoptimalisatie. Dit zorgt er automatisch voor dat je best presterende advertentiesets een groter deel van het budget krijgen.

 

Zoals eerder al gezegd wacht je best met grote aanpassingen tot de advertenties uit de leerfase zijn. Vooral aanpassingen aan het budget hebben hier een invloed op: aanpassingen van meer dan 40% aan het budget of van meer dan 30% aan de biedingen zullen ervoor zorgen dat je advertenties terug in de leerfase komen.

 

Gebruik automatisatie

 

Nu je minder tijd moet spenderen aan het aanpassen van budgetten, heb je meer tijd om gebruik te maken van andere automatisatie-mogelijkheden.

 

Een overzicht van de meest recente vernieuwingen:

 

  • Automated Bidding, Value & Events. Met deze optie geef je Facebook de toestemming om in real-time bodaanpassingen te doen. Het algoritme wordt zo getraind om de mensen te vinden die het meest waardevol voor je zijn, en het zorgt er dan voor dat zij zeker je ads te zien krijgen.   
  • Auto Audience Targeting. Je kan een lookalike publiek maken van mensen die in het verleden iets betaald hebben. Deze doelgroep kan je zelfs nog opsplitsen in verschillende types, bijvoorbeeld volgens hoeveel geld ze spendeerden.
  • Dynamic Creative Optimization. Deze feature selecteert automatisch de beste elementen van een advertentie en maakt hier een nieuwe advertentie van. Zo kan je constant blijven testen en optimaliseren.  
  • Split Testing. Dit is een simpele A/B-test tussen bijvoorbeeld afbeeldingen, video of copy. Het verschil is dat Facebook ervoor zorgt dat ze allemaal maar een vast deel van het budget krijgen, waardoor je budget veel efficiënter gespendeerd wordt.

 

Optimaliseer je advertenties

 

Wat niet geautomatiseerd kan worden is het maken van je advertenties. Spendeer hier genoeg tijd aan en test, test, test. Blijf vernieuwen om advertentie moeheid te vermijden, zelfs als je een goed presterende ad hebt.

 

In snackvorm

 

Het Ad Algoritme bepaalt onder meer waar en wanneer je verschijnt, en tegen welke prijs.

  • Nieuwe advertenties gaan eerst door een leerfase gaan, voor ze naar de geoptimaliseerde fase gaan.
  • Eerst moet je weten waar de focus ligt. Je wacht best met grote aanpassingen tot de leerfase voltooid is, en Facebook hecht veel belang aan de advertenties zelf.
  • Als eerste stap werk je best aan de structuur van je campagnes. Beperk het aantal campagnes en zorg voor zo weinig mogelijk overlap in je doelpubliek.
  • Maak gebruik van de mogelijkheden voor automatisatie.
  • Spendeer genoeg tijd aan het maken van je advertenties.
Lisa Scheirlinck

Social media-bij die zorgt voor de nodige buzz. Zet likes, shares en comments om in groei. Fan van Wonder Woman.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website