Emoji advertising: binnenkort ook in AdWords?

Emoji advertising: binnenkort in AdWords?

Emoji advertising is de laatste jaren sterk toegenomen. Niet alleen op Messenger, Facebook en WhatsApp zie je de herkenbare symbolen, smileys en emoticons alsmaar vaker opduiken, maar ook op professionele platformen, zoals LinkedIn en MailChimp, verschijnen ze vaker en vaker. 

 

Toch is er nog één platform waar onduidelijkheid heerst over het gebruik van emoji’s: Google. Begin 2017 verschenen deze populaire afbeeldinkjes al in verschillende zoekresultaten via meta titles en meta descriptions, maar tot op vandaag geldt er nog steeds een verbod voor het gebruik van emoji’s in SEA-programma’s zoals Google AdWords en Google Display. Of tenminste, dat is toch wat er in de policy geschreven staat…

 

Het gebruik van emoji’s in Google

 

Emoji advertising is tot op vandaag nog steeds verboden volgens de policy van Google. Wie toch emoji’s gebruikt, loopt het risico op afgekeurde advertenties of een opschorting van zijn AdWords-account door Google.

 

En laten we hier vooral de nadruk leggen op ‘risico’… Want lang niet alle accounts worden door de zoekreus onderschept. Zo zijn er de afgelopen maanden al een aantal bewijzen opgedoken uit Duitsland en Amerika waarbij marketeers succesvol aan emoji advertising deden in AdWords, zonder dat het account werd geblokkeerd.

 

Sterker nog, de AdWords-advertenties met emoji’s bleven zelfs enige tijd live en leverden een hogere doorklikratio, een lagere CPC en een hogere kwaliteitsscore op ten opzichte van de advertenties zonder emoji’s! Is dit het ultieme bewijs dat één beeld meer zegt dan duizend woorden?

 

De verschillende mogelijkheden

 

Er zijn drie verschillende manieren om emoji’s in jouw AdWords-advertenties te doen verschijnen:

 

  1. Kopieer emoji’s rechtstreeks van een website zoals Getemoji.
  2. Gebruik een font waar emoji-karakters in voorkomen.
  3. Laat een emoji op maat maken.

 

Bij het gebruik van een font wordt wel aangeraden om te testen of deze emoji’s op alle platformen, apparaten en browsers zichtbaar zijn.

 

Richtlijnen rond emoji advertising

 

Helemaal enthousiast geworden van emoji advertising en sta je op het punt om dit te testen  met jouw Google AdWords-account? Hou dan rekening met volgende richtlijnen:

 

  1. Het testen van emoji advertising in Google AdWords is momenteel eigenlijk nog altijd niet toegestaan. Ga dus niet overmatig aan de slag met emoji’s en vermijd dat jouw account onderschept wordt!
  2. Gebruik emoji’s in parameters. Deze worden namelijk minder snel gefilterd door Google.
  3. Ga via CanIEmoji na of jouw emoji’s compatibel zijn met alle platformen, apparaten en browsers.
  4. Het gebruik van één emoji telt voor twee karakters.
  5. Zorg dat jouw advertenties geen beledigende emoji’s bevatten.
  6. Een emoji kan in andere landen een andere interpretatie hebben.

 

In snackvorm

 

Zet Google de deur open naar ‘Emoji advertising’?

  • Al mogelijk op verschillende platformen, maar nog niet (officieel) voor AdWords.
  • Vermoedelijk momenteel in testfase.
  • Keuze tussen een bestaande Emoji of een Emoji op maat.
  • Het gebruik van één Emoji telt voor twee karakters.
  • Emoji’s leveren een hogere doorklikratio, een lagere CPC en een hogere Quality Score op.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website