E-maillijsten kopen: do or don’t?

Gegevens zijn bijna kostbaarder dan geld anno 2018.

 

Dit betekent daarom niet dat je zonder nadenken je geld moet inruilen voor een e-maillijst.

 

Na de nieuwe GDPR-wetgeving is dat zelfs heel tricky, en dat is niet de enige reden waarom je er beter niet je centen in investeert.

 

Er zijn namelijk enkele nadelen aan verbonden:

Waarom je beter geen e-maillijst koopt

 

1. Goede e-mailadressen zijn niet te koop


Zelfs als de e-mailadressen ooit interessant waren, zal je nu wellicht niet de enige zijn die ze gekocht heeft. Als het adres dus toch tot een interessante lead toebehoorde, zal deze reeds zoveel reclame hebben ontvangen dat het rechtstreeks in zijn of haar spammap belandt.

 

2. … of relevant

 

De e-mailadressen die je juist gekocht hebt, zijn van mensen die (in het beste geval) toestemming hebben gegeven om hun e-mailadres aan derden door te geven. Naar mails van jouw bedrijf specifiek hebben ze niet gevraagd.  De kans is heel groot dat ze niet op zoek naar informatie over jouw goederen of diensten.

 

3. … en ze kunnen zorgen voor irritatie

 

Hoe ben je zelf als je weer een e-mail krijgt van een bedrijf dat je van haar noch pluim kent. Het eerste dat in je opkomt is waarschijnlijk geen positieve gedachte . Mensen willen niks kopen van of werken voor een bedrijf dat hun ongevraagd mail stuurt. Het zal enkel zorgen voor irritatie.

 

Hoe je zelf een goede mailinglijst uitbouwt

 

1. Interessante content

 

Geef mensen een reden om zich in te schrijven. Gebruik relevante en unieke content die je doelpubliek echt interesseert. Verkoop je bijvoorbeeld keukenmateriaal, deel je mailing dan op in twee delen: een deel met relevante productinfo, en daarnaast een toffe kooktip. Je kan ook verschillende mailings uitwerken voor beginnende, gemiddelde en gevorderde koks. Zo kan je je content nog beter afstemmen op je doelgroep en zal je publiek echt het gevoel hebben dat de mail specifiek voor hun bedoeld is.

 

2. Make it shareable

 

Zorg ervoor dat de mails gemakkelijk gedeeld kunnen worden via een share button. Als een mailing aanbevolen wordt door een vriend(in) of collega is de kans groter dan iemand zich zal inschrijven. Het is gratis reclame van je trouwste fans. Vergeet geen opt-inknop toe te voegen, zo kan je nieuwe fan-in-wording zich ook meteen inschrijven.

 

In snackvorm

 

E-maillijst kopen? Niet doen!

  • Goede e-mailadressen zijn niet te koop.
  • Een gekocht e-mailadres heeft niet gevraagd voor jouw info en heeft dus waarschijnlijk geen interesse in jouw product of dienst.
  • Je krijgt al snel de stempel ‘spammer’.
  • Zelf een lijst bouwen? Gebruik interessante content om mensen zich te laten inschrijven voor jouw mailing.
  • Zorg dat ze je gemakkelijk kunnen aanbevelen door bijvoorbeeld share buttons te voorzien.
Nico De Clerck

Helpt ondernemingen aan online menu’s die aansluiten op hun doelstellingen. Houdt zich scherp bij FC Toreke tot Real Madrid hem terughaalt.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website