Belangrijkste e-mailmarketing trends voor 2018

Belangrijkste e-mailmarketing trends voor 2018

Het is weer een fantastisch jaar geweest voor e-mailmarketing, zelfs al wordt het medium nog vaak ‘dood’ verklaard. Ook in 2017 bleek het tegendeel echter waar: met 3,7 miljard gebruikers wereldwijd en een overweldigende seal of approval van marketingexperts (maar liefst 60 procent ziet e-mail als de grootste aandrijver van omzet), staat e-mailmarketing stevig in z’n schoenen. Deze trend zal zich in 2018 alleen maar doorzetten. Maar wat mogen we volgend jaar zoal verwachten van dit krachtige medium?

 

Interactieve e-mails

 

Veel hang natuurlijk af van je doelpubliek, maar je e-mails leuk maken om te lezen, is dé manier om het engagement te verhogen en bounce rates aan te pakken. Een slimme aanpak is alvast om mails interactief te maken, predikt ongeveer een kwart van de experts. Hoog tijd om creatief om te springen met fotogalerijen, sliders, knoppen, quizzes, search bars en enquêtes. Vooral van ‘Add to Cart’-knoppen en polls wordt veel verwacht in 2018.

 

… maar er is ook plaats voor plain-text

 

Voor sommige doelgroepen zien we dan weer een verschuiving richting plain-text e-mails, zonder ingewikkelde HTML en drukte. Dat ziet er niet alleen cleaner uit, je bent meteen ook zeker dat je e-mails mooi renderen op alle devices en bovendien persoonlijker aanvoelen. Experts merken hogere deliverability rates, hogere open rates en meer engagement.

 

Meer en meer doelgroepsegmentatie

 

Om e-mailcampagnes effectiever te maken en open rates de hoogte in te stuwen, kun je maar beter overstappen op doelgroepsegmentatie. Zo realiseer je tot 14 procent meer opens en tot 100 procent meer clicks. De meeste bedrijven die we vandaag tegenkomen, zijn hier nog niet (actief) mee bezig, en dat is een gemiste kansen. Verwacht wordt dat in 2018 de adoptie van segmentatie-praktijken de hoogte in gaat. Ook retargeting en doorgedreven opt-in forms zullen volgend jaar hoge toppen scheren.

 

Goin’ mobile

 

E-mails worden in meer dan de helft van de gevallen (54 procent om precies te zijn), geopend op een mobiel apparaat. Mobile-first design dringt zich daardoor op. Responsieve e-mails zijn niet langer ‘nice to have’, maar ‘must have’! Ook subscription forms moeten worden geformatteerd.

 

In snackvorm

 

E-mailmarketing zal alleen maar groter worden in 2018.

  • E-mail wordt gebruikt door 3,7 miljard mensen wereldwijd.
  • Interactieve mails met fotogalerijen, sliders, knoppen, quizzes, search bars en enquêtes zorgen voor meer engagement en lagere bounce rates.
  • …hoewel sommige ontvangersgroepen plain-text e-mails verkiezen.
  • Meer en meer bedrijven stappen over op doelgroepsegmentatie.
  • Mobile-first design is een must.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website