Ruim twintig procent van de consumenten is van plan om in oktober al te shoppen voor de feestdagen.

 

Een groter deel, 31%, begint na Cyber Monday.

 

Met deze temperaturen zit je misschien nog niet met je hoofd bij Kerstmis, maar je zorgt maar beter dat je voorbereid bent. Er wordt heel wat verkocht in deze laatste maanden van het jaar, en die kansen wil je niet aan je voorbij laten gaan.

 

Om het maximum uit deze periode te halen geven we hieronder graag enkele wat tips. Vorig jaar hadden we het over hoe je e-mailcampagnes in feeststemming brengt, nu bekijken we wat je kan doen met je webshop!

 

Maak een kalender met promoties

 

Door een kalender te maken met alle promoties en feestdagen waar je aan wil meedoen, zal het duidelijker worden wanneer je moet beginnen met de voorbereiding. Het is een drukke periode, maar met een planning blijft alles beter georganiseerd.

 

De eerste stap is om te kiezen waar je aan wil meedoen.

 

Keuze genoeg:

 

  • Thanksgiving (22 november): vooral in Amerika, maar de Black Friday-promoties lopen vaak de hele week ervoor.
  • Black Friday (23 november): kortingen in fysieke winkels, maar tegenwoordig ook meer en meer online.
  • Cyber Monday (26 november): kortingen in online winkels.
  • Green Monday (10 december): bij normale leveringstijden is dit de laatste dag waarop je kan bestellen om er zeker van de zijn dat alles voor Kerstmis aankomt. Ideaal dus om twijfelaars over de streep te trekken met een korting of remarketing!
  • Free Shipping Day (14 december): spreekt voor zich.
  • Super Saturday (22 december): ook bekend als Panic Saturday. In fysieke winkels kunnen de laatste kerstcadeaus nog gekocht worden, maar voor webshops is het meestal te laat.

 

Vervolgens plan je e-mailcampagnes, promoties, social posts, blog artikels… in op een kalender en verdeel je de taken.

 

Maak het feestelijk met een kadoverpakking

 

Een kadoverpakking aanbieden voor een kleine meerkost, of gratis bij grote bestellingen, zorgt ervoor dat je opvalt tussen de concurrentie.

 

Doe het wel op een efficiënte manier. Om te vermijden dat je er tijd mee verliest of dat je met een tekort of overschot aan inpakmateriaal zit, kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om de verzenddozen een feestelijke look te geven.

 

Hoe je het ook aanpakt, vergeet niet om het mee te nemen in de promotie en toon hoe de pakketjes eruit zullen zien.

 

Zorg voor een snellere levering

 

Mensen verwachten een snelle levering, en dat geldt nog meer tijdens de feestperiode. Niemand wil zijn pakketjes de dag na Kerstmis krijgen, dus bereid je voor op meer drukte en maak geen beloftes die je niet kan waar maken.

 

Wil je een extra snelle levering aanbieden tijdens de feestdagen? Communiceer het dan ruim op voorhand en reken het eventueel bij in de prijs.

 

Maak je website mobielvriendelijk

 

Dit is altijd belangrijk, maar nu zeker.

 

Als je website niet mobielvriendelijk is of te traag laadt haken mensen meestal af. Vraag niet te veel gegevens bij de checkout, het is niet zo handig in te vullen op een smartphone.

 

Zorg voor een feestelijke look

 

Enkele kleine aanpassingen aan je website kunnen bezoekers helemaal in feeststemming brengen. Denk aan een banner met kortingen, pagina’s met cadeau-ideeën voor verschillende mensen of feestelijke verpakkingen.

 

Vermeld zeker ook duidelijk voor welke datum mensen moeten bestellen om hun pakketjes op tijd aan te krijgen zodat hier geen onduidelijkheid over ontstaat.

 

In snackvorm

 

The time is now om je webshop en online campagnes voor te bereiden op het eindejaar.

  • Maak een planning en bepaal aan welke promoties je wil meedoen, denk maar aan Black Friday of Free Shipping Day.
  • Maak het feestelijk met een kadoverpakking, zo val je op tussen de concurrentie.
  • Zorg voor een snellere levering: extra belangrijk met de deadline van Kerstmis en andere feestdagen in het vooruitzicht.
  • Maak je website mobielvriendelijk zodat mensen niet afhaken bij het bestellen.
  • Zorg voor een feestelijke look: kleine moeite met een groot effect.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website