Investeren in je eigen webshop

De wereld van e-commerce ondergaat constant veranderingen en evoluties. 

 

Als kleinere speler op deze markt is het een ware uitdaging om op te boksen tegen de grote marktplaatsen. 

 

Toch kiezen veel KMO’s in België er nog steeds voor om alleen een eigen online shop te onderhouden.

 

Een hele uitdaging lijkt ons: hebben ze er al over nagedacht dat hun concurrent eventueel een partner kan zijn, vragen wij ons dan af?

 

Zo opteren vele kleinere aanbieders om hun producten te promoten op marktplaatsen zoals een Bol.com, Zalando en Amazon.

 

Je kan dus verschillende businessmodellen overwegen:

 

  • een eigen webshop
  • aanwezig zijn op een marktplaats
  • de combinatie van beide

 

Elk model heeft zijn eigen voor- en nadelen. Aan jou om de gepaste keuze te maken, afhankelijk van jouw organisatie.

 

Enkel investeren in een eigen webshop

 

Bij de overweging of jij jouw eigen webshop zou opzetten kan je best de voor- en nadelen even naast elkaar leggen.

 

In het maken van de afweging kan je onze opgelijste voor- en nadelen zeker gebruiken als basis, maar het is altijd aangeraden zelf ook een lijstje op te maken.

 

Voordelen van een eigen webshop

 

  • Jouw bereik wordt veel groter doordat mensen niet fysiek moeten langskomen. Daardoor kan je al makkelijk distribueren over de hele BeNeLux of zelf wereldwijd.
  • Er kan 24/7 verkocht worden. Je bent constant bereikbaar.
  • Je hebt 100% controle over de tone-of-voice en content waarmee jouw product en merk wordt vertoond.
  • Je houdt meer marge over van een verkoop, want je hoeft aan niemand huur of commissie.
  • Je hanteert jouw eigen prijs en past deze (makkelijk) zelf aan.

 

Nadelen van een eigen webshop

 

  • Een eigen webshop neemt veel tijd in beslag om op te zetten en te beheren.
  • De opzet van een webshop kan duur uitvallen, afhankelijk van welke eisen je hebt.
  • Er is heel veel concurrentie online. Vaak ook van grotere bedrijven die grotere budgetten inzetten. Daardoor vergt het veel creativiteit, aandacht, tijd en doorzettingsvermogen om eruit te kunnen springen en mensen tot aan de webshop te krijgen.
  • De verzendkosten kunnen gaan doorwegen. Voornamelijk in het begin draai je nog een kleinere omzet. Door de verzendkosten kan het zijn dat je minder winst overhoudt.

 

Inzetten op een marktplaats

 

Een online marktplaats is niet meer dan een gewone marktplaats waar vraag en aanbod elkaar tegenkomen en er een verzameling is van verschillende producten en merken zodat alles, of toch zoveel mogelijk beschikbaar wordt gesteld op een plaats.

 

Dat allemaal wordt aangeboden in een online omgeving.

 

Elke marktplaats heeft specifieke eigenschappen, een specifiek doelpubliek en marktsegment. 

 

Kies je voor een businessmodel met marktplaats, dan ga je een grondige studie moeten maken van de verschillende marktplaatsen.

 

Zo ben je zeker dat de marktplaats waarop jouw producten worden verkocht in lijn liggen met jouw imago, jouw businessmodel en jouw strategie.

 

Voordelen van een marktplaats

 

  • Doordat er geen website moet worden gemaakt is de opzet snel en makkelijk.
  • Je moet weinig investeren om te starten.
  • Door de populariteit van een marktplaats kan je zeer snel een groot publiek bereiken.
  • Niet alleen meer verkoop, maar ook meer naamsbekendheid hoort bij een marktplaats.
  • Ze hebben een groot consumentenvertrouwen, waarmee jij dan wordt geassocieerd.
  • Indien je de verkoop in andere landen wil starten is dit de ideale tussenstap om jouw marktaandeel te veroveren.
  • Kleine webshops kunnen vooral genieten van een bekender verkooppunt.

 

Nadelen van een marktplaats

 

  • Je bent niet alleen, waardoor consumenten makkelijk kunnen vergelijken met concurrenten, dus je moet een manier vinden om op te vallen tussen de concurrentie.
  • Er zijn veel afspraken en regels waaraan moet worden gehouden om de eindconsument tevreden te houden en het imago van de marktplaats niet te schaden.
  • Je lijdt aan een verlies van de winstmarge. Retailers klagen wel eens over de hoge commissie dat marktplaatsen eisen. Zo varieert de marge bij Bol.com tussen 5% en 25%. Dit is afhankelijk van het product dat je verkoopt. Daarnaast betaal je ook een bemiddelingsbijdrage van €1 tot €3 per verkocht artikel.
  • Op lange termijn kan je inkomsten mislopen doordat de klanten die via een marktplaats aankopen doen, niet jouw klanten zijn. Met andere woorden, je gaat niet aan klantenbinding doen door de marktplaatsen.

 

Is de combinatie dan een goed idee?

 

Het is geen of/of-verhaal, maar eerder een en/en-verhaal. 

 

Wij geloven dat, vooral voor de webshops die nu pas worden opgericht, of kleinere bedrijven meer voordeel kunnen halen uit de combinatie van aanwezig te zijn op een marktplaats, alsook in bezit zijn van een eigen webshop.

 

Die eigen webshop zorgt voor het comfort voor consumenten die jouw product reeds kennen. Ze kunnen rechtstreeks terecht op de webshop.

 

Stel dat een consument op zoek is naar product X.

 

Vaak bovenaan de zoekresultaten op Google zullen grotere spelers als Bol.com deze producten aanbieden. Op die marktplaats gebeurt dan de eerste aankoop. 

 

Indien de consument tevreden is, zal deze eventueel verder surfen en bekijken wat er nog allemaal bestaat van dat merk. 

 

Wil de consument dat weten, is het makkelijker op de webshop, de verzamelplaats, te kijken.

 

Daar kan hij namelijk alles vinden, terwijl misschien niet elk product wordt aangeboden op de marktplaatsen.

 

Zo zorgt de webshop voor een mooie upsell-mogelijkheid.

 

Er zijn ook andere redenen om voor een combinatie-model te kiezen. 

 

Hoe meer kanalen je inzet online, hoe meer zichtbaarheid jouw bedrijf krijgt.

 

Ook beperk je de consument niet tot een aankoop mogelijkheid, maar ga je verschillende mogelijkheden aanbieden. Keuzevrijheid wordt altijd geapprecieerd bij consumenten.

 

Last but not least: het is altijd belangrijk om te bekijken hoe groot de kost per conversie is. Enerzijds van de marktplaats, maar ook van de webshop. 

 

Ben je aanwezig op een marktplaats en ligt de kost per conversie heel hoog bij de webshop, dan ben je misschien aan het kannibaliseren en tegen jezelf aan het opbieden. 

 

Maak dus steeds een diepgaande analyse indien je online adverteert.

 

Liggen de kosten van de webshop te hoog, dan kan je zeker even een stapje terugnemen. Je hebt de zekerheid nog steeds ook aanwezig te zijn op de marktplaats. Het is jouw buffer.

 

In snackvorm

 

Online verkopen kan in verschillende vormen.

  • Start je een eigen webshop of zet je in op een marktplaats, of beide?
  • Daarbij moet rekening houden met verschillende factoren, denk bijvoorbeeld aan…
  • Hoe groot de investering is en hoeveel je ervan terugkrijgt;
  • Hoeveel tijd je wil investeren;
  • Of consumenten hun weg zullen vinden, en of je nood hebt aan meer naamsbekendheid.
Naomi Steenbeke

In de ban van lead generation and slimme nurturing.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website