Hoe e-mailmarketing automation gebruiken?

Wil je op een efficiënte manier meer online interacties creëren met je leads? Dan is e-mailmarketing automation zonder twijfel dé meest geschikte optie.

 

Aan de hand van een flow stel je in dat jouw lead op bepaalde momenten of na bepaalde acties een automatische e-mail van jou ontvangt, en vervolgens heb je weer een nieuw aanknopingspunt om deze geleidelijk aan een stap verder te leiden in de aankoopcyclus.

 

Hier stoppen de grenzen van het gebruik van e-mailmarketing automation echter nog lang niet! E-mailmarketing automation is namelijk ook voor nog tal van andere zaken bruikbaar. Zo kan je dit type automation bijvoorbeeld ook inzetten voor intern gebruik en kan je er daarnaast ook gebruik van maken om je huidige klantrelaties te onderhouden.

 

Hieronder enkele voorbeelden!

 

1. E-mailmarketing automation flow voor bepaalde content

 

Heb je een onderneming die diverse producten of diensten aanbiedt en stuur je regelmatig een nieuwsbrief uit naar je klanten of prospecten? Dan zal je hoogstwaarschijnlijk ook per productcategorie of dienst een andere nieuwsbrief uitsturen.

 

Om te vermijden dat je telkens manueel een segment aan een bepaalde nieuwsbrief moet koppelen of dat je dit segment manueel moet updaten wanneer iemand een bepaald product of een bepaalde dienst heeft aangekocht, kan je gebruikmaken van een e-mailmarketing automation flow met triggers.

Zo kan je bijvoorbeeld als trigger instellen dat wanneer iemand zich inschrijft voor de nieuwsbrief en achteraf een product aankoopt uit categorie X of X-aantal keren op een pagina is geweest van dienst Y of product Y, deze automatisch wordt toegevoegd aan een bepaald segment.

 

2. E-mailmarketing automation flow voor het sales team

 

Ook binnen een sales team kan e-mailmarketing automation een enorme meerwaarde bieden voor je onderneming.

 

Stel dat je slechts één website hebt voor je onderneming, maar dat je wel verschillende vestigingen hebt en per vestiging een andere sales manager. Hoe verdeel je dan efficiënt de aanvragen die via je website binnenkomen?

 

E-mailmarketing automation biedt je de mogelijkheid om aan de hand van triggers een aanvraag tot bij de juiste sales manager te brengen, door bijvoorbeeld mensen die een aanvraag doen via de website hun dichtstbijzijnde winkelpunt te laten aanduiden.

 

Daarnaast kan je deze e-mailmarketing automation flow ook uitbreiden en automatisch een bedankingsmail en zelfs een follow-up mail vanuit de naam van de sales manager naar deze persoon in kwestie laten verzenden.

 

3. E-mailmarketing automation flow voor inactieve klanten

 

Een andere opportuniteit van e-mailmarketing automation is dat je als onderneming ook zeer eenvoudig inactieve gebruikers kan opsporen en deze opnieuw actie kan laten ondernemen.

 

Maak een e-mailmarketing automation flow aan waarbij je triggers zoals “X weken niet op de website geweest” of “X weken sinds de laatste aankoop” instelt, en laat een automatische, interactieve e-mail vertrekken naar deze klant of prospect van zodra hij aan deze voorwaarden voldoet.

 

Veel grote bedrijven, zoals Bol.com en Zalando, zijn trouwens meester in dit soort e-mailmarketing automation flows. Denk maar eens aan de momenten wanneer je zelf al eens een aantal weken of maanden niets gekocht hebt bij deze bedrijven, vervolgens een “we missen je!”-mailtje ontvangt met een kortingscoupon erin en deze ten slotte gebruikt.

 

Verrassend genoeg vaak, toch? Hoog tijd dus om deze strategie ook eens toe te passen in je onderneming!

 

Wedden dat je een aantal inactieve gebruikers weer omzet in actieve gebruikers?

 

In snackvorm

 

E-mailmarketing automation is binnen ondernemingen voor verschillende zaken inzetbaar. Zo kan je het onder meer inzetten om:

  • Meer online interacties te creëren met je leads;
  • Je doelgroep in verschillende soorten segmenten op te delen en hieraan een persoonlijke nieuwsbrief te koppelen;
  • Je aanvragen via de website meteen naar de juiste sales manager te sturen;
  • Bedankingsmails na een bestelling en follow-upmails te versturen;
  • Inactieve gebruikers op te sporen en deze opnieuw te laten interageren met je onderneming door middel van bijvoorbeeld een “we missen je!”-mailtje met een kortingscoupon.
Ashley Van den Broeck
No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website