
Dynamic Search Ads: de basics
Naast de ‘gewone’ search ads, heb je ook Dynamic Search Ads.
Dit zijn ads waarmee je gemakkelijk de klanten vindt die via Google op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt.
Ze maken namelijk gebruik van je website om zo je ads te targeten.
Zonder Dynamic Search Ads of ‘DSA’ kan het zijn dat je bijvoorbeeld relevante zoekopdrachten mist of vertragingen ondervindt in het schrijven van je ads. Ze zijn dan ook een goede aanvulling op de gewone search ads.
Hoe werken ze?
Dynamic search ads baseren zich op de content van je website. Wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert met termen die gerelateerd zijn aan titels of vaak gebruikte zinnen op je website, selecteert Google die.
Dan kiest Google zelf een bestemmingspagina en genereert een relevante kopregel voor je advertentie.
Op die manier worden de gebruikers meteen geleid naar de pagina op je website waarin zij interesse tonen.
Wanneer gebruiken?
Heb je een grote(re) website of een website met veel producten, dan is DSA zeker nuttig.
Je hoeft dan niet steeds nieuwe ads te verzinnen bij je producten, maar Google helpt je daarbij.
Wordt je website dagelijks gewijzigd, dan zijn Dynamic Search Ads misschien niet de ideale oplossing. Je stelt dan beter handmatig ads op.
“Ideal for advertisers with a well-developed website or a large inventory, Dynamic Search Ads use your website to target your ads and can help fill in the gaps of your keywords-based campaigns.” –
Waarom?
De kans dat je de juiste doelgroep en het juiste publiek bereikt met je ads, stijgt zienbaar.
Dat komt omdat Google zich bij DSA baseert op de zoekopdrachten die worden ingegeven door de gebruiker.
“Queries are what the user types in. They are searching for something online, and they type stuff in Google, speak something to Siri, or otherwise perform a search. It’s called a query.”
Dit heeft belangrijke gevolgen voor het click-through-rate (CTR). Hoe succesvoller je bent met het targeten van je ads, hoe hoger je CTR. Je ads zijn dan veel relevanter, en zullen dan ook sneller aangeklikt worden. Daardoor stijgt dan weer de kwaliteit van je ad, en scoort die ook hoger in Ad Rank.
Bovendien zijn Dynamic Search Ads ook handig om tijd uit te sparen. Je laat Google namelijk het meeste werk doen.
Heb je geen tijd of niet echt de expertise, dan zijn ze zeker een goede optie. Vergeet niet dat je nog steeds relevante content moet aanbieden, aangezien Google zich baseert op de content van je website.
In snackvorm
Dynamic Search Ads zijn een uitstekende aanvulling op ‘gewone’ search-campagnes.
|
Adverteren op je eigen merknaam: doen of niet doen?
Deze week: de best practices in verband met adverteren op je eigen merknaam....
mei 26, 2016Gebruik jij al Expanded Text Ads?
Nee? Dan krijg je van Google tot en met 31 januari 2017 om afscheid te nemen van je ‘oud...
december 23, 2016Online meets offline: Google Store Visits
De opkomst van smartphones betekende een ommekeer van formaat voor het koopgedrag van cons...
oktober 5, 2017