‘Dwell time’: de meest vergeten SEO-factor?

Wanneer je op ontdekkingstocht gaat naar de meest vermelde topics in SEO-land, dan neemt het algoritme van Google zonder twijfel één van de hoogste posities in.

 

En dat is geen verrassing! Want tal van SEO-marketeers investeren dagelijks tijd in het achterhalen van dit algoritme door middel van testings op basis van sitespeed, mobielvriendelijk design, het gebruik van emoji’s, doorklikratio, enzovoort.

 

Toch is er één factor die vaak over het hoofd wordt gezien: de ‘dwell time’.

 

Wat is ‘dwell time’?

 

Dwell time, of de verblijftijd, is de hoeveelheid tijd die iemand doorbrengt op je website alvorens hij terugkeert naar de zoekmachine.

 

Concreet betekent dit: Je zoekt bijvoorbeeld op de term ‘Online marketing blogs’ in Google en klikt op één van de websites uit de zoekresultaten. Vervolgens surf je op één of meerdere pagina’s binnen deze website en klik je via de terugknop terug naar de zoekresultaten. De tijd tussen de klik op de website en het teruggaan naar de zoekresultaten, is dan de dwell time.

 

 

Het is met andere woorden dus een combinatie van:

 

  • de gemiddelde sessieduur
  • het bouncepercentage
  • de doorklikratio (CTR) vanuit de zoekresultatenpagina

 

Houdt Google rekening met ‘dwell time’ in haar algoritme?

 

Er is enorm veel verdeeldheid onder SEO-marketeers of de ‘dwell time’ nu wel of niet erkend wordt als SEO-factor volgens het Google-algoritme. Google heeft dit namelijk nog nooit in een bron bevestigd.

 

Search Metrics

 

Toch zijn er al verschillende onderzoeken, waaronder dat van SearchMetrics, die aantonen dat alle websites die in de top 10 SEO-resultaten van Google staan, een dwell time’ van maar liefst 3 minuten hebben!

 

En dat is zeker niet onlogisch. Want des te langer de verblijfsduur, des te meer je aantoont dat jouw website waardevolle content bevat. En hierover heeft Google al wél laten vallen dat dit cruciaal is om goed te scoren op SEO-gebied.

 

Hoe kan ik mijn ‘dwell time’ verbeteren?

 

Een goede dwell time hangt sterk samen met de relevantie van de content op jouw website. Merk je dat bezoekers reeds na enkele seconden jouw website al verlaten? Dan is er werk aan de winkel!

 

Hieronder enkele tips:

 

  • Zorg dat de laadtijd van je website in orde is. Anders maak je kans dat je bezoeker al wegklikt, alvorens hij de content op jouw website heeft gelezen.
  • Zorg voor een sterke, interne linkstructuur, zodat de kans op doorklikken wordt verhoogd.
  • Optimaliseer je meta-tags en zorg ervoor dat deze in lijn liggen met de pagina die erachter zit.
  • Geef in je teksten antwoord op de zoekvraag van je bezoeker. Dit kan bijvoorbeeld door bovenaan de pagina al een korte samenvatting te geven van de gehele tekst die eronder volgt.
  • Gebruik kopteksten die relevant zijn aan de zoekopdracht én die de bezoeker triggeren om door te lezen.

 

In snackvorm

 

Verschillende onderzoeken tonen het belang aan van dwell time voor SEO.

  • Hoeveelheid tijd die iemand doorbrengt op je website alvorens hij terugkeert naar de zoekmachine.
  • Combinatie van bouncepercentage, CTR en gemiddelde sessieduur.
  • Google heeft ‘dwell time’ nooit officieel herkend als SEO-factor.
  • De top-10 SEO-zoekresultaten van Google hebben allemaal een dwell time van minstens drie minuten.
  • Je kan je dwell time verbeteren door de relevantie van je content te verhogen.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website