Dat SEO en content marketing geen statische gegevens zijn, hoeven we je intussen niet meer uit te leggen.

 

Het zoekgedrag van consumenten verandert immers continu, en dat is ook meteen de reden waarom het algoritme van Google steeds mee evolueert.

 

Waar de zoekmachine zich vroeger focuste op het gebruik van algemene keywords en de hoeveelheid aan artikels en informatie, besteedt Google nu meer aandacht aan long tail keywords en de kwaliteit en de lengte van je content.

 

Wil je met jouw website hoog blijven scoren in de Google-zoekmachine? Dan wordt het hoog tijd om werk te maken van dossier- en clusterpagina’s!

 

Wat zijn dossierpagina’s?

 

Een dossierpagina, ook wel ‘hoeksteenpagina’ genoemd, is een pagina waarop verschillende topic clusters aanwezig zijn.

 

Het is met andere woorden dus een overkoepelende pagina die een korte, algemene samenvatting weergeeft van het onderwerp waarover geschreven wordt en vervolgens doorlinkt naar verschillende subcategorieën op andere pagina’s.

 

Welke voordelen brengen dossierpagina’s met zich mee?

 

Doordat je met dossierpagina’s alles op één overzichtelijke plek bewaart voor je bezoekers, zullen deze niet lukraak op zoek moeten gaan naar informatie. Dit maakt dat je hun gebruikservaring buitengewoon verbetert, je hun sessieduur laat stijgen en je hun gemiddelde bounce rate dus sterk doet afnemen.

 

Verder is het niet alleen voor jouw bezoekers, maar ook voor Google een enorm pluspunt dat jouw pagina’s gebundeld zijn.

 

Momenteel is er namelijk zoveel verspreide informatie op het internet, dat het Google-algoritme soms verward raakt.

 

Door gebruik te maken van overzichtelijke en gestructureerde dossierpagina’s, die logische hyperlinks bevatten, geef je aan Google duidelijker aan waarover elk onderdeel op jouw website gaat en zal je het algoritme zo dus beter kunnen sturen.

 

Bovendien leid je via een goed opgebouwde dossierpagina ook meer bezoekers naar andere pagina’s waar voorheen misschien weinig tot geen mensen opkwamen. Door dit verhoogde bezoekersaantal, zullen ook deze pagina’s op termijn genieten van een hogere search ranking in de Google-zoekmachine.

 

Voor welke topics zijn dossierpagina’s relevant?

 

De onderwerpen die voornamelijk in aanmerking komen voor een eigen pillar page, zijn onderwerpen die:

 

  • Een antwoord bieden op de vragen waar jouw bezoekers mee zitten. Concreet betekent dit dat je pillar pages rond zoekwoorden zal opbouwen die voldoende hoge zoekvolumes genereren;
  • Over een algemeen, maar relevant topic gaan en in lijn liggen met een dienst of product dat je aanbiedt;
  • Zo omvangrijk zijn in informatie dat je deze kan onderverdelen in verschillende subcategorieën;
  • Al eerder aan bod kwamen op jouw website, maar nog niet voldoende werden uitgelicht.

 

Wil dit dan zeggen dat je beter geen dossierpaigna opstelt voor totaal nieuwe content?

 

Helemaal niet.

 

Maar wanneer je tijd tekort komt en tamelijk snel jouw SEO-strategie wil bijsturen, kan je best kiezen voor thema’s waarover je al voldoende informatie hebt. Zo hoef je enkel en alleen nog tijd te spenderen aan het bedenken van de juiste structuur, de navigatie (met ankerpunten) en bodycopy voor de pagina zelf.

 

Hoe begin ik aan een dossierpagina zonder beschikbare content?

 

Beslis je om toch een dossierpagina vanaf nul op te bouwen en hierbij dus ook nog eens verschillende nevenpagina’s uit te werken?

 

Dan vormt volgend stappenplan de ideale leidraad:

 

  1. Bepaal een overkoepelend onderwerp alvorens je start met de opbouw van je pagina. Dit betekent dat je een topic dient te kiezen met veel zoekvolume en een onderwerp dat in verbinding staat met één van jouw producten of diensten.
  2. Verzamel verschillende subtopics. Subtopics hebben een hoog maandelijks zoekvolume, maar minder hoog dan het overkoepelende onderwerp. Wanneer je niet meteen op subtopics komt en je op zoek bent naar inspiratie, kan je steeds gebruik maken van de zoekwoordplanner van Google of typ je in Google jouw overkoepelend onderwerp in zodat je helemaal onderaan de pagina gerelateerde zoekopdrachten ziet tevoorschijn komen. Verder is het ook belangrijk om in vraag-termen te denken aangezien mensen meestal een vraag intypen in Google.
  3. Doe voldoende onderzoek naar je subtopics zodat je weet waarover je wil schrijven en wat relevant is voor jouw doelgroep.
  4. Besteed voldoende tijd aan linkbuilding, en hou hier zowel rekening met interne als externe links
  5. Schrijf de content voor je subtopics uit. Hou steeds in het achterhoofd dat je de tekst zo opstelt dat je achteraf eenvoudig kan doorlinken naar de overkoepelende pagina en andere subtopics.

Breng alles samen tot één geheel.

 

In snackvorm

 

Om anno 2018 beter te scoren op SEO-gebied maak je best gebruik van dossierpagina’s.

  • Dit zijn overkoepelende pagina’s over één bepaald onderwerp, met verschillende links naar andere pagina’s die dieper op dat onderwerp ingaan.
  • Ze vormen m.a.w. de brug tussen SEO en content marketing.
  • Dossierpagina’s geven een duidelijk overzicht van je content weer, waardoor ze de gebruikservaring van je bezoekers verbeteren.
  • Dossierpagina’s tonen Google waarover elk onderdeel op jouw website gaat. 
  • Wanneer je tijd tekort komt en tamelijk snel jouw SEO-strategie wil bijsturen, kies je best voor een dossierpagina waarvoor al content beschikbaar is op jouw website.
  • Close-up: bounce rate

    Bounce rate is het aantal bezoekers dat zonder verdere interactie je website verlaat. Het ...

  • Inspelen op voice search

    In 2015 verwerkte Siri meer dan één miljard voice searches per week. Vandaag staat zij s...

  • Hoe SEO-succes meten?

    Waar vroeger enkel het aantal zoekwoorden waarvoor je scoort als belangrijkste SEO-KPI wer...

Mattias Vercauteren

SEO-expert die de zoekmachines doet spinnen. Sterk in onder meer e-mailmarketing en social media advertising. Papa van Lou.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website