
De kracht van dedicated landing pages
Als je marketingcampagnes voert of aan advertising doet, is de reflex vaak om mensen naar je website te leiden, ze daar kennis te laten maken met je product of dienst, en vervolgens via de juiste triggers en calls-to-action richting de nodige vervolgstappen te sturen.

Must-read: Calls-to-action
Op zich niet verkeerd, maar deze aanpak laat wel een en het ander aan het toeval over.
De vele mogelijkheden en navigatie-opties op je site, kunnen er namelijk voor zorgen dat de aandacht van bezoekers erg wordt versnipperd.
Daardoor verliezen ze al snel uit het oog wat hun motivatie was om je website te bezoeken, en zal de meerderheid onderweg afhaken of je site verlaten zonder een conversie te doen.
Nu, via remarketing en herhaling kun je veel doen om alsnog onder de aandacht te komen en niet-converteerders te overtuigen, maar er is ook een andere piste die je kunt bewandelen om afleiding te voorkomen en bezoekers sneller over de streep te trekken: het gebruik van dedicated landing pages.
Definitie: dedicated landing pages
Met dedicated landing pages bedoelen we heel concreet vrijstaande pagina’s die werden gemaakt met één doel (en dus formulier of call-to-action) in mind, met uiteraard de nodige achtergrondinformatie, maar zonder verdere afleiding qua navigatie en ‘wegklik-opties’.
Door de juiste bezoekers op het juiste moment naar deze pagina’s te sturen, komt je aanbod optimaal uit de verf, met betere completion rates en conversieratio’s tot gevolg.
Moet je dan zomaar in het wilde weg landing pages aanmaken?
Nee, helemaal niet.
Ons advies is om je belangrijkste touchpoints te identificeren en hiervoor pagina’s op te zetten.
Is er een bepaalde dienst waarin je uitblinkt, en die de perfecte instap vormt naar upsells op een later moment? Dan is deze dienst de perfecte kandidaat voor een eigen landing page. Heb je een gids of e-book uitgewerkt voor een afgelijnd publiek of met een bepaalde sector in gedachten? Ook hiervoor kun je perfect een pagina uitwerken.
Deze afweging zal je niet alleen helpen om de juiste pagina’s éérst aan te pakken, maar het zal je ook dwingen om na te denken over de targetings van je campagnes en advertising-inspanningen.
De juiste keywords om op te bieden en campagnesettings zullen hier bijna als vanzelf uit voortvloeien.
Landing pages ontwerpen
De juiste diensten geïdentificeerd?
Dan wordt het tijd voor de uitwerking van je landing pages.
Daarvoor moet je andere accenten leggen dan bij het ontwerp van een ‘gewone’ webpagina. Deze laatste categorie is doorgaans zo opgebouwd dat via links, aanvullende informatie en vervolgopties een logische ‘flow’ is voorzien.
Met andere woorden: gewone pagina’s zijn gemaakt voor bezoekers om hun eigen weg uit te stippelen en zo snel mogelijk een pad af te leggen naar de informatie die ze zoeken.

Gewone pagina vs. landing page
Een landing page geeft deze opties niet.
Wat meteen ook betekent dat ze niet voor elk type bezoeker geschikt zijn.
Alleen bezoekers die 100% geïnteresseerd zijn in je aanbod of die er specifiek naar op zoek zijn, horen thuis op je landing page. Een landing page moet namelijk zo specifiek zijn dat er maar één actie is die een bezoeker kan ondernemen. Ze hebben geen nood aan alle informatie onder zon.
Het ganse design van de landing page moet één doel dienen.
Probeer daar altijd aan te denken zodat je niet te veel toeters, bellen en afleidingen opneemt.
Testen, testen, testen
Er zijn verschillende tools die je kunt gebruiken om dedicated landing pages te bouwen, naast natuurlijk de optie om een ‘afleidingsvrije’ pagina te bouwen rechtstreeks in je website.
Populaire opties zijn onder meer Leadpages en Unbounce.
Het voordeel van deze systemen is dat ze toelaten om verschillende versies van een pagina simultaan te testen.
Als je de nodige tests voorziet, kun je op een snelle manier achterhalen wat de ideale indeling is van een pagina en hoe je de verschillende elementen moet invullen voor een maximale return.
In snackvorm
Dedicated landing pages zorgen voor meer return uit je marketincampagnes en PPC-inspanningen.
|
‘Hoe kan ik je helpen?’
De wereld van digital marketing is constant in beweging; innovaties volgen elkaar op in sn...
oktober 12, 2017Messenger op je website?
Veel bedrijven installeerden al een live chat op hun website, dat is ook Facebook niet ont...
november 16, 2017LinkedIn lanceert nieuwe lead gen-tools
In april lanceerde LinkedIn de Lead Gen Forms voor Sponsored Content. Hiermee overwonnen z...
november 21, 2017