Nieuwe Customer Match-features

Nieuwe Customer Match-features

Dit jaar wijzigde niet alleen de look en feel van Google AdWords, er kwamen ook twee nieuwe Customer Match-features bij: sinds deze maand kan je ook telefoonnummers en postadressen gebruiken als Customer Match-optie.

 

Aangezien Facebook, Twitter en LinkedIn al zo’n uitgebreide retargetingmogelijkheden bieden, kon Google natuurlijk niet achterblijven. Facebook nam de leiding om verder te gaan dan demografische targeting door de mogelijkheid om custom audiences te maken op basis van het gedrag van gebruikers. Door te retargeten op hoe mensen zich gedragen, kan je veel beter individuele aanbiedingen voorzien die rekening houden met waar klanten zich bevinden in de customer journey.

 

En betere targeting = meer engagement voor minder geld.

 

Wat is Customer Match?

 

Dankzij de Customer Match kan je als adverteerder lijsten met e-mailadressen uploaden in AdWords om deze personen vervolgens te targeten met advertenties in het Display- of het Search-netwerk. Maar een e-maillijst met relevante leads krijg je ook niet zomaar bij elkaar natuurlijk, en de focus ligt niet voor alle bedrijven het verzamelen van e-mailadressen. Bij sommige bedrijven zijn telefoonnummers of adressen veel belangrijker. Daar is Google deze maand dus aan tegemoet gekomen door twee nieuwe Customer Match-features te voorzien.   

 

Hoe werkt het?

 

Je kan nu niet alleen advertising audiences retargeten op basis van e-mailadressen, maar ook door telefoonnummers of adressen te uploaden in Google AdWords. Je kan deze mensen dan advertenties tonen via Display of Search, op YouTube en zelfs met Google Shopping of Gmail-advertenties.

 

Hoe je deze nieuwe Customer Match-doelgroepen aanmaakt?   

 

  1. Ga naar ‘Doelgroepbeheer’ in AdWords.
  2. Upload je lijst met adressen of telefoonnummers.
  3. Google matcht de adressen of telefoonnummers met gebruikers en controleert de naleving van het beleid. Dit matchingproces kan 48 uur duren.  
  4. Daarna wordt je gegevensbestand gemarkeerd voor verwijdering. Vanaf nu kan je de Customer Match-doelgroep targeten in AdWords-campagnes. Als de doelgroep voldoet aan de deelnamevereisten, kan je ook vergelijkbare doelgroepen targeten op YouTube en Gmail.

 

In snackvorm

 

Google lanceert twee nieuwe Customer Match-features.

  • Op basis van telefoonnumers en postadressen.
  • Uitstekende manier leads te retargeten en individuele aanbiedingen te voorzien.
  • Voorheen: alleen Customer Match-doelgroepen op basis van e-mailadressen.
  • Doelgroepen aanmaken kan onder ‘Doelgroepbeheer’ in AdWords.
  • Matchingproces kan tot 48 uur duren.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website