Digitale producten zoals websites, apps en andere online platformen vragen om net zoveel beleving als offline producten. 

 

Vergelijk het met een winkel: hoe je als klant door de winkel geleid, aangesproken en verder geholpen wordt, bepaalt voor een groot gedeelte je klantervaring en -tevredenheid. 

 

De communicatie van bepaalde ‘bewegwijzering’ en de medewerker, zijn hierin cruciaal.

 

Must-read

Kun je de weg niet vinden? Word je op een onaangename manier te woord gestaan?

 

Dan is de kans groot dat je niet meer zal terugkeren. 

 

En zo werkt het ook online.

 

Vind je op een website of app niet snel en makkelijk de weg of spreekt de tone of voice je totaal niet aan, dan ben je waarschijnlijk snel weer weg. En de kans op een conversie is dan vaak bekeken. 

 

De communicatie op een website om die ‘bewegwijzering’ en overtuiging tot conversie vlot te laten verlopen, dat is een vak apart.

 

En dat is waar de ‘UX writing’ om de hoek komt kijken. 

 

UX writing: wat is dat?

 

Hoewel de term UX writing of User Experience writing nog maar een paar jaar bestaat, wordt de nood van deze functie door steeds meer bedrijven erkent

 

UX writing, dat is toch gewoon content voor een website schrijven?

 

In zekere zin, maar het gaat wel om zeer specifieke content

 

Een UX writer houdt zich in se niet bezig met de ‘grote lappen’ tekst, maar focust zich op de microcopy.

 

Je kunt hierbij denken aan CTA’s, begeleidende teksten bij formulieren en korte stukken tekst bij het aanbieden van producten.

 

 

Customer Journey in het achterhoofd

 

‘Hoe moeilijk kan het zijn, een tekstje schrijven bij een button?’

 

Wel, moeilijker dat je wellicht denkt. Een goede UX writer leeft zich namelijk in, in de doelgroep en de verschillende fases waarin die zich kan bevinden. 

 

Must-read!

Een website flow kan gezien worden als een reis door de customer journey.

 

En in iedere fase speelt de doelgroep met andere problemen en noden.

 

De copy voor iedere fase zal hierop afgestemd moeten worden.

 

Combineer dat met de beperkte ruimte die een UX writer vaak heeft om een boodschap over te brengen en je beseft dat dit een vak apart is!

 

Samenwerking met verschillende afdelingen

 

Een UX writer kan niet zomaar op zijn eentje copy gaan schrijven.

 

Afstemming met andere afdelingen is zeer belangrijk. 

 

  • Marketing: als UX writer moet je weten wat het uiteindelijke doel is van de pagina/CTA waarvoor je copy schrijft.
  • SEO: goede copy houdt rekening met SEO.
  • SEA: worden er in advertenties bepaalde boodschappen verkondigt/dingen beloofd, dan dien je daar in je copy rekening mee te houden. Tevens is het belangrijk dat de tone of voice op elkaar aansluit.
  • UX design: goede UX copy sluit naadloos aan op het design.

 

Testen is cruciaal

 

Net zoals je belangrijke designelementen op een website zult A/B-testen (betere conversie bij een groene of rode button?), is het ook belangrijk om je UX copy aan een A/B-test te onderwerpen.

 

Alleen op die manier krijg je meer inzichten en kun je je copy finetunen richting je doelgroep.

 

Is jouw website een van je grootste verkooppunten? Dan is het inschakelen van een ervaren UX writer vandaag de dag geen overbodige luxe meer.

Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als advertising-specialist.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website