De kunst van ‘Conversion copywriting’

Om conversies te halen, is het belangrijkste dat je bovenaan in de zoekresultaten komt en dat je SEO dus goed zit.

 

Wat je zegt en hoe je dat doet, komt pas op de tweede plaats, toch?

 

Helemaal niet!

 

Het is minstens even belangrijk dat je een goede tekst schrijft en dat je mensen overtuigt met je copy, anders vluchten ze meteen terug weg.

 

Soms is het zelfs nog belangrijker: als mensen op je pagina terechtkomen en ze vinden wat ze zoeken, komen ze vanzelf nog wel eens terug. En ook Google houdt er rekening mee voor je ranking: het is heel belangrijk om nuttige, kwalitatieve en engagerende content te schrijven. Schrijven voor de zoekmachines in plaats van voor mensen, is al lang achterhaald.

 

Hoe beoordeelt Google goede content?

 

Google gebruikt twee acroniemen om het verschil aan te tonen tussen content van hoge kwaliteit en van lage kwaliteit:

 

  • E.A.T. staat voor “Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness”. Content van hoge kwaliteit heeft deze drie elementen, ongeacht wat het thema of de sector is.  
  • Y.M.Y.L. staat voor “Your Money or Your Life”. Dit soort content kan een invloed hebben op je geluk, gezondheid, financiële situatie of je welzijn in het algemeen. Content van lage kwaliteit over deze topics kan de lezer op verschillende manieren schaden.

 

De acroniemen laten zien wat Google belangrijk vindt. Ze worden gebruikt om te bepalen hoe kwalitatief een pagina is.

 

Hieruit kan je afleiden dat niet SEO het belangrijkste is, maar de user experience.

 

Daarvoor heb je goede content nodig die engagerend is en converteert.

 

8 copy tips voor menselijke SEO-content

 

1. Structuur, structuur, structuur!

 

Het is niet goed om de onderdelen van je tekst te bekijken als aparte, losstaande delen. Alles wat in je tekst komt moet op de een of andere manier gelinkt zijn aan elkaar. De intro is het fundament en van daaruit bouw je verder.

 

Enkele tips om je ideeën op een coherente manier te linken:

 

  • Gebruik zinnen en woorden om de overgang van het ene naar het andere deel vlotter te laten gaan (in de eerste plaats, daarbovenop, en, dan, ook…).
  • Leg uit hoe de verschillende delen met elkaar samenhangen.
  • Begin bij de simpelste zaken om dan naar de meer ingewikkelde zaken te gaan. Zo geef je de lezer de kans om meer te weten te komen over het onderwerp.

 

2. Weet wat je doelgroep al weet

 

Stem je content af op hoeveel je lezer al weet over het onderwerp en hoe goed hij of zij je merk al kent. Weet dat je voor een awareness-campagne wat meer inleiding en uitleg moet geven dan bij mensen die al klant zijn.

 

3. Neem wat meer tijd voor je intro

 

De inleiding is belangrijk omdat mensen na het lezen ervan vaak beslissen of ze afhaken of verder lezen. Je wil ze natuurlijk overtuigen om verder te lezen.

 

Hou deze tips in het achterhoofd:  

 

  • Zet je openingszin apart zodat hij echt opvalt en blijft hangen. Zo valt hij voor jezelf ook meer op en zal je er kritischer over zijn.
  • Wees niet bang om verschillende keren te herschrijven: haal opvulzinnen en -woorden weg en zorg dat alles to the point en duidelijk is.
  • Zorg dat het ‘waarom’ van de tekst meteen duidelijk is in de intro.

 

4. Splits het op

 

Dit is één van de makkelijkste manieren om je content gebruiksvriendelijker te maken. Schrijf korte paragrafen met genoeg witruimte, verwerk lijstjes in je tekst, zet bepaalde delen vet of schuin en gebruik tussentitels. Denk er ook aan dat de regels voor een online tekst anders zijn als voor een geschreven tekst. Je publiceert online geen essays.

 

5. Schrijf actiegericht

 

Door actiegericht te schrijven, begeleid je de lezer naar wat ze moeten doen en hoe ze het doen.

 

Hoe schrijf je actiegericht?

 

  • Geef duidelijke ‘opdrachten’ en gebruik daarbij actieve werkwoorden.
  • Schrijf in de tweede persoon
  • Vermijd de verleden tijd en de derde persoon: het geeft je lezers het gevoel dat je over hen praat in plaats van tegen hen.
  • Spreek je lezers aan, je schrijft een tekst niet voor jezelf, maar voor een publiek. Laat dat dan ook blijken.

 

6. Wees niet te snel tevreden

 

Ga niet voor middelmatige bewoordingen, maar zoek verder en herschrijf je tekst enkele keren om een echt goede tekst te kunnen publiceren. Zoek woorden die exact zeggen wat je bedoelt. Je artikel zal zo veel harder opvallen en mensen zullen meer geneigd zijn om het uit te lezen.

 

7. Voorzie goede CTA’s

 

Hier werk je naartoe, het zorgt ervoor dat mensen converteren.

 

Of dat is toch de bedoeling.

 

Probeer ervoor te zorgen dat je call to action een richting geeft, de lezer aanmoedigt of inspireert om de actie uit te voeren die jij voor ogen hebt.

 

Een goede CTA

 

  • is direct en ondubbelzinnig.
  • is krachtig en overtuigend.
  • spreekt de lezer aan.
  • motiveert de lezer om actie te ondernemen.

 

8. Voorzie een pakkende afsluiter

 

De bedoeling van je laatste zin is dat hij mensen aanzet tot nadenken, of hen op zijn minst bijblijft of inspireert.

 

Voor een goede conclusie hou je hier best rekening mee:

 

  • Herhaal je belangrijkste punt en vat alles nog eens samen.
  • Geef de lezer een beeld of idee over het belangrijkste punt dat hen zal bijblijven.
  • Sluit af met een inspirerende vraag.
  • Kijk vooruit en moedig de lezer aan om hetzelfde te doen.

 

In snackvorm

 

SEO is niets zonder gebruiksvriendelijke content van hoge kwaliteit.

  • Google beoordeelt de kwaliteit van content met twee acroniemen: E.A.T. en Y.M.Y.L.
  • Voor kwalitatieve, menselijke content hou je hier best rekening mee:
  • Zorg voor een duidelijke structuur en splits je tekst voldoende op.
  • Besteed genoeg aandacht aan je intro, afsluiter en call to action.
  • Schrijf (en herschrijf) actiegericht en met je doelgroep in het achterhoofd.
Lisa Scheirlinck

Social media-bij die zorgt voor de nodige buzz. Zet likes, shares en comments om in groei. Fan van Wonder Woman.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website