Het aantal webshops blijft toenemen, de omzetten uit online aankopen stijgen jaar na jaar, en bezorgdiensten hebben het drukker dan ooit.

 

Toch draait het uitbouwen van een webshop om veel meer dan enkel en alleen de juiste producten selecteren en aanbieden. 

 

Wil je continu ‘new buyers’ binnenhalen en deze omzetten naar blijvende klanten?

 

Dan is een krachtige contentstrategie voor jouw webshop onmisbaar.

 

Ook voor webshops is content marketing niet onbelangrijk.

  • Ga nooit uit van een ‘one-size-fits-all’-strategie. 
  • Begin met de uitwerking van goede buyer persona’s. Deze zijn het ideale hulpmiddel om te weten te komen wie je wil bereiken, om welk probleem het gaat, waar je doelpubliek zich bevindt en welke boodschap je dient te brengen.
  • Zet vervolgens in op customer journey-mapping om doorheen het aankoopproces van je doelgroep de juiste content in te zetten. 
  • Maak gebruik van AI en machine learning om je content nog meer te personaliseren.
  • Breng je ideeën en reeds bestaande content samen tot een overzichtelijk geheel door middel van een content kalender.

 

Breng je doelgroepen in kaart

 

Er bestaat geen ‘one-size-fits-all’-strategie waarmee je iedereen kan overtuigen om jouw producten of diensten te kopen. 

 

Om een succesvolle contentstrategie op te zetten voor je webshop, is het dus cruciaal om eerst je doelgroepen goed in kaart te brengen.

 

Dit doe je door voor elke doelgroep een buyer persona op te stellen en vervolgens een customer journey-map uit te denken.

 

Let op: Buyer persona’s en customer journeys zijn geen statische gegevens.

 

De interesses van je doelgroepen veranderen continu.

 

Zorg er daarom voor dat je op tijd en stond deze oefening herhaalt om een realistisch beeld van je doelgroepen te behouden!

 

Buyer persona’s

 

 

Buyer persona’s zijn het ideale hulpmiddel om je contentstrategie op te zetten of om deze op punt te stellen.

 

Ze helpen je immers te begrijpen:

 

  • wie je specifiek wil bereiken;
  • welke problemen je voor je doelgroep kan oplossen;
  • waar je hen online vindt;
  • hoe je je boodschap moet formuleren.

 

Daarnaast geven ze je een beter beeld van welke opportuniteiten er op contentgebied nog voor het grijpen liggen en welke zaken momenteel nog missen op je webshop.

 

Customer Journey Mapping

 

Heb je een duidelijk overzicht van je buyer persona’s?

 

Dan is het tijd voor de volgende stap van de ontwikkeling van je succesvolle contentstrategie, namelijk het koopgedrag van je doelgroepen analyseren, en dit aan de hand van customer journey-mapping.

 

Het See-Think-Do-Care-framework kan je daarbij helpen. 

 

Door dit framework toe te passen en hieraan bepaalde content vast te hangen, begeleid je jouw doelgroepen doorheen hun aankoopproces, zonder ook maar één stap over te slaan.

 

Op deze manier kan je dus zeer doelgericht content inzetten naar toekomstige aankoopintenties toe. 

 

Verder biedt het model ook opportuniteiten om retroactief te werk te gaan.

 

Zo kan je bijvoorbeeld ontdekken welke pagina’s of blogartikels eventueel een update of aanvulling nodig hebben en welke artikels in het verleden de perfecte ondersteuning boden in het aankoopgedrag van je doelgroepen.

 

Personalisatie

 

Naast het opsporen van de juiste doelgroepen, speelt ook de aanwezigheid van gepersonaliseerde content een belangrijke rol in het succes van jouw shop.

 

Door technologieën zoals AI en machine learning in te zetten om jouw content te personaliseren, zal je:

 

  1. op een veel hoger niveau met jouw prospecten kunnen communiceren;
  2. veel beter kunnen analyseren welke invloed dit heeft op het on-site gedrag van je doelgroep;
  3. veel sneller een aankoop weten binnen te halen.

 

Een overzichtelijke contentkalender

 

Een overzichtelijke contentkalender is de kers op de taart van een goede contentstrategie.

 

Zonder deze tool heb je per slot van rekening geen regelmaat en relevantie in de publicatie en creatie van je content, en zullen je inspanningen maar weinig resultaten opleveren.

 

Bij de opzet van een contentkalender is het belangrijk dat je een duidelijke codering gebruikt en/of goed de publicatiedatum en het onderwerp van je contentartikel bijhoudt.

 

Enkel op deze manier kan je eenvoudig bekijken welke artikelen of pagina’s je reeds hebt geschreven, naar welke onderwerpen je kan linken vanuit een ander artikel, welke artikelen of pagina’s een eventuele update nodig hebben, enzovoort.

 

Om deze reden is het dan ook aangewezen om ook je intussen bestaande content in deze kalender op te nemen.

 

Zo zal je contentstrategie voor je webshop alleen maar van een nog hoger niveau zijn!

Ashley Van den Broeck

Kan uren praten over SEO, landing pages en banner ads.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website