Vragen toevoegen aan content?

Content marketing draait al jaar en dag rond een antwoord bieden op de vraag van je doelpubliek.

 

Toch is het pas sinds enkele jaren dat content marketeers zich zo zijn gaan focussen op dit principe, en dit dankzij het het toenemende belang van voice search.

 

Ga maar eens na in je nabije omgeving hoeveel mensen volledige vragen stellen aan hun smartphone en enkele seconden later al het antwoord weten op hun vraag.

 

Ook Google is deze trend niet ontgaan, en dat valt duidelijk te merken aan de uitbreidingen de zoekreus de laatste jaren aan haar zoekmachine heeft gedaan. Denk maar aan featured snippets, carousel featured snippets, ‘Mensen zochten ook naar’-toevoegingen, enzovoort.

 

Hoog tijd dus om ook met jouw content marketing-strategie meer in te spelen op de vragen van je doelgroep en zo je aanwezigheid in de Google te vergroten!

 

Waarom vragen in content implementeren?

 

Wanneer je het beantwoorden van vragen implementeert in jouw content, dan zal je meer relevante bezoekers trekken richting je website en op SEO-gebied beter scoren in zoekmachines.

 

Je geeft je doelgroep namelijk een antwoord op datgene waarnaar ze op zoek zijn en dat loont onder meer in:

 

  • een langere time on site;
  • een lagere bounce rate;
  • een hoger aantal conversies.

 

Daarnaast zijn er nog tal van andere redenen waarom vragen onmisbaar zijn in jouw content-marketingplan. Hieronder enkele redenen opgesomd.

 

Nichevragen zijn de ideale bron voor nieuwe content

 

Nichevragen zijn de grootste bron aan contentinspiratie, aangezien hiervoor nog maar weinig content beschikbaar is. Veel content marketeers focussen zich immers op vragen waarop al veel antwoorden aanwezig zijn, waardoor de concurrentie om de eerste plaats in Google te behalen, veel hoger ligt dan anders.

 

Het belang van voice search neemt alsmaar toe

 

Voice search weet de laatste jaren meer en meer mensen te overtuigen. Door letterlijke vragen in je content te verwerken, zal je dus ook bij deze doelgroep veel beter weten te scoren dan andere concurrenten.

 

(Carousel) featured snippets

 

Om met een deel van je content als featured snippet of als carousel featured snippet te verschijnen, dien je als content marketeer onvermijdelijk in te zetten op het beantwoorden van vragen.

 

Een snippet geeft per slot van rekening letterlijk een antwoord op de vraag die je in de zoekbalk hebt ingetypt.

 

Op welk type vragen baseer je je best voor je content marketing?

 

Omdat niet elke vraag zich leent tot een afzonderlijk artikel, geven we je hieronder een overzicht van welke content marketing-strategie je best bij welk vraagtype hanteert:

 

  • Standaardvragen: je doelgroep verwacht op standaardvragen, zoals “wat zijn de openingstijden?” een kort en bondig antwoord. Je hoeft over dit type vragen dus geen hele blogberichten te schrijven, maar je neemt ze best in een FAQ-pagina op
  • Instructievragen: deze vragen zijn al iets ingewikkelder dan het vorige vraagtype. De perfecte content marketing-strategie is hier om een uitvoerig artikel met een stappenplan uit te schrijven en daarnaast gebruik te maken van een instructievideo die bepaalde zaken extra toelicht.
  • ROPO-vragen: deze vragen staan ook wel gekend als ‘research online, buy online/offline’-vragen. Deze vragen kunnen gaan van ‘Hoe maak ik een profiel aan?’ tot ‘Hoe kan ik het product terugsturen?’. Deze vragen zijn tevens geschikt voor de FAQ-pagina of kan je gebruiken om extra landingspagina’s rond jouw product of dienst op te maken.

 

Tools die helpen om de vragen van je doelpubliek te ontdekken

 

Niet elke vraag is even voor de hand liggend voor je doelgroep.

 

Om te weten met welke vragen jouw potentiële en huidige klanten juist kampen, kan je je beroepen op volgende tools:

 

  • Text Optimizer: Text Optimizer is een tool die op basis van keywords de zoekresultaten analyseert en vervolgens verschillende vragen voor jou genereert om contentideeën rond op te bouwen.
  • Google Suggest: Wanneer je in Google het begin van een vraag intypt, dan vervolledigt de zoekreus deze automatisch met een aantal suggesties. Aangezien Google Suggest gebaseerd is op zoekopdrachten die al meermaals werden gezocht, kunnen we er vanuit gaan dat deze automatische suggesties ook zoekvolume bevatten.
  • Serpstat: Serpstat Questions helpt je om verschillende nichevragen te genereren. De tool groepeert je resultaten op vraagwoord zodat je een mooi overzichtelijk geheel krijgt.
  • Quora: Quora is ongetwijfeld één van de meest gebruikte bronnen om vragen te achterhalen die leven bij jouw doelgroep. Quora is namelijk zo opgebouwd dat je enkel en alleen een discussie kan starten door een vraag te stellen, waar vervolgens door iedereen een antwoord op gegeven kan worden. Enkele nadelen van deze tool zijn wel dat deze allesbehalve overzichtelijk is en dat de meest populaire vragen niet bovenaan verschijnen. De resultaten die je bij Quora te zien krijgt bij de zoektocht naar een bepaalde vraag, zijn eerder gebaseerd op je vorige zoekopdrachten, je algemene interesses, enzovoort.

 

In snackvorm

 

Scoren met jouw content? Speel dan in op de vragen van je doelgroep.

  • Doelgroepen hechten meer en meer belang aan de letterlijke formulering van een antwoord op hun vragen sinds de komst van voice search. Een antwoord formuleren op hun letterlijke vragen zal in de toekomst dus enkel belangrijker worden.
  • Doordat je doelgroep op jouw website meteen vindt wat hij zoekt, zal je algehele SEO-score hier positief door beïnvloed worden.
  • Daarnaast maak je ook meer kans om opgenomen te worden in (carousel) featured snippets.
  • Niet elke vraag is geschikt voor deze strategie. Ga dus eerst na welk type vraag je wil beantwoorden en bekijk vervolgens of je best een FAQ-pagina, een aparte landingspagina of een blogbericht opbouwt rond deze vraag.
  • Er bestaan verschillende tools om vragen van je doelgroep te achterhalen. Enkele voorbeelden zijn Text Optimizer, Google Suggest, Serpstat en Quora.
Ashley Van den Broeck
No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website