Writer’s block out, content tools in

Wie regelmatig content schrijft, zal vast en zeker al wel eens te maken hebben gehad met een writer’s block. Heel normaal natuurlijk, want er is niets is zo uitdagend als nieuwe content creëren die naadloos aansluit op de interesses van jouw doelgroep!

 

Na verloop van tijd wordt het steeds minder evident nieuwe en originele onderwerpen te vinden, zonder reeds bestaande content te herhalen.

 

Google Zoekwoordplanner en varianten

 

De Google Zoekwoordplanner is dé tool bij uitstek wanneer je weet over welk onderwerp je content wil schrijven, maar nog geen idee hebt of er op dit onderwerp wel degelijk zoekvolume zit.

 

Zo zal de Google Zoekwoordplanner telkens een inschatting maken van het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten en hier een bepaald cijfer opkleven. Dit is zeer handig wanneer je bijvoorbeeld content wil schrijven over een topic dat een seizoenaal karakter heeft.

 

Daarnaast geeft de Google Zoekwoordplanner nog tal van andere zoekwoordsuggesties mee, zodat je ook al voor een later tijdstip ideeën omtrent content kan ontwikkelen.

 

Let wel dat je niet altijd puur op de cijfers uit de zoekwoordplanner afgaat! Soms is het beter om een long tail keyword te kiezen waarbij je er vast van overtuigd bent dat je doelgroep hiernaar op zoek is, dan dat je een short tail keyword selecteert en overrompeld wordt door de hoeveelheid aan concurrentie.

 

Heb je twijfels of jouw long tail zoekwoord wel het goede zoekwoord is? Maak dan gebruik van ‘Google Suggest’ en bekijk welke content er al reeds geschreven is over dit onderwerp.

 

Andere varianten die sterk op de Google Zoekwoordplanner lijken, maar ook heel nuttig zijn, zijn:

 

 

Google Trends

 

Google Trends geeft je – in tegenstelling tot de Zoekwoordplanner – geen hoop zoektermen en suggesties mee, maar toont wel via een aantal grafieken en mappen inzicht over wanneer, waar en hoe vaak op een bepaalde term werd gezocht met Google.

 

Ook vergelijking tussen steden, landen en talen in zoekgedrag is mogelijk met deze tool.

 

Maak dus zeker gebruik van Google Trends als je wil weten wanneer je welke content dient te publiceren om te scoren!

 

Feedly

 

Wanneer je na het gebruik van Google Zoekwoordplanner en Google Trends, jouw onderwerp gevonden hebt, kan je aan de slag met Feedly.

 

Feedly is een RSS-reader die je laat zien welke content topics binnen welk domein momenteel echt trending zijn.

 

Zie je bijvoorbeeld dat een erg gekende blog een artikel heeft geschreven over een onderwerp dat ook jou aanbelangt? Geeft de metric van Feedly bovendien ook aan dat dit artikel door meer mensen werd gelezen dan gemiddeld? Dan wordt het hoog tijd om deze signalen op te pikken en over te gaan tot actie!

 

Diverse title generators

 

Title generators gaan nog een stapje verder wanneer het om content writing gaat. Zoals de naam reeds doet vermoeden, genereren deze tools titels die je eventueel voor jouw artikel, blogbericht of pagina kan gebruiken.

 

De Hubspot’s Blog Ideas Generator, bijvoorbeeld, gaat op basis van drie zoekwoorden die jij hebt opgegeven, verschillende content topics en titels simuleren voor jou. Een minpuntje aan deze tool is wel dat deze enkel in het Engels beschikbaar is, waardoor je zelf nog wel dient na te gaan of deze onderwerpen ook in België populair zijn.

 

Verder heb je ook nog andere, gelijkaardige tools, zoals ‘Portent’s content idea generator’ en ‘SEO Pressor blog title generator’.

 

In snackvorm

 

Komaf maken met writer’s block?

  • Maak gebruik van content tools voor content-inspiratie.
  • Google Zoekwoordplanner en Google Suggest: deze tools geven aan rond welke zoekwoorden er effectief zoekvolume zit. Zo kan je kijken of je rond de juiste woorden content wil opbouwen, of dat je doelgroep eerder naar andere zaken op zoek is.
  • Google Trends: deze feature geeft aan wanneer, waar en hoe vaak op een bepaalde term werd gezocht, en of je dus rekening dient te houden met bepaalde seizoenaliteit.
  • Feedly: deze RSS-reader laat zien welke content topics binnen welk domein momenteel echt trending zijn.
  • Diverse title generators: genererenoriginele titels die je voor jouw artikels, blogberichten of pagina’s kan gebruiken.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website