SEO en content: een onafscheidelijk duo

Hoe content en SEO elkaar versterken

Schrijf je regelmatig teksten voor een blog of website? Dan weet je dat SEO en content marketing twee verschillende begrippen zijn.

 

Zo legt SEO voornamelijk de focus op het behalen van een uitstekende ranking in de zoekmachines, terwijl content marketing het geven van de juiste informatie aan een bepaalde doelgroep als hoofddoel heeft.

 

Toch zijn SEO en content niet van elkaar te scheiden. De combinatie van beide domeinen – je pagina’s en teksten optimaliseren om je informatie beter vindbaar te maken voor je doelgroep – betekent een win-win! 

 

Ga van start met een zoekwoordonderzoek

 

There is no such thing as SEO without keywords. Wil jij graag op een organische manier hoog scoren in Google, dus zonder ook maar één euro advertentiebudget uit te geven? Dan komt het erop aan om content te schrijven waarnaar jouw doelgroep effectief op zoek is.

 

Om te achterhalen welke zoekwoorden regelmatig worden gegoogelt, bestaan er verschillende keyword tools, zoals de Google Zoekwoordplanner, SEMrush en Keyword Tool. Deze tools vormen de ideale basis voor een uitgebreid zoekwoordonderzoek dat je achteraf kan gebruiken om:

 

  • Een pakkende titel te formuleren;
  • Een goede meta description te schrijven;
  • Nieuwe onderwerpen voor je blog te verzinnen;
  • Social media posts op te stellen.

 

Creëer goede en deelbare content

 

Google gebruikt het aantal links als maatstaf om de relevantie, de autoriteit en de echtheid van jouw website te meten. Wie dus een goede SEO-score wil behalen, kan er maar beter voor zorgen dat hij goede en deelbare content schrijft en zo verschillende backlinks versiert.

 

Maar wat is nu goede en deelbare content? Hieronder delen we alvast enkele elementen die onmisbaar zijn:

 

  • Een emotioneel aspect;
  • Een breed interessedomein;
  • Een vergelijking of controverse;
  • Een pop cultuur-thema.

 

Hou je content up-to-date met een audit

 

Wanneer je je content op je doelgroep hebt afgestemd en je goede, maar ook deelbare content hebt geschreven, is het de bedoeling om deze up-to-date te houden en zoveel mogelijk verkeer richting je artikel te sturen. Het aantal bezoekers is namelijk ook van belang voor Google om je positie in de zoekresultaten te bepalen.

 

Heb je na verloop van tijd de eerste positie eindelijk bereikt? Dan is het ook de bedoeling om deze plaats te behouden.

 

Een site audit kan je hierbij helpen. Deze wordt vaak gebruikt om te kijken of de technische aspecten van jouw website in orde zijn, maar achterhaalt eveneens welke pagina’s aan het stilvallen zijn en steeds minder traffic of een hogere bounce rate genereren.

 

Merk je dat er bepaalde artikels minder bezocht worden terwijl deze enige tijd terug wel bezoek genereerden? Hoog tijd dan om je content te herwerken en terug naar de eerste positie te klimmen!

 

In snackvorm

 

Combineer content marketing en SEO voor een betere zichtbaarheid in de zoekresultaten.

  • Beide domeinen versterken elkaar.
  • Alles begint met een zoekwoordonderzoek. Gebruik verschillende tools voor de beste inzichten.
  • Schrijf steengoede content obv. vragen waar je doelpubliek mee worstelt.
  • Maak het eenvoudig om je content te delen (en links te vergaren).
  • Update je content regelmatig om ‘fresh’ te blijven voor Google.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website