Haal het ‘ROT’ uit je content

Als trouwe lezer van alle Websnacks had je het misschien al eens zien passeren in onze uiteenzetting over 10X content: ‘R.O.T.’, of redundant, outdated, trivial content.

 

Het is een manier om de content die zich onvermijdelijk opstapelt als je bijvoorbeeld bezig bent met een blog, kritisch te bekijken.

 

Je eerste reflex is waarschijnlijk om te denken ‘hoe meer hoe beter’, maar een zee aan oude, gedateerde content doet in feite meer kwaad dan goed. Bekijk het als je kleerkast: als je steeds nieuwe kleren blijft kopen zonder ooit iets weg te gooien zal je kast uit zijn voegen barsten, en is het veel moeilijker om je favoriete stukken terug te vinden.

 

 

Lees hier meer over waarom het belangrijk is om kritisch naar je content te kijken, en hoe je dat best aanpakt. 

 

Waarom je kritisch naar content moet kijken

 

Als je na een tijdje schrijven heel veel blogberichten hebt, hebben bezoekers vaak meer moeite om te vinden waar ze naar op zoek zijn.

 

Of als je minder kwalitatieve blogberichten hebt die inhoudelijk niet (100 procent) meer kloppen, haken mensen misschien sneller af dan wanneer ze één van je betere posts eerst gelezen hadden.  

 

First things first: waar staat R.O.T. voor? 

 

  • Redundant: Ben je nog straight to the point, of is er sprake van bladvulling? Zorg dat je geen overtollige zinnen of paragrafen toevoegt, waarin je meermaals hetzelfde aanhaalt. Een artikel dat rond de pot draait, heeft niemand graag.
  • Outdated: Is je content nog wel up-to-date, of spreek je over gedateerde zaken?
  • Trivial: Behandel je enkel de core business van je artikel, of bespreek je ook veel trivialiteiten, die er eigenlijk niet toe doen?

 

Op basis van deze parameters kijk je best regelmatig eens kritisch naar je content.

 

Posts die redundant, outdated of trivial zijn kan je vaak beter herschrijven, archiveren of verwijderen omdat ze meer kwaad dan goed doen.

 

Elke tekst, link of video die je houdt zonder dat je doelgroep er wat aan heeft, maakt het voor hen moeilijker om te vinden wat ze nodig hebben.  

 

Hoe begin je eraan?

 

Stap 1 is beslissen welke content je gaat aanpakken.

 

De R.O.T.-methode kan je daar dus bij helpen.

 

Een artikel is niet per se irrelevant omdat het oud is, of slecht omdat het weinig gelezen wordt.

 

Maar durf kritisch naar je content te kijken. 

 

Enkele tips & tricks die je kunnen helpen: 

 

  • Begin bij je oudste blogberichten: werken de tips nog? Klopt wat je geschreven hebt nog? Soms kan een update van de afbeeldingen of een kleine aanvulling al genoeg zijn. 
  • Zijn je artikels makkelijk te vinden? Het kan helpen om de metagegevens aan te passen of je post onder een andere categorie onder te brengen. 
  • Heb je de content voldoende gepromoot? Na een update kan je het artikel nog eens delen op social media of een opvallende plaats op de homepage geven. 
  • Vraag raad aan een collega die er wat verder van staat, maar toch veel over het onderwerp weet. 
  • Wil je weten of je website is verbeterd na je inspanningen? Check dan zeker de Wayback Machine

 

Stap 2 is een planning opstellen. Doordat er constant nieuwe content bijkomt, zal één R.O.T.-sessie niet volstaan.

 

Een best practice is om dit regelmatig in te plannen, bijvoorbeeld maandelijks.

 

Verwerk in je planning zeker welke content je wanneer checkt. Een ‘Over ons’ pagina zal niet zo vaak herbekeken moeten worden als je blogposts. 

 

Daarnaast is het ook beter om dit gradueel te doen, dan kost het minder tijd en ervaren mensen het minder als een ‘shock’.

 

Als je content begint te verwijderen of archiveren, breng intern dan zeker de mensen op de hoogte die deze content nog nodig kunnen hebben. Je kan het dan nog op een gedeelde server bewaren of archiveren. 

 

Aan de slag!

 

In snackvorm

 

Op vaste basis je content auditen, is een must om up-to-date te blijven en ‘content rot’ te voorkomen.

  • ‘ROT’ staat voor redundant, outdated, trivial content. 
  • Dit is het soort content dat je maar beter kan herschrijven, archiveren of verwijderen. Als je het blijft verzamelen op je website, zal het meer kwaad dan goed doen. 
  • Eén van de redenen waarom het belangrijk is om je content regelmatig kritisch te bekijken, is dat te veel content het moeilijker maakt voor bezoekers om te vinden wat ze zoeken. 
  • Als je eenmaal beslist hebt welke content je gaat aanpakken, moet je nog een planning opstellen om dit proces regelmatig te herhalen. 
  • Obstakels die je kan tegenkomen: sommige berichten hebben een emotionele waarde (zoals je eerste blogbericht ooit), content kan niet nuttig zijn voor bezoekers, maar intern wel veel waarde hebben, of beslissen welke content je eerst moet aanpakken. Als je wilt dat je website een succes wordt of blijft, is het écht belangrijk om die oude content aan te pakken.
Lisa Scheirlinck

Social media-bij die zorgt voor de nodige buzz. Zet likes, shares en comments om in groei.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website