Het effect meten van content marketing

Hoe weet je bij content marketing of je inspanningen lonen?

 

Zijn de investeringen die je doet het waard, en kan je dat bewijzen?

 

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is of je inspanningen je doelen ondersteunen, zowel op marketingvlak als algemeen zakelijk.

 

Wat maakt content goed?

 

Voor je begint met succes meten, moet de basis natuurlijk goed zitten: hoe maak je goede content?

 

Zorg dat je content uniek is. Het is niet makkelijk om steeds met iets nieuw te komen, maar zorg er op zijn minst voor dat je het vanuit een originele invalshoek bekijkt. Zo blijf je de concurrentie voor.

 

Pas je content ook zeker aan naar je doelpubliek: zorg dat je relevant blijft voor je doelgroep.

 

Nogal vanzelfsprekend, maar zorg dat alles mobiel goed leesbaar is. Dit beperkt niet alleen ergernissen bij lezers, het is sinds Mobile First Indexing ook essentieel om goed te scoren in de organische zoekresultaten.   

 

Hoe begin je eraan?

 

Een content marketingstrategie bestaat uit vier essentiële onderdelen: planning, contentcreatie, promotie en analyse. Zonder een strategie kan content marketing nooit een succes worden.

 

Je kan misschien wel veel bezoekers hebben, maar als je nooit de tijd neemt om te analyseren wat het meeste succes heeft en waarom, kan je ook nooit iets onderbouwd optimaliseren. En als je geen planning maakt of geen doel hebt, is het moeilijk om vol te houden en regelmatig iets te posten.   

 

In de laatste stap wordt vaak het minste tijd gestoken, terwijl deze er net voor zorgt dat je weet of je op de juiste manier bezig bent en waar je nog kan optimaliseren.

 

De eerste stap bij de analyse is bepalen hoe vaak je data zal verzamelen, bijvoorbeeld maandelijks.

 

Maak vervolgens een spreadsheet om het volgende te verzamelen:

 

  • Je marketingdoelen, in volgorde van belangrijkheid.
  • KPI’s die je zal gebruiken om de effectiviteit van je content te meten.
  • Wie verantwoordelijk is om deze data te verzamelen en rapporteren.

 

Je doet dit best in Google Sheets of een andere tool waar iedereen er gemakkelijk aan kan.

 

Om te vermijden dat je de sheet opvult met nutteloze cijfers, stel je jezelf de volgende vragen:

 

  • Ondersteunen deze metrics mijn belangrijkste doelen?
  • Geven ze een inzicht hoe ik kan optimaliseren?

 

Meettips

 

Het proces van meten – optimaliseren – meten – optimaliseren vraagt tijd, maar het is essentieel voor goede content marketing.

 

Hou deze tips in het achterhoofd:

 

  • Hou conversies bij. Het aantal volgers op sociale media of het aantal websitebezoekers zijn makkelijk te vinden en leuk om te weten, maar waar het echt om draait zijn conversies. Een conversie kan bijvoorbeeld een inschrijving op een nieuwsbrief zijn. Als je optimaliseert, probeer dit dan te doen om het aantal conversies te verhogen. Ontdek hier hoe je verkeer kan omzetten naar leads.
  • Verzamel data waar je actie mee kan ondernemen. Als de cijfers je geen inzicht geven in hoe je achteraf kan optimaliseren, heeft het waarschijnlijk weinig nut om ze te verzamelen. Merk je bijvoorbeeld dat mensen maar weinig tijd op je website besteden? Hou hier rekening mee als je artikels schrijft. Test of kortere of langere teksten beter werken, of afbeeldingen.
  • Automatiseer dataverzameling. Het kan op verschillende manieren, en dit zal je heel wat tijd besparen. Maak bijvoorbeeld een dashboard in Google Analytics waar alles op een handige manier samen staat.
  • Neem tijd om te analyseren. Een cruciale stap in het proces is om de cijfers te analyseren en ook echt actie te ondernemen. Gewoon data verzamelen in een spreadsheet waar je dan vervolgens niets mee doet zal je niet verder helpen.

 

In snackvorm

 

Content marketing is een investering. Zo maak je het effect meetbaar.

  • Je kan succes meetbaar maken door bijvoorbeeld maandelijks bepaalde data te verzamelen in een spreadsheet.
  • De data die je verzamelt moet aan bepaalde voorwaarden voldoen. Ondersteunen ze je belangrijkste doelen en geven ze een inzicht in hoe je achteraf kan optimaliseren?
  • Hou niet gewoon bij hoeveel verkeer er naar je blog komt, maar kijk ook of ze echt converteren.
  • Automatiseer de dataverzameling om tijd te besparen.
  • Zo heb je meer tijd om de cijfers te analyseren en er ook echt iets mee te doen.  
Ashley Van den Broeck
No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website