Wil je (hoog) in Google verschijnen, dan zorg je best dat je content daarop voorzien is.

 

Die moet namelijk geoptimaliseerd zijn voor lezers als voor zoekmachines. Tegenwoordig zien we helaas vooral veel aandacht voor de laatste categorie.

 

Maar zo werkt het natuurlijk niet.

 

Contentstrategie

 

Met een contentstrategie krijg je een duidelijker beeld van hoe je die content gaat realiseren.

 

Hoe goed ken je jouw publiek? Voer een onderzoek uit, en bekijk je Analytics en demografische data. Wie bezoekt jouw website? Wie zijn ze, wat drijft hen, en naar met welke vragen zitten ze?

 

 

Inventariseer vervolgens welke antwoorden jij biedt, en in welke mate je hiermee al in de zoekresultaten verschijnt. Analyseer in één adem mee welke content (bijna) op de eerste pagina in de zoekresultaten verschijnt, en aan welke content of pagina’s nog werk is.

 

Optimaliseren voor zoekmachines…

 

Meta description en title tag 

 

Voor geotimaliseerde content, voeg je het best een relevante meta description en title tag toe.

 

Zo weet Google meteen waarover jouw pagina gaat.

 

Zet je het keyword ook vooraan, dan kan de zoekmachine je content nog sneller interpreteren.

 

Met een call-to-action in je meta description wordt het doel van je content meteen duidelijk. Beperk het aantal karakters in de metadescription tot 158, en in de title tag tot 60.

 

Headers

 

Een H1 is de titel op je webpagina, die verduidelijkt waarover de content juist gaat. Je mag maximum één H1 toevoegen.

 

H2 en H3 volgen op H1. Die volgorde moet je ook behouden. Je kan dus niet H2 overslaan, en van H1 meteen naar H3 springen.

 

Kies je keywords slim

 

Zorg dat je de juiste keywords gebruikt doorheen je content.

 

Daarbij houd je best rekening met zowel je eigen content, als de content van de concurrenten.

 

Optimaliseren voor mensen…

 

Gebruik een contentkalender

 

Stel voor jezelf en je team een contentcalender op.

 

Zo heb je een duidelijk overzicht waarover je nog moet schrijven. 

 

Stel een stijlgids op

 

Werk je samen met een team om je content te realiseren?

 

Dan komt een stijlgids zeker van pas.

 

Iedereen hanteert dan dezelfde regels binnen je team; Geen inconsistent gebruik van stijl, spelling of grammatica. 

 

Wees kort maar krachtig

 

Je hebt maar weinig tijd om de aandacht van je lezer te grijpen. Daarom is het belangrijk om tot de essentie te komen. Schrijf korte paragrafen, maak lijstjes met bulletpoints, en voeg hier en daar een relevante afbeelding toe.

 

In snackvorm

 

Je content optimaliseren voor zoekmachines én lezers is belangrijk om (hoog) te scoren op de resultatenpagina.

  • Met een contentstrategie stel je een duidelijk doel voor ogen. Een onderzoek naar je publiek en het type content zijn daarbij wel gepast.
  • Een metadescription, title tag en headers zorgen voor een ordelijke weergave van je content. Dat helpt zoekmachines bij het crawlen van je content.
  • Op basis van je eigen content en die van je concurrenten kies je de juiste keywords.
  • Om een goed overzicht te houden over je content en de inhoud ervan, stel je best een contentcalender en een stijlgids samen.
  • De aandacht van de lezer krijg je door de juiste content kort en krachtig weer te geven.
Ashley Van den Broeck
No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website