Wat doen je concurrenten?

Zelf van nul een contentstrategie opbouwen, is de beste manier om je marketingdoelen te vertalen naar een zinvol content marketingtraject, daar mag geen twijfel over bestaan.

 

Toch kan het lonen om af en toe eens bij de buren te gaan kijken.

 

Welke tactics gebruiken zij of hebben zij vroeger gebruikt? Vanuit welke invalshoeken benaderen zij de problemen of issues waar potentiële klanten tegenaan lopen?

 

Door de inspanningen van je concurrenten om de drie à zes maanden door te lichten en te analyseren, vind je vaak een schat aan informatie die je kunt gebruiken om je doelgroep nóg beter van dienst te zijn.  

 

Manueel aan de slag…

 

Een content marketingstrategie komt tot stand door te onderzoeken wie je potentiële klanten zijn en welke informatie ze zoeken.

 

Vervolgens graaf je dieper: vanuit welk onderscheidend perspectief kun je hun vragen beantwoorden en welke tactics ga je daarvoor gebruiken? Denk hier aan blogartikels, podcasts, video’s en social media.

 

Als aanvulling (of als onderdeel van het strategisch proces) is het interessant om ook je concurrenten aan een audit te onderwerpen. Hierbij ga je na welke content ze bieden, hoe vaak ze posten, welke zaken goed werken (en welke minder goed), en hoe kwalitatief hun inspanningen zijn.

 

Let hierbij nadrukkelijk op de lengte van populaire contentstukken en het gebruik van keywords.

 

Tip: Gebruik een overzichtelijke sheet om al je bevindingen in onder te brengen. Dat zal je helpen om later snel tot conclusies en insights te komen. Voorzie zeker ruimte voor ‘Biggest takeaways’ (lees: de elementen die het meest opvallen). Deze sheet kun je elke drie of zes maanden updaten.

 

Of toch liever automatisch?

 

Het manuele werk dat we hierboven aanhaalden, kun je perfect aanvullen met tools die het werk doen in jouw plaats. Als het aankomt op monitoring- en alertingtools, blijft Google Alerts een Websteak-favoriet. Je kunt er alerts mee instellen voor verschillende zoekwoorden en topics, van merk-gerelateerd tot industrie-specifiek, en alles daartussen.

 

Ook Buzzsumo is een interessante voor webstatistieken, SEO en zelfs social. Dankzij de vele filters en search operators, kun je bijzonder diep graven.

 

Op de voet volgen

 

De on-page tactics van je concurrenten op de voet volgen? Dan moet je zeker een keertje SE Ranking proberen. Misschien wel de interessantste feature is Page Change Monitoring, die jouw op de hoogte houdt als pagina’s worden bijgewerkt of veranderd. Door hier de belangrijkste pagina’s van je concurrenten te volgen, weet je meteen waar je moet optimaliseren of bijsturen.

 

In snackvorm

 

De tactics van je concurrenten kunnen leuke inzichten opleveren voor je contentstrategie.

  • Een audit elke 3 à 6 maanden is aangewezen.
  • Breng in kaart welke content ze brengen, met welke frequentie, en welke zaken goed werken en welke niet.
  • Let vooral op de lengte van artikels/pagina’s en de zoekwoorden die worden gebruikt.
  • Tools als Google Alerts en Buzzsumo kunnen je bijstand om nieuwigheden snel te ontdekken.
  • On-page tactics kun je monitoren via tools als SE Ranking.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website