Ga de strijd aan met de groten in Google

We hadden het een tijdje geleden al over hoe je een klein advertentiebudget optimaal kan besteden in Google Ads. Maar wat als je concurrenten echt grote spelers zijn met een gigantisch advertentiebudget? Hoe kan je daar tegen opboksen? Eenmaal zij op dezelfde woorden beginnen bieden, verdubbelen je CPC’s in no time. En niet alleen dat: ze kunnen lagere prijzen, gratis verzending, kortingen… aanbieden alsof het niks is.


Stel, je hebt een bescheiden kledingwinkel met een webshop. Hoe ga je de strijd aan met merken als Zalando en Asos?

 

1. Don’t: Alle kortingen proberen volgen

 

Het is als kleinere speler meestal niet vol te houden om even lage prijzen en evenveel kortingen aan te bieden als de grote merken. Het is slimmer om te ‘winnen’ met specifiekere ads. Waarin scoor je beter? Dit kan een persoonlijke aanpak zijn, een unieke mix van producten, een snelle responstijd, gratis stijladvies…  

Speel dit uit in je advertenties en landingspagina’s. Grote merken hebben vaak algemenere ads en landingspagina’s, dus het zal ervoor zorgen dat je opvalt.

 

2. Don’t: Alle mensen proberen bereiken die het grote merk target

 

Hetzelfde bereik proberen halen als grote merken, zal ervoor zorgen dat je budget heel snel op raakt. Weinig kans ook dat de mensen die ingaan op een kortingsactie van Zalando, trouwe klant bij jou zullen worden.

 

Je kiest beter voor een niche waar je merk een duidelijk voordeel heeft tegenover de concurrentie. En net zoals bij de kortingen kan je hier opvallen door specifieke ads in te zetten. Grotere merken in die niche zullen zich niet bezighouden met aparte ads per doelgroep of per locatie. Gebruik dat in je voordeel!


Bekijk in welke regio’s je een goede CTR of conversieratio haalt, splits je campagnes op en geef een groter budget aan die specifieke regio’s.

 

3. Don’t: Hun campagnes kopiëren

 

Denk eraan dat grote spelers ook grote budgetten hebben. Met een kleiner budget hetzelfde te proberen doen, gaat niet lukken. Maak in plaats daarvan specifieke campagnes met een duidelijke focus op voordelen die ze alleen bij jou hebben of bepaalde regio’s, doelgroepen of producten.

Door bijvoorbeeld keywords te zoeken waar lokaal veel volume op zit, maar in het algemeen minder, kan jij bij de juiste mensen verschijnen, terwijl een grote speler zoals Zalando zich hier niet mee bezighoudt.

 

4. Don’t: Het op dezelfde manier aanpakken

 

Verlies je eigen doelen niet uit het oog door je te vergelijken met merken als Zalando of Asos. Voor jou is het belangrijker om trouwe klanten te vinden waar je op de lange termijn iets uit haalt. Niet de goedkope, snelle conversies die op zoek zijn naar de laagste kortingen.

Wees niet bang als het wat langer duurt voor mensen converteren: good things take time. Als Zalando het al lang heeft opgegeven, blijf jij proberen.  

 

In snackvorm

 

Het is niet simpel om op te boksen tegen grote merken met een gigantisch advertentiebudget. Welke zaken vermijd je beter?

  • Panikeren. Als zij op dezelfde woorden beginnen bieden, verdubbelen je CPC’s in no time. Het enige dat je nodig hebt is een andere aanpak.
  • Alle kortingen proberen volgen. Dit is niet vol te houden, dus ‘win’ met specifieke ads en landingspagina’s.
  • Alle mensen proberen bereiken die het grote merk target. Zoek een niche waar je merk een duidelijk voordeel heeft tegenover de concurrentie. Baken je doelgroep en regio af.
  • Hun campagnes kopiëren. Het is slimmer om specifieke campagnes met een gerichte focus te maken.
  • Het op dezelfde manier aanpakken. Je hebt andere doelen, dus ook een andere strategie nodig.
Lisa Scheirlinck

Social media-bij die zorgt voor de nodige buzz. Zet likes, shares en comments om in groei. Fan van Wonder Woman.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website