Complexe content made simple.

Hoe schrijf je een online artikel over een complex onderwerp op een eenvoudige, begrijpelijke manier? Dat is de vraag van vandaag.

 

De truc is om de zaken met simpele woorden uit te leggen zonder je lezers te vervelen.

 

Maar zo makkelijk is het natuurlijk niet in de praktijk. De content en de manier van schrijven zijn belangrijke onderelen, maar de layout kan zeker ook bijdragen.

 

Het zit ‘m in de manier van schrijven

 

Enkel en alleen met woorden zal het niet lukken, maar het is wel één van de belangrijkste onderdelen.

 

Toch is een perfect geschreven tekst niet altijd voldoende.

 

Stel dat mensen hem moeten lezen in een onoverzichtelijke layout met video’s of afbeeldingen die niet laden, dan zullen ze snel wegklikken.

 

Om deze complexe taak wat makkelijker te maken geven we je wat tips.

 

Pas je content aan

Vermijd jargon

 

Het ligt misschien voor de hand, maar vermijd moeilijke woorden en jargon.

 

Door die te schrappen zal je tekst meteen al eenvoudiger worden.

 

Soms heb je deze woorden nodig om iets uit te leggen, maar definieer ze dan meteen in eenvoudige zinnen. Een extra voordeel is dat je een breder publiek aanspreekt door jargon te vermijden.

 

Betrek de lezer

 

Als je voldoende research hebt gedaan en interesse hebt in het onderwerp, zal je automatisch energieker en boeiender schrijven. Hoe complexer de content, hoe belangrijker dit wordt want je lezer zal zich veel meer betrokken voelen.

 

Hoe je dat kan doen? 

 

Verwerk anekdotes in je tekst waarin mensen zich herkennen.

 

Een analogie is ook altijd goed: vergelijk iets complex met iets dat mensen al kennen en ze zullen het meteen snappen.

 

Actief vs. passief

 

We schreven er al over in ‘De kunst van ‘Conversion copywriting’’: schrijf actiegericht en vermijd passieve zinsconstructies. Simpelweg omdat dat de boodschap duidelijker overbrengt en omdat het makkelijker leest.

 

Passieve zinnen zijn ook automatisch langer, en dat is lastiger om te lezen.

 

Vooral op mobiele apparaten dan.

 

Zeg het met beelden

 

Afbeeldingen zijn altijd goed om je tekst wat op te splitsen. Net zoals voor je tekst geldt: hoe eenvoudiger hoe beter.

 

Kan je het uitleggen met stokmannetjes of een geometrische figuur? Goed! Ingewikkelde afbeeldingen en uitgebreide grafieken gaan je artikel niet eenvoudiger maken. Ideaal is dat je in één oogopslag ziet wat er bedoeld wordt.

 

Video’s zijn ook altijd goed om zaken duidelijk te maken. Voorzie bijvoorbeeld een video als samenvatting op het einde. Het kan voor een klik zorgen bij mensen die nog niet helemaal mee waren en wordt ook beter onthouden. Een extra voordeel is dat je het vlot kan delen op sociale media of YouTube.

 

Om dezelfde redenen is een infographic ook altijd goed.

 

Gebruik een duidelijke layout

Wees niet te zuinig met tussentitels

 

Tussentitels zorgen ervoor dat je tekst scanbaar is en zijn ook gewoon aangenaam tijdens het lezen. Je tekst onderverdelen in subtopics zal een complex onderwerp al veel eenvoudiger maken.

 

Onthoud dat je de boodschap wil vereenvoudigen, zowel op het vlak van content als visueel.

 

Schrijf korte paragrafen

 

Om dezelfde redenen zijn korte paragrafen aangenamer om te lezen en beter te verwerken. Je creëert visueel ruimte in de tekst, maar ook wat ademruimte tijdens het lezen.

 

Splits lange, ingewikkelde artikels op

 

Zit je met een heel uitgebreid, complex onderwerp?

 

Splitsen in ondertitels en paragrafen kan helpen, maar sommige zaken verdienen een eigen artikel. Zo vermijd je ook te lange teksten, die kunnen mensen al op voorhand afschrikken om eraan te beginnen.

Je kan een tekst bijvoorbeeld opsplitsen in verschillende niveaus van complexiteit. Zoals we deden met Segmentanalyse in Analytics: deel 1 en deel 2. Deel 1 behandelt de basis, terwijl deel 2 over meer geavanceerde segmenten gaat.

 

Of een opvolgartikel, zoals we deden een maand na de invoering van de GDPR.

 

In snackvorm

 

Complexe content op een eenvoudige manier voorstellen, is een must.

  • Woorden zijn belangrijk, maar vergeet niet dat het er ook goed moet uitzien met een duidelijke layout.
  • Je kan je content vereenvoudigen door jargon en passieve zinnen te vermijden en de lezer te betrekken.
  • Beelden zijn altijd goed, maar hou het net zoals de tekst eenvoudig. Gebruik video’s of infographics om je boodschap te verduidelijken.
  • Tot slot kan een duidelijke layout ook helpen. Met voldoende tussentitels en korte paragrafen zal het allemaal al veel eenvoudiger worden.
  • Heel uitgebreide artikels of artikels waarbij de complexiteit opbouwt, splits je best op.
Lisa Scheirlinck

Social media-bij die zorgt voor de nodige buzz. Zet likes, shares en comments om in groei. Fan van Wonder Woman.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website