About

AB Safety is een grote naam in de wereld van persoonlijke beschermingsmiddelen (‘PBM’). Het bedrijf is traditioneel erg gericht op klussers, klein en groot, hetzij voor werken in huis, hetzij voor werken in de tuin. Om ook op andere niveaus veiligheid en gemoedsrust te kunnen bieden, werd het assortiment van AB Safety eind 2019 uitgebreid met de Fire Buster: een handige brandblusspray die snel brandjes blust.

 

Waar had AB Safety nood aan?

AB Safety zocht een manier om de Fire Buster, een compleet nieuw product, succesvol te lanceren. 

De Fire Buster is uniek in zijn soort, maar je krijgt natuurlijk maar één kans op een eerste indruk, en dat vroeg dus om een goed getimede lancering. Daarbij was het cruciaal om de juiste doelgroepen aan te spreken, via de juiste kanalen en met de juiste boodschap, om zo te zorgen voor maximale awareness.

 

Aanpak

We vertaalden de briefing in drie strategische keuzes:

  1. Het moest snel duidelijk zijn hoe handig en snel toepasbaar de Fire Buster is.
  2. Timing en frequentie waren cruciaal: als je tot de doelgroep behoorde, mocht je niet aan de Fire Buster kunnen ontsnappen.
  3. In eerste fase de early adopters benaderen, en dan later de mensen in hun nabije kring, was de beste manier richting snelle adoptie.

 

Oplossing 1: videoreeks en tv-spot


Er werd een
reeks video’s uitgewerkt waarin de Fire Buster in actie werd getoond in een aantal herkenbare scenario’s. Denk dan aan een brandende frietketel, gsm-oplader, fonduesets & kerstkaarsen in december. 

Aanvullend werd er ook een tv-spot opgenomen. Daar gaan we niet al te veel over zeggen. Die gaan we gewoon tonen!

De tv-spot toonden we 2 keer een week lang op tv in het najaar.

Oplossing 2: video-advertenties


De video’s gingen we ook online verspreiden naar de juiste mensen op het juiste moment, en aan de juiste frequentie bovendien. Dat gebeurde via Facebook en YouTube. Via doorgedreven targeting verscheen de Fire Buster bij de juiste personen.

Oplossing 3: miniwebsite


Zij die na een video geïnteresseerd waren in de Fire Buster, moesten natuurlijk landen op een webpagina gecentreerd rond het product. Daarvoor werd een miniwebsite gecreëerd waarop kort en krachtig de voornaamste voordelen van de Fire Buster werden uitgelegd. 

Website Fire Buster

Oplossing 4: flyers


Een groot deel van de doelgroep die we getarget hadden ontving tot slot een fysieke flyer in de bus. Zij hadden dus de tv-spot en video-ads zien passeren, waarna ze extra info kregen via de flyer. Naar de doe-het-zelfzaak!

 

Key results

Uiteindelijk was AB Safety zeer tevreden met de resultaten van de campagne. Websteak legde deze cijfers voor:

  • Website: 12500 unieke bezoekers
  • Totaal van campagne: 878 conversies
  • YouTube en FB ads: 200 000 vertoningen
  • Conversieratio: 7.34%