Azull is marktleider in België voor vastgoed in Spanje. Al meer dan 10 jaar helpt het Antwerpse bedrijf Belgen en Nederlanders aan een (tweede) verblijf aan de mooiste Spaanse costa’s. De concurrentie? Die komt uiteraard niet alleen uit België zelf, maar zo’n beetje van overal: van de ‘typische’ vastgoedmakelaars tot zelfstandige Spanjaarden, die zonder veel ervaring in het vak een graantje willen meepikken van de groeiende belangstelling van buitenlanders naar een tweede verblijf in Spanje.

De filosofie van Azull? Het juiste pand vinden voor de kopers die ze voor zich hebben. En dus niet: panden of streken pushen gewoon omdat ze in portefeuille zitten. Ook loze beloftes zijn er niet bij. Als je in zee gaat met Azull, ben je een ‘Azullito’, en dat is voor het leven; ook lang na je aankoop blijft het team van oprichters Marleen De Vijt en Johan Conix beschikbaar om te assisteren waar nodig.

Sleutelwoord: informatie.

In een oneindige stroom van halve waarheden en desinformatie, maakt Azull voor kandidaat-kopers graag de juiste info beschikbaar. Want alleen geïnformeerde kopers kunnen met een goed gevoel vastgoed kopen in Spanje.

Informatie is de basis van de marketingstrategie van Azull.

Die brengen we op verschillende manieren bij kandidaat-kopers. Zo is Azull met stip aanwezig op de Second Home-beurzen in België en Nederland. Daar kunnen kandidaat-kopers kennismaken met de bredere context van buitenlands vastgoed: hoe evolueert de vastgoedmarkt in de verschillende Europese landen? En wat zijn de voordelen van kopen in Spanje?

De infoavonden die over heel het land worden georganiseerd, gaan dieper. Op zo’n avond komen alle ins en outs aan bod met betrekking tot kopen in Spanje. Dat is natuulijk bijzonder waardevol, zeker omdat Azull kan terugvallen op meer dan een decennium aan ervaring.

Beide initatieven worden ondersteund middels online advertising. Voor elke Second Home-beurs worden 200 à 300 contacten aangebracht. Dit zijn allemaal mensen die de eerste stappen zetten naar een tweede verblijf in het buitenland. De infoavonden (registratie via Eventbrite) zijn telkens voorzien op 40 à 50 aanwezigen. In 90 procent van de gevallen worden alle tickets uitverkocht. We targeten telkens kandidaat-kopers die concreet rond Spanje aan het zoeken zijn of daarvoor interesse tonen. Uiteraard worden telkens de nodige gegevens (en toestemmingen) gevangen om ook achteraf te kunnen opvolgen.

Daarnaast zijn er de Spanje Aankoopgids (die jaarlijks wordt geüpdatet) en het Spanje Lookbook (die elk kwartaal wordt geüpdatet). Daarmee wordt doorheen het jaar dynamisch geadverteerd. Het eerste bevat een concreet stappenplan voor kandidaat-kopers, het tweede biedt inspiratie en toont de meest interessante woningen/projecten van het moment. Aanvullend lopen ook nog enkele kleinere experimenten en campagnes waarbij de nadruk ligt op streken, type woningen, tijdelijke acties en specifieke wensen die kopers hebben. Via een gezonde mix van Google Ads, Microsoft Advertising (Bing), LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter, worden 100 à 200 aanvragen per maand gegenereerd.

Allemaal goed en wel, maar daar houdt het natuurlijk niet op.

Om het salesteam van Azull niet te overbelasten, werden ook leadnurturing-campagnes opgezet en verfijnd. Dat gebeurt in Clickdimenions. Dit systeem combineert marketing automation met CRM-functionaliteiten, precies waar Azull naar op zoek was. Via uitgekiende flows, die compleet anders zijn afhankelijk van het signaal dat je geeft of het moment waarop je als gebruiker instapt, worden kandidaat-kopers stelselmatig ‘bewerkt’ en geclassificeerd, zodat sales zich alleen maar over de ‘warmste’ contacten hoeft te ontfermen. Als laatste tussenstap naar een feitelijke aankoop, werken we toe naar een VIP  Trip of een Tempo Trip, twee formules waarbij kandidaat-kopers samen met Azull een specifieke streek kunnen gaan bezoeken op zoek naar het pand van hun dromen.

Het eindresultaat? Van alle Spanje-fans die uiteindelijk kopen, stapte meer dan de helft ooit in via een online aanvraag.