Van click naar conversie

Een call-to-action of CTA is een term die regelmatig wordt gebruikt in marketing en reclame. Het maakt deel uit van een overtuigende tekst of bericht. Het doel van een CTA is om de ontvanger van het bericht, de lezer van de tekst over te laten gaan naar een bepaalde actie.

 

Er zijn verschillende strategieën om calls-to-action juist te gebruiken.

 

Deze lichten we zo meteen graag toe. Houd wel steeds in het achterhoofd dat dit niet voor elke CTA hetzelfde is. Je zal steeds moeten testen wat werkt en wat minder effect heeft.

 

Ondanks het sterk variërende karakter van een call-to-action, zijn er enkele strategieën die kunnen worden ingezet om de kans op een conversie te maximaliseren.

 

Eenvoud is onuitputtelijk

 

Je kan het zo gek niet bedenken, of het werd al gebruikt als call-to-action. Op het internet kom je veel voorbeelden en cases tegen.

 

Uiteindelijk is het belangrijkste om te onthouden dat je het best simpel houdt.

 

Maak de boodschap niet te complex en wees vooral duidelijk over wat je verwacht van een klik op de CTA.

 

Hoe hip of spannend je jouw merk ook wilt maken, een call-to-action werkt voornamelijk als hij duidelijk is en de juiste verwachtingen schept. Na een activerende tekst moet al duidelijk zijn wat de lezer kan verwachten door op de button te klikken.

 

De call-to-action op de button zelf is ter ondersteuning en dient als laatste ‘duwtje in de rug’.

 

Gebruik directe en actieve taal, zonder verwarring of dubbele betekenis. Verkoop je bloemen online, dan is de call-to-action eerder ‘shop nu’ en niet ‘Ga nu op avontuur’. Zo weet de bezoeker wat te verwachten en creëer je met de rest van de content een verlangen.

 

Samengevat:

 

  • Geef een reden om door te klikken,
  • geef duidelijk aan wat bezoekers kunnen verwachten door te klikken,
  • start de CTA met begeleidende woorden zoals shop, koop, bestel… Natuurlijk kunnen deze in lengte verschillen, afhankelijk van de boodschap.

 

Daarnaast wil dat ook zeggen dat je call-to-action makkelijk vindbaar moet zijn.

 

Ga je er bijvoorbeeld te veel andere buttons rond plaatsen, zal dit een omgekeerd effect hebben.

 

Te veel poespas op een landingspagina zorgt voor verwarring en het effect van de CTA valt helemaal weg.

 

Dus belangrijk om op te letten bij de opzet van een call-to-action:

 

  • Verberg het navigatiemenu op de landingspagina,
  • gebruik één enkele call-to-action,
  • zorg dat het duidelijk een call-to-action is.

 

Personalisatie

 

Ga je een persoonlijke toets geven aan een CTA, dan kan dit een (nog grotere) impact hebben op jouw clicks.

 

Na een A/B-test zal je merken dat een personalisatie van de CTA meestal beter werkt.

 

Vooral wanneer het heel natuurlijk wordt gebracht.

 

Er zit soms maar een klein verschil tussen ‘lees meer’ of ‘vertel mij meer’, maar door uit het oogpunt van jouw bezoeker te spreken zal die een grotere connectie voelen en sneller neigen door te klikken.

 

Kan je er nog een USP of een voordeel in verwoorden, des te beter. Als je CTA ondertussen de ‘What’s in it for me?’-vraag beantwoordt, sla je twee vliegen in één klap.

 

Speel met de kleuren

 

Een call-to-action-button mag fel afwijken van de huisstijlkleuren.

 

Het is belangrijk dat je duidelijk ziet dat het gaat om een knop en deze direct in het oog springt. Je wilt toch dat bezoekers op de button gaan klikken?

 

Er is geen ‘beste’ kleur, maar ga niet voor te neutrale kleuren zoals wit, grijs, zwart. Kies een kleur die eruit springt.

 

Meten is weten

 

Twijfel je of jouw CTA het gewenste effect zal geven? Of heb je verschillende opties waaruit je kiest? Ga A/B-testen!

 

Zet een landingspagina op met een CTA-button en een tweede met de andere CTA. E

 

enmaal je voldoende traffic hebt gehad op de website, zal je kunnen uitmaken wat werkt en wat niet voor jouw merk, product en jouw bedrijf.

 

In snackvorm

 

Met de juiste calls-to-action sleep je meer conversies uit de brand.

  • Er zijn verschillende strategieën voor de invulling van een call-to-action.
  • Maak het niet te moeilijk, duidelijk en simpel zijn werkt nog altijd het best.
  • Zorg dat je een duidelijke knop hebt, die aantrekt om op te klikken
  • Creëer de juiste verwachting
  • Meet de resultaten, zo weet je wat werkt.

 

Chantal Klerks
No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website