Buttons optimaliseren voor conversies

Het uiteindelijke doel van content marketing of van landingspagina’s, is doorgaans om het aantal conversies de hoogte in te jagen.

 

De woorden die op buttons staan en die moeten aanzetten tot klikken, zijn daarbij van groot belang. Er zijn echter geen woorden die altijd en voor elk publiek werken, daarom test je best tot je weet wat voor jou werkt.

 

Hoe ga je te werk, en hoe haal je het maximum uit de tests?

 

Ga niet uit van assumpties

 

Het is aanlokkelijk om gewoon het advies te volgen om bepaalde woorden te gebruiken die beter zouden werken, en andere te vermijden. Maar elke doelgroep, boodschap en opmaak is anders, dus het is logisch dat er geen magische one-size-fits-alloplossing bestaat. Misschien werken woorden als ‘Nieuw’ en ‘Gratis’ helemaal niet voor jou publiek…

 

 

Daarom test je beter zelf. Laat je leiden door je eigen resultaten en niet door assumpties of tips van anderen.

 

Als je zelf aan de slag gaat, test je best stap voor stap wat voor succes zorgt. Als je wil zien welke tekst op de buttons het beste converteert, hou je de rest van de pagina gelijk. Anders weet je niet of het door de tekst op de button komt dat je resultaten  beter zijn, of bijvoorbeeld door de afbeelding die je ook aangepast had.    

 

Waarom werken bepaalde woorden?

 

Als je weet welke bewoording het beste werkt voor de buttons, kan je nog verder gaan en je conversies nog meer opdrijven.

 

De woorden die het beste werken, zeggen je namelijk iets over de motivatie van mensen om tot een conversie over te gaan. Als je dit ook doortrekt in de rest van de pagina heb je nog iets om te testen en een kans om meer conversies binnen te halen.

 

Een voorbeeld: Heb je gemerkt dat ‘Doe mee’ beter werkt dan ‘Schrijf je in’ of ‘Verstuur’? Je kan hieruit afleiden dat je doelgroep gemotiveerd wordt door het sociale, ze willen bij een groep horen. Pas de rest van je pagina dan aan door bijvoorbeeld social proof toe te voegen of ‘Al … mensen gingen je voor’.

 

Zorg met andere woorden dat de hele pagina aansluit bij de motivatie van je doelgroep. (Maar vergeet niet om de aanpassingen één voor één te testen.)

 

De motivatie van je publiek

 

Aangezien veel van de beslissingen die we maken, onbewust gebeuren en gebaseer zijn op emotie, is het niet meer dan logisch dat je button-copy afstemt op de emotionele drijfveren achter het beslissingsproces.

 

Onderzoek heeft aangetoond dat in de 60-tal motivaties die beslissingen aandrijven, er drie grote categorieën te onderscheiden zijn: avontuur, discipline en plezier. Hieronder vier automerken naast elkaar in het model:

 

 

Achterhaal wat je publiek motiveert en voer de nodige aanpassingen door om meer leads te genereren!

 

In snackvorm

 

De juiste woorden op buttons, doen converteren.

  • Ga niet uit van assumpties, maar test welke bewoordingen het beste werken.
  • Achterhaal de motivatie van je doelgroep.
  • …bijvoorbeeld aan de hand van ‘Limbic mapping’.
  • Gebruik woorden die aansluiten op de heersende emotionele staat.
  • Trek dit door naar de rest van je pagina, en test opnieuw.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website