Geloofwaardig zijn als merk [DEEL 1]

Naast de kwaliteit van je producten of diensten, is de geloofwaardigheid van je merk ook uiterst belangrijk. Dit gaat natuurlijk hand in hand.

 

Je mag dan nog zo kwalitatief mogelijk resultaat leveren, als je geen kwaliteit en professionaliteit uitstraalt, ga je consumenten niet kunnen overtuigen.

 

Daarom mag je de geloofwaardigheid van je merk (‘brand credibility’) niet zomaar links laten liggen.

 

Wij halen voor jou twee interessante methoden aan, waar je alvast mee aan de slag kan!

 

‘Best Answer Content’

 

 

Wanneer je op de grote zoekreus een zoekopdracht ingeeft, dan zijn de eerste resultaten voornamelijk als volgt:

 

  • Gericht aan een specifieke doelgroep;
  • Gericht op een specifieke zoekopdracht;
  • Gericht op gerelateerde zoekopdrachten en crosslinking; 
  • Duidelijk en goed uitgewerkt.

 

Zij geven namelijk het beste antwoord op wat de consument wil weten.

 

Hierop stem je dan ook best je content marketing af: zorg dat je steeds relevante inhoud geeft rond het zoekwoord dat je wil targeten. 

 

Met het beste antwoord scoor je hoger in Google én win je geloofwaardigheid voor je merk!

 

Naast een goede ranking, hebben deze pagina’s vaak ook een lager bounce rate en leiden ze bezoekers eenvoudig naar andere pagina’s op de website (via interlinking).

 

Om de effectiviteit van Best Answer Content kan je niet heen. Prospecten die goed geïnformeerd en op de hoogte zijn van de kwaliteit van je merk, gaan sneller converteren en uiteindelijk een tevreden klant worden.

 

Kennis van zaken uitstralen

 

Wanneer je Google raadpleegt om informatie over een bepaald onderwerp in te winnen, spreekt het voor zich dat je ook op een pagina terecht wil komen over dat onderwerp.

 

Als je op die pagina ook alles terugvindt wat je nodig hebt, met goed onderbouwde argumenten of uitleg, dan ben je als bezoeker van de website volstrekt tevreden.

 

Het creëert namelijk een gevoel van vertrouwen: deze mensen weten waarover ze het hebben.

 

Met kennis van zaken toelichten naar wat de bezoeker op zoek is, geeft je merk op slag een boost wat geloofwaardigheid betreft.

 

Waardevolle informatie meegeven

 

Vaak verliezen we het eigenlijk doel van content marketing uit het oog: waardevolle informatie verschaffen.

 

Gedreven door de eeuwige strijd om het hoogste zoekresultaat en effectieve conversies, kan content al snel tot verdoken reclame leiden.

 

Net als bij vanity metrics voor de producent, is vanity content voor de consument niet optimaal. 

 

Met Best Answer Content zorg je voor waardevolle informatie, waardoor je vertrouwen opbouwt. 

 

Pas later, wanneer het vertrouwen en de geloofwaardigheid goed zitten, kan je de bezoeker vragen om iets te doen (bijvoorbeeld een formulier invullen).

 

De potentiële klant zal dan ook sneller geneigd zijn om over te gaan tot een conversie.

 

Organische zoekresultaten

 

Vertrouwen opbouwen door middel van advertenties is niet altijd even gemakkelijk. De gebruiker kan dit namelijk als opdringerig ervaren.

 

Dit wil uiteraard niet zeggen dat je de betalende kant van Google links moet laten liggen, maar geeft wel food for thought om eens na te denken over het belang van de niet-betalende kant.

 

Hoog in de organische zoekresultaten verschijnen, schept namelijk heel wat vertrouwen.

 

Trek de consument over de streep met relevante en goed opgebouwde content. Via organische content behaal je namelijk een stuk meer geloofwaardigheid voor je merk.

 

Google Answer Box

 

Bovendien biedt Best Answer Content nog een voordeel! 

 

Hoe beter en relevanter jouw antwoord is op de zoekopdracht van de consument, hoe groter de kans dat je bovenaan de zoekwoordresultaten verschijnt op Google.

 

Denk maar aan de de Google Answer Box. 

 

Wanneer je daar verschijnt, straal je meteen heel wat expertise uit. 

 

Influencer marketing

 

Vroeger kon je geloofwaardigheid opwekken voor je merk door middel van celebrities

 

Zo kon je bijvoorbeeld de verkoop van je kledinglijn een duwtje in de rug geven wanneer een beroemdheid met een van je kledingstukken rondliep.

 

Influencer marketing volgt hetzelfde principe, maar brengt het verspreiden van je merk naar een heel ander niveau. 

 

In tegenstelling tot beroemdheden, zijn influencers alomtegenwoordig. Met hun groot aantal volgers op het internet en social media, hebben ze een uiterst omvangrijk bereik.

 

In snackvorm

 

Als merk is het cruciaal om geloofwaardigheid op te bouwen en autoriteit uit te dragen.

  • Met Best Answer Content creëer je een vertrouwensgevoel tussen jou en de consument.
  • Relevante content en waardevolle informatie versterken dat vertrouwensgevoel enorm.
  • Zorg dat je met kennis van zaken spreekt, zodat de consument jouw expertise niet in twijfel trekt.
  • Adverteren is belangrijk, maar verlies organische content niet uit het oog.
  • Breng je verhaal ook via derden en influencers.
Nico De Clerck

Helpt ondernemingen aan online menu's die aansluiten op hun doelstellingen.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website