Geloofwaardig zijn als merk [DEEL 2]

Dat geloofwaardigheid opbouwen voor je merk op je to do-lijstje moet staan, hoeven we je niet meer uit te leggen.

 

Je creëert namelijk een vertrouwensband met de consument, die onbetaalbaar is.

 

Deze zal ook sneller overgaan tot een eventuele conversie.

 

De consument verandert hierdoor heel snel van geïnteresseerde naar (potentiële) klant.

 

De do’s en dont’s van brand credibility

 

Uiteraard kan je niet zomaar gaan verkondigen dat jouw merk het beste merk is.

 

Consumenten zijn vaak achterdochtig, waardoor ze niet zomaar een producent op zijn woord geloven.

 

Kwaliteit en professionaliteit van de daken roepen levert je dan ook niets op. Wat wel? Best Answer Content! Of: het beste antwoord geven op wat de gebruiker zoekt.

 

Maar ook hier neem je best een aantal zaken in acht, zodat je niet in de valkuilen loopt. Geloofwaardigheid opbouwen kost heel wat moeite, maar je bent het zo weer kwijt.

 

Bekijk dus zeker deze tips, zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan.

 

1.Doe het voor de juiste redenen

 

Hoog scoren in Google is belangrijk, maar niet het enige. Mensen (en zoekmachines) houd je niet zomaar voor de gek. 

 

Enkel content maken om hoog te verschijnen in de zoekresultaten, maar geen rekening houden met wat de consument wil weten, zal niet de gewenste resultaten leveren.

 

Naast de ontevredenheid van de bezoekers op je website, zal je ook in Google niet de nodige stappen kunnen zetten

 

 

2. Wees niet té ijverig

 

Wanneer je als merk te hard je best doet om authenticiteit uit te stralen of vertrouwen op te bouwen, krijg je al snel een averechts effect.

 

Wanneer iemand met miljoenen volgers een positieve post maakt over jouw product, waarin dit helemaal wordt opgehemeld, stelt de consument zich daar heel wat vragen bij.

 

Is het product wel echt zo fantastisch?

 

Is dit niet de zoveelste verscholen advertentie?

 

Wij willen je als tip geven: ‘Don’t overdo it’.

 

Zorg dat je consumenten aantrekt, maar schrik ze niet af met (verscholen) advertenties. Vind de gulden middenweg!

 

 

3. Denk aan de lange termijn

 

Als marketeer moet je steeds strategisch denken.

 

En dat geldt ook voor content marketing en de geloofwaardigheid van je merk.

 

Niet alleen het hier en het nu zijn belangrijk, maar ook de toekomst moet je in kaart kunnen brengen.

 

Wij raden je aan om steeds naar the bigger picture te kijken.

 

Stel jezelf daarom de volgende vragen:

 

  • Wat is het uiteindelijk doel? (op lange termijn)
  • Wat willen we bereiken, zowel nu als in de toekomst?
  • Waar zou het mis kunnen gaan?
  • Zijn er zaken die we uit het oog verliezen?
  • Hoe kan een bepaalde actie anders ontvangen worden dan wij bedoelen?

 

Stel op basis van de antwoorden hierop een onderbouwde content marketingstrategie op. 

 

Zo ben je steeds goed voorbereid op eventuele obstakels en je breng je geen schade aan de geloofwaardigheid van je merk.

 

4. Blijf alert

 

Wanneer je merkt dat je een sterke vertrouwensband hebt opgebouwd met je (potentiële) klant, mag je tevreden zijn.

 

Maar hier stopt het niet!

 

Het opbouwen van een goede relatie met de consument neemt heel wat tijd in beslag, maar die connectie kan je zo kwijtspelen.

 

Brand credibility is een ongoing process, dat niet ophoudt van de ene op de andere dag. Je moet het voortdurend opvolgen en aanpassen waar nodig, zodat je dat vertrouwen blijft behouden.

“It takes 20 years to build a reputation and five minutes to ruin it. If you think about that, you’ll do things differently.” – Warren Buffett

In snackvorm

 

Als merk is het cruciaal om geloofwaardigheid op te bouwen en autoriteit uit te dragen.

  • Wees steeds oprecht, zodat je geen foute verwachtingen creëert.
  • Zorg voor authenticiteit, maar met mate! Te veel is nooit goed.
  • Denk niet alleen aan het nu, maar ook aan de toekomst.
  • Werk op basis hiervan een sterke content marketingstrategie uit.
  • De geloofwaardigheid van je merk blijft een agendapunt, ook als je het vertrouwen van de consument al hebt gewonnen.
Nico De Clerck

Helpt ondernemingen aan online menu's die aansluiten op hun doelstellingen.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website