Hoe ‘Bounce rate’ verlagen?

Het ‘bounce rate’, oftewel het aantal bezoekers dat zonder verdere interactie je website verlaat, is een belangrijke maatstaf voor veel online marketeers.

 

Bounce rate bepaalt immers voor een stuk je Google-ranking, en de mate van interesse die jouw doelgroep in je webpagina heeft. Al zijn er altijd nuances.

 

Heb je momenteel een hoge bounce rate en ben je op zoek naar een aantal tips om hier verandering in te brengen? Dan helpen deze zaken je ongetwijfeld op de goede weg.

 

Plaats je relevante informatie ‘above the fold’

 

Wanneer je in een mum van tijd de aandacht van je bezoekers wil trekken, dan is het belangrijk om zoveel mogelijk relevante informatie ‘above the fold’ te plaatsen.

 

‘Above the fold’ verwijst naar de informatie die je bezoeker te zien krijgt, zonder dat hij hiervoor naar beneden dient te scrollen.

 

Een goede tactiek is om bovenaan een korte paragraaf te schrijven rond de inhoud van het artikel, en vervolgens pas echt de tekst op je pagina te plaatsen. Op deze manier kan je bezoeker al meteen te weten komen of dit effectief de informatie bevat waarnaar hij op zoek is, of niet.

 

Daarnaast kan je ook je kansen op een lagere bounce rate verhogen door bijvoorbeeld al een link naar een gerelateerde pagina in de paragraaf te verwerken.

 

Let wel, met het toenemende gebruik van tablets en smartphones is de ‘above the fold’ veel beperkter geworden! Houd hier dus rekening mee en pas je teksten ook aan naar deze veranderende trend.

 

Verbeter de laadtijd van je website

 

Er is niets zo irritant als het klikken op een link naar wat een relevante webpagina lijkt te zijn, maar dat je vervolgens minuten moet wachten op het zichtbaar worden van deze pagina.

 

Om te vermijden dat dit jouw bezoekers overkomt en je bounce rate hierdoor de lucht inschiet, kan je maar beter een goede laadtijd van je webpagina’s op desktop en mobiel voorzien.

 

Een goede laadtijd van je website ligt op maximaal 1,5 seconden. Alle zichtbare content moet dan met andere woorden geladen zijn.

 

Zorg voor een duidelijke en logisch opgebouwde navigatie

 

Ook de aanwezigheid van een navigatiebalk maakt het voor de bezoeker veel gemakkelijker om met je website te interageren en zo je bounce rate naar beneden te krijgen.

 

Natuurlijk is dit wel op voorwaarde dat je navigatiemenu duidelijk en logisch is opgebouwd, en dat alle pagina’s in deze structuur ook vindbaar zijn.

 

Is dit niet het geval en heb je een rommelige of zelfs geen navigatie? Dan heb je meer kans op het tegenovergestelde effect en dus een hogere bounce rate.

 

Verwijs naar relevante pagina’s binnen je website

 

Ten slotte een laatste tip om je bounce rate naar beneden te doen helpen, is door in je content steeds links te voorzien naar relevante pagina’s binnen je website.

 

Bezoekers die via de zoekmachine op jouw webpagina zijn terechtgekomen, hebben via deze weg reeds laten blijken dat ze geïnteresseerd zijn in het topic, waardoor het niet meer dan logisch is om hen andere, relevante content van op je website aan te bieden.

 

Vermijd echter wel dat je veel naar externe links doorverwijst. Zo werk je namelijk in de hand dat je bezoekers je website verlaten zonder eventueel eerst op een andere webpagina binnen je website te belanden, waardoor je bounce rate weer de hoogte ingaat!

 

In snackvorm

 

‘Bounce rate’ is geen alleszeggende metric, maar je kunt hem in ieder geval wel beïnvloeden.

  • Zorg dat je zoveel mogelijk relevante informatie ‘above the fold’ plaatst.
  • Voorzie elke pagina van een inleidende paragraaf die meteen weergeeft waarover de pagina gaat.
  • Verbeter de laadtijd van je website, zowel op desktop als mobiel. Een goede laadtijd van je website ligt op maximaal 1,5 seconden.
  • Rust elke webpagina binnen je website uit met een duidelijk en logisch opgesteld navigatiemenu.
  • Gebruik in je teksten links naar andere relevante pagina’s binnen je website. Vermijd links naar externe websites aangezien deze je bezoekers afleiden.
Mattias Vercauteren

SEO-expert die de zoekmachines doet spinnen. Sterk in onder meer e-mailmarketing en social media advertising. Papa van Lou.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website