bounce rate seo

Bounce rate is het aantal bezoekers dat zonder verdere interactie je website verlaat. Het is één van de eerste zaken die je ziet als je Analytics opent, dus het kan nogal een angstaanjagend percentage zijn. Vooral als je het ziet stijgen.

 

Maar hoe hoog is te hoog? En is het wel een goed idee om alleen de algemene bounce rate te bekijken?  

 

We bekijken hier waarom de bounce rate belangrijk is, wat een goede bounce rate is, en hoe je best kan segmenteren in Analytics. 

 

Waarom is de bounce rate belangrijk?

 

Het bounce rate is volgens sommige bronnen een belangrijke ranking factor voor Google, maar volgens andere bronnen wordt de bounce rate niet rechtstreeks meegeteld in het algoritme.

 

Of het nu rechtstreeks of onrechtstreeks is, waar de bounce rate voor staat is een belangrijke indicatie voor Google.

 

Het algoritme van Google wordt steeds beter in het begrijpen van de zoekintentie van gebruikers. Als een gebruiker op je website terechtkomt via een zoekopdracht en meteen weer vertrekt, dan is dat een signaal voor het algoritme dat ze niet hebben gevonden wat ze zochten op je website.

 

Het toont aan dat je pagina geen antwoord kon geven op wat mensen zochten, en daarom moet jouw website misschien niet zo hoog in de zoekresultaten komen volgens Google.

 

Wat is een ‘goed’ bounce rate?

 

Een ‘goed’ bounce rate is voor iedereen anders. Het hangt onder andere af van de sector, het land en het apparaat waarmee mensen je website bezoeken.

 

Volgens een onderzoek van Brafton is de gemiddelde bounce rate voor B2B 61,04%, en voor B2C 54,24%.

 

Een overzicht van de gemiddelde bounce rates per industrie volgens Google:

 

Digishuffle.com

 

Nu heb je al iets betere vergelijkingspunten, maar uiteindelijk is een goede bounce rate toch voor elke website anders. En zelfs tussen de verschillende pagina’s op je website kunnen er grote verschillen zijn. Je bekijkt de bounce rate best over een langere tijd, waarbij je focust op het verbeteren van de hoogste bounce rates.

 

Segmenteren in Google Analytics

 

Heb je een site met zowel een webshop als een blog?

 

Dan kan het nuttig zijn om de bounce rate van deze delen apart te bekijken. Het zal je meer inzicht geven in waar je nog kan verbeteren. De bounce rate van je volledige website is te breed, je kan het beter groeperen in verschillende segmenten. Zo zal je ook beter begrijpen waarom de bounce rate op bepaalde pagina’s hoger is.

 

Enkele mogelijkheden:

 

  • Segmenteren per leeftijd: bij doelgroep > demografie > leeftijd kan je de bounce rate zien per leeftijdscategorie. Zie je dat de bounce rate bij de leeftijden van je doelgroep hoog is? Pas je website dan aan waar nodig.
  • Segmenteren per geslacht: op dezelfde manier kan je de bounce rate per geslacht zien. Zijn hier grote verschillen? Dan moet je je website misschien wat ‘vrouwelijker’ of ‘mannelijker’ maken. Let wel op dat je hier niet te ver in gaat.
  • Segmenteren per affiniteit: die vind je bij doelgroep > interesses > affiniteitscategorie. Je ziet hier de bounce rate verdeeld volgens interesses. Dit kan helpen om je nog beter te richten op je doelgroep.
  • Segmenteren per locatie: ook nog bij doelgroep kan je zien van welke regio’s de meeste bezoekers komen, en welke bounce rate ze hebben. Op die manier kan je heel gericht je strategie aanpassen om de bounce rate te verbeteren in belangrijke regio’s.
  • Segmenteren per browser: onder technologie kan je bezoekers segmenteren per browser en besturingssysteem. Dit is een goede manier om technische issues op te sporen.
  • Segmenteren per apparaat: bij mobiel > overzicht vind je een vergelijking tussen mobiel, desktop en tablet. Ook handig om te zien of je website wel goed vertoont op alle apparaten. Bij apparaten zie je een overzicht van de verschillende mobiele apparaten of besturingssystemen.
  • Segmenteren per acquisitie: kijk zeker ook eens bij acquisitie > alle verkeer > bron/medium om te zien vanwaar de bezoekers komen en of dit voor verschillen in de bounce rate zorgt. Zie je bijvoorbeeld dat je bounce rate veel hoger is bij betalende kanalen? Dan is je targeting misschien te breed, of je landingspagina’s zijn niet goed op je ads afgestemd.
  • Segmenteren per landingspagina: deze onderverdeling vind je bij gedrag > site-content > bestemmingspagina’s. Optimaliseer de landingspagina’s die slecht scoren.

 

Bounce rate verlagen? Lees snel verder.

 

In snackvorm

 

Bounce rate op zich is niet alleszeggend, je kunt beter op detailniveau kijken om verbeteringen te kunnen doen.

  • Het bounce rate is belangrijk omdat het een ranking factor is voor Google, rechtstreeks of onrechtstreeks. Het laat zien of jouw website een antwoord geeft op waar mensen naar op zoek waren.
  • Een ‘goed’ bounce rate is voor iedereen anders. Je bekijkt het best over een langere tijd voor je eigen website.
  • Het bounce rate van je volledige website zegt niet zoveel. Het is beter om bounce rate per pagina of gesegmenteerd te bekijken.
  • Zo kan je bijvoorbeeld segmenteren per leeftijd, locatie of landingspagina.
  • Met deze onderverdeling kan je doelgericht verbeteringen doorvoeren.
Ashley Van den Broeck
No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website