Van bloglezers naar leads: de mogelijkheden

Met een blog kan je mensen op een effectieve, betaalbare manier naar je website brengen.

 

Je blog kan veel gelezen worden en heel wat verkeer naar je website brengen, maar meestal is dat niet het uiteindelijke doel. Je wil dat verkeer omzetten in leads, en hopelijk zelfs in klanten.

 

Volgens Forrester Research verdwijnen 97 procent van je bezoekers zonder iets te doen of hun gegevens achter te laten. Het is zelfs goed mogelijk dat ze elk bericht lezen en dat ze je een expert vinden, maar nooit actie ondernemen. Dankzij kleine tactics om verkeer om te zetten in leads, is de tijd en moeite die je steekt in je blog, dat ook echt waard.    

 

Call-to-action

 

Probeer om bij elke blogpost een call-to-action te voorzien, bijvoorbeeld om contact op te nemen, iets te downloaden of nog een artikel of pagina te lezen (waar de focus sterker ligt op converteren).

 

Een goede CTA is actiegericht, visueel, overtuigend en begint vanuit een voordeel voor de klant. Ook de zichtbaarheid is belangrijk, afhankelijk van het doel kan je deze plaatsen overwegen:

 

  • Boven de post: Let hierbij op voor banner blindness.
  • Onder de post: Denk eraan dat niet iedereen je hele post leest of tot beneden scrollt.
  • In de tekst: Zorg ervoor dat de CTA bij je onderwerp past en probeer hem in de eerste 60% van de tekst te verwerken.
  • In een zijbalk: Discreet en niet storend, maar kan ook slachtoffer zijn van banner blindness.
  • Als een pop-up: Doe dit niet meteen, maar pas als lezers genoeg interesse hebben getoond.
  • Full-screen: Doe dit bijvoorbeeld als bezoekers op het punt staan om de website te verlaten.  

 

Hoe weet je nu welke het beste werkt? Ga ze niet allemaal tegelijk gebruiken maar test.

 

Er bestaat geen one size fits all-oplossing, want wat werkt is afhankelijk van je lezers, de post, hoe de CTA is vormgegeven… Een goede, strategisch geplaatste CTA is je beste optie om verkeer in leads om te zetten, maar niet de enige.

 

Je boodschap kracht bijzetten met retargeting

 

Met een pixel die je op je website installeert, wordt elke bezoeker gevolgd en kan je hen op een latere moment nog bereiken, en hopelijk overtuigen, met een advertentie.

 

Exclusieve content aanbieden

 

Een andere manier om leads uit je verkeer te halen is om mensen te belonen met extra content in ruil voor hun gegevens. Dit kan bijvoorbeeld een uitgebreid rapport zijn of net een samenvatting, een checklist of een uitnodiging voor een seminarie of online cursus.

 

Zorg in ieder geval dat hetgeen je aanbiedt, nuttig en relevant is, maar probeer niet het onderste uit de kan te halen. Als mensen een heel formulier moeten invullen, zal een groot deel afhaken. Een e-mailadres en voor- en achternaam is meestal voldoende.  

 

Ook het proberen waard

 

De meeste tactieken zullen vooral op de lange termijn werken, daarom geven we nog wat snelle tips mee.

 

  • Promoot (subtiel) je producten in je blog als het bij de inhoud past. Verwerk er ook interne links in, voorzie onderaan gerelateerde berichten, of maak knoppen met ‘Vorige’ en ‘Volgende’ om je expertise te bewijzen en bezoekers langer op je website te houden.
  • Zorg er met titels, bullet points en afbeeldingen voor dat je tekst doorbroken wordt en dat mensen hem makkelijk en snel kunnen scannen.
  • Zorg dat je consistent bent met publiceren en voorzie waardevolle, kwalitatieve content. Zorg dat je opvalt door anders en beter dan de rest te zijn!

 

In snackvorm

 

Blogverkeer omzetten in leads en klanten?

  • Lezers, likes en shares zijn leuk, maar niet veel meer dan dat.
  • Meer dan 95 procent van je lezers verdwijnt zonder gegevens achter te laten.
  • Om van je blog een ‘leadmachine’ te maken, is meer nodig.
  • Zorg voor een goede, strategisch geplaatste call-to-action om bezoekers over de streep te trekken.
  • Ook retargeting of mensen belonen met exclusieve content, zijn uitstekende tactics om lezers om te zetten in leads.
Matteo Van Mol

Zet altijd de puntjes op de i, hetzij als copywriter, hetzij als AdWords-specialist. De grootste Jurassic Park-fan van België.

No Comments

Post a Comment

Comment
Name
Email
Website