Als je actief bent in de marketingsector, zal het AIDA-model bekend in de oren klinken.

Dit model beschrijft vier fasen waaraan je marketingboodschap zou moeten voldoen: Attention, Interest, Desire en Action.

Maar daar het AIDA-model van oudsher gebaseerd is op pure outbound marketing, houdt het weinig rekening met de fase waarin je potentiële klanten zich bevinden.

Iedere boodschap wordt namelijk getoond aan een zo breed mogelijk publiek.

Ergens logisch uiteraard, want ten tijde van de ontwikkeling van het AIDA-model (1925) was er nog geen sprake van online marketing. Men kon dus alleen maar eenrichtingsgewijs een boodschap de wereld insturen. En dan maar hopen dat iemand zich kon identificeren met de specifieke boodschap en klant werd.

Het See-Think-Do-Care framework

Maar tijden veranderen en we kunnen ons ondertussen geen wereld meer voorstellen zonder online marketing!

En key in online marketing is data.

We kunnen tegenwoordig zoveel data verzamelen dat we niet meer zomaar iets hoeven te ‘roepen’ naar onze doelgroep.

Nee, we kunnen onze boodschap heel specifiek maken, afhankelijk van een bepaalde fase waarin onze doelgroep zich bevindt.

  • Maar in welke fasen zou je klanten kunnen indelen?
  • Hoe bepaal je in welke fasen je doelgroep zich bevindt?
  • En hoe begeleidt je je doelgroep doorheen de verschillende fasen?

Dat is waar het See-Do-Think-Care-framework van Avinash Kaushik van Google je kan verder helpen.

4 fasen van het See-Think-Do-Care framework

In zijn model beschrijft hij vier fasen waarin je doelgroep zich kan bevinden, afhankelijk van de intentie die zij vertonen.

Dat gaat van weinig intentie tot converteren naar zeer hoge intentie tot converteren.

  • See-fase: In deze fase bevindt zich het grootste gedeelte van je doelgroep. Als we als voorbeeld een bedrijf dat bedden verkoopt nemen, zit in onze see-fase iedereen die op een bed slaapt.
  • Think-fase: In de think-fase zit een subset van de doelgroep uit de see-fase. Deze fase bevat bijvoorbeeld alle mensen die op een bed slapen en denken dat ze een nieuw bed nodig hebben.
  • Do-fase: De do-fase bevat als het ware het kleinste gedeelte van je doelgroep. Hierin zit iedereen die op een bed slaapt, denkt dat hij een nieuwe nodig heeft en er op dit moment ook effectief één gaat kopen.
  • Care-fase: In de care-fase zit iedereen die een conversie heeft gedaan. Vaak worden de mensen in deze fase overgeslagen terwijl zij zeer waardevol kunnen zijn voor je bedrijf. Als je hen voldoende aandacht geeft, kunnen ze uitgroeien tot ware ambassadeur van jouw bedrijf.

Visueel ziet dat er zo uit:

Afhankelijk van het product of de dienst die je verkoopt zal je doelgroep snel of minder snel deze fasen doorlopen.

De aanschaf van nieuwe kleren gebeurt over het algemeen nu eenmaal sneller dan de aanschaf van een nieuw bed.

De juiste boodschap in de juiste fase

Maar ongeacht je product of dienst, kun je perfect je boodschap afstemmen op de fase waarin iemand zich bevindt.

Iemand die namelijk helemaal nog niet denkt dat hij een nieuw bed nodig heeft kun je wel bedwelmen onder advertenties gericht op de verkoop van jouw bedden maar dat zal weinig effect hebben en is eerder een verspilling van advertentiebudget.

Deze persoon toon je beter algemene informatie, bijvoorbeeld een artikel met tips over hoe je je matras het beste kunt onderhouden.

Dit is algemene informatie, niet gericht op verkoop, maar hierdoor verkrijg je wel naamsbekendheid bij die persoon.

Merk je dat deze persoon niet alleen je blogartikel(s) leest, maar ook een specifieke productpagina op je website (en dat kun je meten), dan verschuift deze persoon van de See-fase naar de Think-fase en kun je hem/haar door middel van remarketing een nieuwe boodschap tonen, meer behorend bij die fase.

Hier vind je een overzicht van welke boodschappen in welke fasen van het framework relevant kunnen zijn:

De juiste inzet van kanalen in de juiste fase

Stel dat je de vier fasen van het framework erkent en ook voor iedere fase relevante content hebt uitgewerkt. Hoe bereik je dan je doelgroep het beste in die betreffende fasen?

Iedere fase van het See-Think-Do-Care-framework leent zich het beste voor een bepaalde online strategie.

En over al die strategieën heen is remarketing key om je doelgroep doorheen de verschillende fasen te begeleiden.

Laten we het schema van hierboven uitbreiden en er de mogelijke kanalen en strategie aan toevoegen.

Als je hier per fase uitschrijft hoe de doelgroep in de betreffende fase eruit ziet (wanneer behoort iemand tot een betreffende fase) en welke concrete boodschap je wil tonen, kun je feitelijk beginnen met het inrichten van je online marketing strategie op basis van het See-Think-Do-Care-framework van Google.

Het See-Think-Do-Care-framework lijkt voor veel bedrijven nog een ideaalplaatje en in de praktijk vaak makkelijker gezegd dan gedaan.

Vaak zien wij dat bedrijven geen content hebben voor de eerste twee fasen en zich vooral richten op de Do-fase. Er moeten conversies gebeuren en liever vandaag dan morgen. Maar door deze eerste twee fasen over te slaan, laat je een heel potentieel aan klanten links liggen.

In snackvorm

See-Think-Do-Care zorgt voor een betere match van je online inspanningen met het beslissingsproces van gebruikers.

  • See-Think-Do-Care is een framework van Google dat je online inspanningen matcht met het beslissingsproces van gebruikers.
  • Je kunt dit framework bekijken als een funnel. In de See-fase zit de grootst mogelijke doelgroep. In Care zitten je klanten.
  • Door de juiste boodschap in de juiste fase uit te sturen, maximaliseer je de kans op succes.
  • Het geeft aan dat er verschillende fasen zijn en de focus niet alleen moet liggen op gebruikers die al ‘conversie-klaar’ zijn.
  • Pas je boodschap aan per fase waarin de klant zich bevindt.