het effect van storytelling

Storytelling is haast niet meer weg te denken uit hedendaagse marketing.  Hoe sterker het verhaal dat je vertelt is, hoe groter de reactie van je doelgroep zal zijn.

Maar hoe komt dat? Waarom is storytelling zo’n krachtige tool?

Het antwoord op die vraag vinden we in onze eigen hersenen, in neuromarketing.

Hoe zijn onze hersenen opgebouwd?

Voor we je uitleggen waar de kracht van storytelling vandaan komt, is het belangrijk dat je begrijpt hoe je hersenen zijn opgebouwd.

Hersenen zijn het meest complexe deel van ons lichaam. We bestuderen het al jaren en nog steeds gaf het niet alle geheimen prijs.

Maar ingewikkelde materie kun je gelukkig simpel voorstellen. En dat is wat neurowetenschapper Paul D. Maclean deed in de jaren 60.

Na uitvoerig onderzoek stelde hij vast dat hersenen opgebouwd zijn uit 3 delen:

  • Het reptielenbrein is verantwoordelijk voor alle instincten. Overleving, agressie, vluchten, voortplanting,…
  • Het limbisch systeem staat in voor emoties, herinneringen en verslavingen
  • De neocortex is het rationele deel van de hersenen dat taal en logica beheerst.

Het reptielenbrein is dominant omdat het instincten teweegbrengt. Als er een vuurgevecht op 10 meter van je uitbreekt, dan is je eerste reactie vluchten.  Als je enorme honger hebt, wil je eten.

Maar het reptielenbrein gaan we weinig zien wanneer het over storytelling gaat.

Limbisch systeem vs. Neocortex

Het limbisch systeem en de neocortex zijn de 2 hoofdrolspelers die verklaren waarom storytelling zo veel invloed heeft op ons.

Het voornaamste dat je van deze twee hersendelen moet weten, is dat het limbisch systeem vaak wint van de neocortex.

Emotie wint van logica. 

Stel dat je aan het solliciteren bent. Je bent op bezoek geweest bij 5 bedrijven, waarvan 2 je willen aannemen. Het contract dat bedrijf A je aanbiedt is interessanter dan het contract dat bedrijf B je voorlegt.  Maar je vond de ervaring bij je bezoek aan bedrijf B veel beter.

Kortom, je neocortex zegt dat bedrijf A de betere keuze is.

Maar je limbisch brein zegt dat je jezelf beter gaat voelen bij bedrijf B. En dat is wat beter bekend staat als ‘buikgevoel’.  Het is een feit dat we ons door emoties laten leiden in elke beslissing die we maken.

Je koopt geen Jaguar. Je koopt een droom.

Je boekt geen reis naar Spanje, je boekt geluk.

Er is zelfs een professor aan Harvard University die zegt dat 95 procent van alle beslissingen tot stand komen door emotie.  En dat is de kracht van storytelling. 

Je vertelt een verhaal zodat je doelgroep zich identificeert met je merk.  Je doet beroep op hun emoties om hun perceptie over jou te beïnvloeden.

Maar dat klinkt misschien theoretisch.

We bekijken het even aan de hand van een storytelling case van luierproducent Pampers.

Storytelling case: Pampers

Stel dat je een pasgeboren kindje in huis hebt. Een baby verzorgen is niet eenvoudig.

Het vergt discipline en heel veel tijd en moeite.

Dat kan tegelijk een hele gelukkige, maar ook heel zware periode zijn in je leven. Dat weet Pampers verschrikkelijk goed. 

Pampers en de neocortex

Op zich heeft Pampers geen spectaculair product. Het zijn luiers van een bepaalde stof met een bepaalde absorptiegraad en een bepaald comfort voor babybilletjes. 

Pampers had schattige kindjes en jonge ouders uit hun reclames kunnen halen en enkel de USP’s van hun luiers kunnen bespreken.

Als ze dat zouden doen, activeert de boodschap je neocortex.  Je hoort zaken als zijdezachte stof, gemakkelijk om te verschonen en hoge absorptiekracht. 

Wanneer je daar wat over nadenkt, besef je dat Pampers eigenlijk niet zo heel speciaal is.  Hun producten hebben precies dezelfde functie als elke andere luier, en die functie moet ik je niet uitleggen. 

Pampers had een andere invalshoek nodig. En daarom ging Pampers op zoek naar een verhaal.

Pampers en het limbisch systeem

Pampers erkent in hun communicatie dat ouder zijn niet altijd de gemakkelijkste taak van de wereld is.

Maar langs de andere kant is een baby het grootste geschenk dat je ooit krijgt. En dat geschenk moet je met alle liefde van de wereld behandelen.

Oh, en we verkopen toevallig luiers!

Op dat moment gebeurt er iets in de hersenen.  Door een verhaal te vertellen, toon je empathie met je doelgroep.

Je identificeert hun probleem, praat er openlijk over en je toont begrip. Je steekt emotie in je boodschap.

Zo’n boodschap werkt in op je limbisch systeem.

En zoals gezegd speelt het limbisch systeem een dominante rol ten opzichte van je neocortex.  Hoe beter je het op te lossen probleem van je doelgroep in kaart brengt, hoe sterker je verhaal en hoe groter de invloed op het limbisch systeem.

Creëer je eigen verhaal

Ben je helemaal klaar om je eigen verhaal los te laten op dat limbisch systeem van je doelgroep?

Contacteer ons voor de start van een prachtig verhaal!

Avatar
Stefan Kerkhof
stefan.kerkhof@websteak.be

Content marketeer in hart en nieren at work, cat dad en Dungeons & Dragons-fanaat at home.