remarketing

Je mag de klanten die je website al eens bezochten, een formulier invulden, of op een andere manier interactie hadden met je website, niet vergeten.

Hun interesse is namelijk al geprikkeld door wat je te bieden hebt, en ze zullen gemakkelijker terugkeren naar je website.

Bovendien heeft de gemiddelde klant meer dan één interactie met je website en product nodig om hem effectief te kunnen overtuigen. Daarom is het belangrijk om remarketingcampagnes te voeren.

1. De duur van het lidmaatschap 

Bij een remarketingcampagne, creëer je een remarketinglijst. Daarbij stel je een tijdspanne in voor de duur van het lidmaatschap. Lees: voor hoe lang de cookies van een persoon op je marketinglijst blijven.

Veel marketeers laten die periode staan op de default instelling van 30 dagen, maar dat is niet altijd de beste keuze.

Bij een e-commerce- of een lead generation-campagne, stem je de duur best af op de aankoopcyclus van je doelgroep. Stel de tijdspanne in op zo’n 10-20 procent langer dan de gemiddelde duur van de aankoopcyclus. Zo mis je de klanten niet die net iets langer over hun aankoop doen.

Baseer je voor producten en diensten die vervallen (zoals een reis, tickets, entertainment, …) op de tijdspanne van die einddatum.

2. Maak verschillende remarketinglijsten aan

Bij remarketing is het belangrijk dat je de remarketinglijsten afstemt met waar de klant zich bevindt in de customer journey.

Gebaseerd op die verschillende stadia, creëer je een lijst met unieke doelgroepen.

Zo kan je bijvoorbeeld je lijsten opdelen in de volgende stages:

  • klanten die je website bezochten;
  • klanten die begonnen zijn met het invullen van betalingsinformatie;
  • klanten die een nieuw account aanmaakten;
  • klanten die inlogden met een account.

3. Zorg voor aangepaste boodschappen

Nu je weet waar je verschillende doelgroepen zich bevinden in de customer journey, is het belangrijk dat je de content van je ads daaraan aanpast.

Aan de hand van je doelgroep kan je specifieke gegevens toevoegen aan je ad, zoals de prijs, het aantal producten beschikbaar.

Met een countdown rond een promotie of naar een evenement, grijp je ook sneller de aandacht van je klant.

4. Stuur je verkeer naar de juiste landingspagina

Iemand die zich in het ene stadium van de customer journey bevindt, wil andere zaken zien dan iemand die zich in een ander stadium bevindt. Zorg dat je landinspagina persoonlijker en relevanter wordt voor de zoeker.

5. Pas je biedstrategie aan aan je doelgroep

Naargelang het product of de dienst die je verkoopt, converteren bestaande klanten soms sneller dan nieuwe klanten. Belangrijk is om je biedstrategie hier dan ook op af te stemmen! Per doelgroep kan je die biedstrategie aanpassen, om zo tot een effectief resultaat te komen.

In snackvorm

Met een goede remarketing campagne heb je meer kans om te scoren bij je klanten.

  • Houd rekening met de aankoopcyclus van je doelgroep. De duur van het lidmaatschap kan je daar dan ook op afstemmen.
  • Aan de hand van de verschillende customer journey stadia kan je duidelijk afgebakende remarketinglijsten opstellen.
  • Voeg specifieke gegevens toe aan je ads die interessant zijn voor je doelgroep.
  • Met een persoonlijke en relevante landingspagina krijg je een tevreden klant.
  • Een juiste biedstrategie zorgt voor een effectief resultaat.

Heb jij al wel eens meegemaakt dat je een bepaald product opzocht op het internet en later weer datzelfde product zag verschijnen op een andere website in advertentievorm? Dan heb jij te maken gehad met een remarketingcampagne.

Remarketing is een gekende marketingtactiek onder online marketeers om bezoekers die op een website zijn geweest, opnieuw te bereiken met specifieke boodschappen.

Hoewel remarketing al jaren wordt gebruikt, zijn er toch nog tal van online marketeers die hun remarketingcampagnes niet helemaal efficiënt inrichten, waardoor ze marketingbudget verspillen.

De no-go’s hieronder moet je zeker vermijden.

1. Te kleine doelgroep

Wanneer je succesvol gebruik wilt maken van remarketing, is het belangrijk om een doelgroep te selecteren die effectief groot genoeg is. Voor Google Ads, bijvoorbeeld, moet je doelgroep minimum 1.000 mensen bevatten die jouw website hebben bezocht in een bepaalde tijdspanne.

Om te weten of jouw doelgroep dit aantal mensen heeft bereikt, kan je steeds gebruikmaken van Google Analytics. Deze tool laat zien hoeveel maandelijkse bezoekers jouw website heeft binnengehaald in het geheel, per categorie of per product.

Let wel, in sommige gevallen kan het ook zijn dat je doelgroep meer dan 1.000 mensen nodig heeft om effectief een resultaat te behalen. Stel dat je campagne 1.000 mensen heeft opgebracht met een doorklikpercentage van 5% en een conversiepercentage van 2% per maand, dan zal je per 1.000 mensen slechts 0.5 conversies behalen.

2. Verkoop zonder cross-selling of upselling

Een veel voorkomende fout is dat men bij remarketingcampagnes vaak hetzelfde product of dezelfde dienst blijft promoten naar de bezoeker toe.

Dit levert veel irritatie op bij de bezoeker, aangezien er tal van mensen zijn die na één bezoek op de website al hebben beslist dat ze dat bepaald product of die bepaalde dienst niet nodig hebben en dus op zoek gaan naar iets anders.

Wanneer men dan telkens datzelfde product of diezelfde dienst blijft tonen, krijgt de bezoeker een zeer negatief gevoel ten opzichte van je bedrijf.

Door gebruik te maken van cross-selling (verwante producten) en upselling (luxueuzere varianten van het originele product) biedt je je bezoeker andere producten aan en bestaat er toch nog een kans dat je bij hem interesse wekt, ze opnieuw naar je website gaan, en ten slotte alsnog een aankoop doen.

3. Niemand uitsluiten

In je remarketingcampagne worden ook mensen opgenomen die recent een bepaald product of een bepaalde dienst op je website hebben gekocht. De bedoeling is natuurlijk om deze mensen uit je doelgroep te filteren zodat je marketingbudget optimaal wordt benut.

Standaard worden voor de meeste B2C-remarketing campagnes, converteerders van de laatste 7 à 14 dagen uit de lijst verwijderd, maar natuurlijk hangt ook dit weer van sector tot sector af.

4. Kortetermijndenken

Remarketingcampagnes worden vaak ingezet voor kortetermijnzaken, zoals voor recente websitebezoekers of voor mensen die allerlei zaken in hun winkelwagen hebben toegevoegd en niet hebben afgerekend, maar remarketingcampagnes zijn ook ruimer inzetbaar dan alleen voor deze zaken.

Heb je bijvoorbeeld met je reisbureau een website waar mensen online een reis kunnen vastleggen? Zet dan eens een remarketingcampagne op voor de mensen die vorig jaar, exact rond deze periode, een reis hebben geboekt. Of target eens de mensen die enkel en alleen last-minutes op jouw website bekeken.

5. Geen rekening houden met andere kanalen

Bezoekers komen langs allerlei wegen op je website terecht. De ene heeft je bedrijf leren kennen via Facebook, de ander heeft een advertentie gezien op Instagram, nog iemand anders kent je via mond-aan-mondreclame en vindt je website organisch of door rechtstreeks je URL in te geven…

Belangrijk is om bij remarketingcampagnes hierin een onderscheid te maken en deze mensen ook een andere boodschap te bezorgen. Probeer jezelf dus in hun plaats te stellen en je af te vragen hoe zij voor het eerst iets over jouw bedrijf hebben gehoord en op basis van welke gronden zij een idee over jouw bedrijf hebben gevormd.

Vervolgens ga je na welke boodschappen je zelf op het internet over jouw bedrijf hebt geplaatst en ten slotte stel je op basis van deze factoren een nieuwe remarketingcampagne op die volledig op maat is van het kanaal.

In snackvorm

Remarketingcampagnes moeten slim worden ingesteld om efficiënt te zijn. Neem zeker de volgende tips mee.

  • Kies een doelgroep die minimum 1.000 bezoekers bevat per tijdspanne die jij in Google Analytics hebt ingesteld.
  • Zorg dat je niet zomaar hetzelfde product blijft opdringen, maar doe ook aan cross-selling en upselling.
  • Sluit bezoekers uit die recent nog iets via jouw website hebben aangeschaft. De kans dat zij nu opnieuw iets kopen, is nu eerder klein.
  • Kijk verder dan alleen de korte termijn en probeer ook bezoekers te targetten die langer geleden op jouw website zijn geweest.
  • Houd rekening met de kanalen waarlangs je bezoekers op jouw website zijn binnengekomen en geef per kanaal een andere, specifieke boodschap mee.
Matteo Van Mol
Matteo Van Mol
matteo.vanmol@websteak.be

Performance director slash leadgen-specialist die 's nachts droomt van CTR's en conversatieratio's. Papa van Leon. De grootste Jurassic Park-fan van België.