page-speed-optimaliseren

Hoewel het belang van page speed (Lees: de laadtijd en snelheid van je website en webpagina’s) al jaren wordt benadrukt, wordt het operationeel vaak op de lange baan geschoven.

Zaken als GDPR, de omschakeling naar HTTPS en mobile responsiveness kregen de afgelopen jaren telkens voorrang.

Google pleit al sinds 2009 voor een ‘faster web’ maar gaf hier, naast een reeks initiatieven in 2010 en 2011, zelf niet al te veel gevolg aan. De laatste tijd blijft Google almaar sterker benadrukken dat een te trage laadtijd van je website een steeds groter probleem wordt. Ons vermoeden? Snelle pagina’s en websites gaan dit jaar écht het verschil maken wat betreft je plaats in de search results.

Waarom page speed hoog op je todo-lijst moet staan?

Page speed en bounce rate

Fast forward naar 2017: Google komt op de proppen met een onderzoek naar page speed. Uit dat onderzoek bleek dat hoe trager de page speed, hoe groter de kans op bounces, waarbij bezoekers je website snel verlaten omdat ze niet snel genoeg worden geholpen.

“Today, it’s critical that marketers design fast web experiences across all industry sectors. People want to quickly pay bills on finance sites, get rapid results when they’re browsing vacation reviews, and view an article immediately when they click through. And if there’s too much friction, they’ll abandon the site and move on.”

Uit een vervolgonderzoek van 2018 blijkt dat de gemiddelde mobiele landing page 15,3 seconden moest laden.

Een verbetering, maar nog een heel eind af van de vooropgestelde 3 seconden.

“Here’s the good news. Since we looked at mobile page speeds last year, the average time it takes to fully load a mobile landing page has dropped by seven seconds.1 The bad news is that it still takes about 15 seconds, according to our new analysis. That’s far too slow when you consider that 53% of mobile site visits leave a page that takes longer than three seconds to load.”

De boodschap is duidelijk: wees snel.

Mobile page speed

Sinds de uitrol van Mobile First Indexing, is de snelheid van je mobiele pagina’s belangrijker dan ooit. Logisch ook, aangezien het aantal mobiele zoekopdrachten alleen maar blijft toenemen. Sinds juli vorig jaar tellen mobiele zoekopdrachten trouwens mee voor je ranking in de zoekresultaten.

Page speed en advertising

Ook als het aankomt op advertising, geeft Google duidelijke signalen richting snellere laadtijden. In mei 2017 introduceerde de zoekreus bijvoorbeeld AMP (Lees: Accelerated Mobile Pages) in wijlen AdWords (nu Google Ads). Het open source-project zou gebruikservaringen (en ROI’s) beter moeten maken.

Vorig jaar werd Google Ads nog verrijkt met de ‘Mobile Speed Score’. Hierbij werd gekeken naar verschillende factoren, zoals onder meer de verhouding tussen de paginasnelheid en het conversieratio.

In snackvorm

Speed up or disappear, dat is de boodschap.

  • Page speed is heel belangrijk wil je een hoog eindigen in de zoekresultaten.
  • Het bounce-effect: Hoe trager je website, des te sneller bezoekers van je site zullen bouncen.
  • Page speed staat al jaren op de campagnekalender van Google.
  • Page speed is een must.
  • AMP landing pages verbeteren de page speed van je site aanzienlijk.

Om het belang van page speed kunnen we niet heen. Een snelle website zorgt (in ieder geval deels) voor een aangename gebruikservaring.

Ook voor SEO is een snelle website een must. Google benadrukt het belang van page speed al sinds 2009 en lijkt nu, 10 jaar later, resoluut de kaart te trekken van snelheid om posities in de zoekresultaten te bepalen.

Enkele oorzaken

Heb je problemen met de page speed (Lees: de laadtijd en snelheid van je website en webpagina’s) van je webpagina? Dat kan aan een paar verschillende oorzaken liggen.

Wij lijsten voor jou de meest voorkomende even op.

Afbeeldingen

Bevat je pagina één of meerdere afbeeldingen, dan bestaat de kans dat je pagina trager wordt. Afbeeldingen van een zekere grootte of met een hoge resolutie werken namelijke erg vetragend.

Te veel afbeeldingen en HTTP requests zijn niet positief voor de snelheid van je pagina. Bovendien laadt je pagina ook langer als die tegelijk HTML , CSS , JavaScript en afbeeldingen moet laden.

Plugins, apps en widgets

De eigenaars en makers van website voegen graag extra features (zoals plugins, apps en widgets) toe aan hun pagina’s. Maar die kunnen de prestatie van je website negatief beïnvloeden.

Ons advies? Beperk add-ons tot een minimum, zo blijft je website optimaal presteren.

Code

De tweede grootste bijdrage aan het ‘gewicht’ van je website, na afbeeldingen, is je code. Als die eerder ‘zwaar’ is, zorgt dat voor een trage ervaring op je site. Ook de aanwezigheid van scripts werkt een trage laadtijd in de hand.

“Scripts are usually a (bigger) issue because of the time it takes to actually execute the script in addition to the download size, while images really only matter because of the download size. With mobile devices for example, it can take several seconds to run a script even after it has been downloaded.”

Tools

Enkele tools kunnen je helpen inzicht te krijgen in de page speed van je pagina.

GTmetrix geeft je meer inzicht in hoe goed jouw pagina laadt. Het geeft je ook tips hoe je de page speed kan optimaliseren.

Google biedt ook een tool aan waar je gebruik van kan maken: Page Speed Insights.

Tips

De snelheid van je website optimaliseren? Daar kan je verschillende stappen voor ondernemen.

We geven je graag een aantal tips die je daarbij kunnen helpen.

HTTP/2

Wanneer je met een server contact legt, start je browser een HTTP-sessie. Als die sessie HTTP/2 ondersteunt, kan je pagina sneller laden. HTTP/2 zorgt namelijk voor een snellere en slimmere overdracht van data. Het verhoogt de laadtijd van je webpagina met 3% tot 15%!

Verklein afbeeldingen

De gemakkelijkste en snelste manier om je website sneller te doen laden is heel eenvoudig: verklein je afbeeldingen! Op het internet vind je een hele reeks tools die je afbeeldingen eenvoudig verkleinen, zoals Optimizilla. Met deze online image optimizer pas je de grootte van je afbeelding snel en gemakkelijk aan.

Caching 

Wil je de page speed van je pagina aanzienlijk verlagen, gebruik dan zeker caching voor je webpagina. Zo moeten de (grotere) afbeeldingen en andere downloads niet opnieuw laden, wanneer iemand je pagina een tweede keer bezoekt.

In snackvorm

Pagina’s die snel laden, zijn cruciaal voor je gebruikers (én SEO).

  • Hoe sneller je pagina’s zijn, hoe minder snel bezoekers wegklikken, en hoe meer kans je maakt op een hoge positie in de zoekresultaten.
  • Google benadrukt al sinds 2009 het belang van page speed. Als je er nog niet mee bezig was, moet daar snel verandering in komen.
  • Een trage laadtijd kent verschillende oorzaken. Denk aan afbeeldingen, plugins, widgets, apps en je code.
  • Je kan je page speed controleren met de hulp van onder meer GTmetrix en Page Speed Insights.
  • Aan de hand van enkele simpele tips kan je de page speed van je pagina al sterk verbeteren. Verklein je afbeeldingen en maak gebruik van caching, CDN en HTTP/2.
Mattias Vercauteren
Mattias Vercauteren
mattias.vercauteren@websteak.be

Performance director, probleemoplosser en people person. Gaat altijd voor structuur en efficiëntie.