niche marketing

De kans is groot dat je sector heel wat gelijkaardige spelers rijk is. 

“Ja, maar die spelen niet op hetzelfde niveau,” kun je dan rationaliseren, maar in werkelijkheid is jouw bedrijf voor eindklanten hoogstwaarschijnlijk  ‘een van de’ vele opties in de markt

Daar mag je niet blind voor zijn. 

Je kunt gelukkig nog altijd succesvol je business runnen en aan marketing doen, zelfs in een markt die op de vlakte erg competitief is. Maar dan moet je wel een stukje van de markt claimen dat jij beter gaat bedienen dan wie ook.

When you try to serve everyone, you serve no one

Ze zijn er, de reuzen/generalisten die op het breedst mogelijke publiek mikken en daar quasi succesvol in zijn. 

Maar dat is niet voor iedereen weggelegd, en echt vernieuwend zijn deze spelers ook zelden. 

“Wij zijn gespecialiseerd in alles voor iedereen” is in principe zelfs een paradox, want specialisatie houdt in dat je keuzes maakt en een richting kiest. 

Het handige is ook dat wanneer je die bepaalde richting kiest, heel wat andere puzzelstukjes op hun plaats vallen. Denk bijvoorbeeld aan de marketingkanalen die je kiest, welke cases je gaat uitlichten, en hoe je boodschap zal worden opgebouwd. Door resoluut in te zetten op een nauwkeurig afgelijnd deel van de markt, zal je ook veel beter emotionele argumenten kunnen bevatten en brengen.

Een unieke invalshoek en een duidelijke aflijning van wie je precies zal bedienen, gaan je helpen om eruit te springen ten opzichte van de concurrentie en te staan als een categorie op zich.

Zoek naar de ‘weak spot’ van je concurrenten

De beste manier om een nichemarkt aan te boren is een grondige analyse van je concurrenten te doen. Ga op zoek naar hun ‘weak spot’. 

  • Waar binnen de sector zijn zij actief, en belangrijker, nog niet actief? 
  • Welke doelgroep spreken ze aan en welke niet?
  • Welke service en USP’s bieden ze?

Een grondige analyse hiervan, toont je ‘het gat in de markt’.                                                                                                                                                                                                                                   

Must-read!

En dit gat in de markt zou zomaar jouw nichemarkt kunnen zijn.                                                                                                                                                                                                                                             

Belangrijk bij het bepalen van deze niche is dat je ook effectief een probleem kunt oplossen voor deze specifieke doelgroep.

Jezelf onderscheiden kan op meer manieren

Niet alleen het bepalen van een niche doelgroep is een manier om je te onderscheiden van je concurrenten.

Uit je concurrentie-analyse zal ook blijken hoe je concurrenten zich profileren ten opzichte van de doelgroep.

Welke USP’s communiceren zij? 

Hier kun je dan op inspelen door dit net anders te doen dan de concurrent.

Enkele voorbeelden:

  • Klantenservice on point: doe wat je belooft en breng je klantenservice naar the next level. Biedt net dat beetje extra wat je bij je concurrenten niet vindt. 
  • Geef garanties: het geven van garanties wekt vertrouwen. Het toont aan dat jij zo zeker van je product of dienst bent dat je je hand hier figuurlijk voor in het vuur wil steken. 
  • Focus op pijnpunten: ga op zoek naar de problemen/pijnpunten van jouw doelgroep en draai dit om naar iets positiefs.
  • Verras: iedereen wil graag verrast worden. Bouw de nodige verrassingen in je customer journey. Je creëert hiermee ‘wauw-effecten’ en hopelijk effecten waarover gepraat gaat worden!
Avatar
Matteo Van Mol
matteo.vanmol@websteak.be