De kans is groot dat je sector heel wat gelijkaardige spelers rijk is.

“Ja, maar die spelen niet op hetzelfde niveau,” kun je dan rationaliseren, maar in werkelijkheid is jouw bedrijf voor eindklanten hoogstwaarschijnlijk ‘een van de’ vele opties in de markt.

Daar mag je niet blind voor zijn.

Je kunt gelukkig nog altijd succesvol je business runnen en aan marketing doen, zelfs in een markt die op de vlakte erg competitief is. Maar dan moet je wel een stukje van de markt claimen dat jij beter gaat bedienen dan wie ook.

When you try to serve everyone, you serve no one

Ze zijn er, de reuzen/generalisten die op het breedst mogelijke publiek mikken en daar quasi succesvol in zijn.

Maar dat is niet voor iedereen weggelegd, en echt vernieuwend zijn deze spelers ook zelden.

“Wij zijn gespecialiseerd in alles voor iedereen” is in principe zelfs een paradox, want specialisatie houdt in dat je keuzes maakt en een richting kiest.

Het handige is ook dat wanneer je die bepaalde richting kiest, heel wat andere puzzelstukjes op hun plaats vallen. Denk bijvoorbeeld aan de marketingkanalen die je kiest, welke cases je gaat uitlichten, en hoe je boodschap zal worden opgebouwd.

Door resoluut in te zetten op een nauwkeurig afgelijnd deel van de markt, zal je ook veel beter emotionele argumenten kunnen bevatten en brengen.

Een unieke invalshoek en een duidelijke aflijning van wie je precies zal bedienen, gaan je helpen om eruit te springen ten opzichte van de concurrentie en te staan als een categorie op zich.

Meer inzicht krijgen in het rendement van je digitale campagnes?

Zoek naar de ‘weak spot’ van je concurrenten

De beste manier om een nichemarkt aan te boren is een grondige analyse van je concurrenten te doen. Ga op zoek naar hun ‘weak spot’.

  • Waar binnen de sector zijn zij actief, en belangrijker, nog niet actief?
  • Welke doelgroep spreken ze aan en welke niet?
  • Welke service en USP’s bieden ze?

Een grondige analyse hiervan, toont je ‘het gat in de markt’. En dit gat in de markt zou zomaar jouw nichemarkt kunnen zijn.

Belangrijk bij het bepalen van deze niche is dat je ook effectief een probleem kunt oplossen voor deze specifieke doelgroep.

Om de zwakke plek van je concullega’s in kaart te brengen, is het belangrijk om alle pijlers onder de loep te nemen. Is jouw product of dienst is prijziger dan dat van de concurrentie? Zet dan een ander aspect waar jouw merk in uitmunt in de kijker.

Zo kan een goedkoper product je duurder komen te staan wanneer het retour- of garantiebeleid extra kosten inhoudt.

Misschien blinkt jouw bedrijf wel uit in andere opzichten en kan je jezelf onderscheiden in een ander segment.

7 tips om je te onderscheiden van je concurrentie

Niet enkel het bepalen van een niche doelgroep is een manier om je te onderscheiden van je concurrenten. Uit je concurrentie-analyse zal ook blijken hoe je concurrenten zich profileren ten opzichte van de doelgroep. Welke USP’s communiceren zij?

Hier kun je dan op inspelen door dit net anders te doen dan de concurrent. Enkele voorbeelden:

Klantenservice on point

Doe wat je belooft en breng je klantenservice naar the next level. Bied net dat beetje extra wat je bij je concurrenten niet vindt. Werk bijvoorbeeld met loyaliteitsprogramma’s of geef gepersonaliseerde kortingscodes.

Sociaal verantwoord ondernemen

De moderne consument zet graag zijn beste beentje voor als het gaat om het investeren in maatschappelijk verantwoorde producten en diensten. Wanneer je je als bedrijf engageert voor het milieu of voor de samenleving scoor je ongetwijfeld extra punten bij bepaalde klanten. Ga voor duurzame en recycleerbare materialen of geef een deel van je opbrengst aan een goed doel. 

Wees transparant in je communicatie

Is het bestelde artikel niet voorradig of zal de verzending meer tijd nemen? Laat dit dan aan je klant weten. Je communicatie gaat overigens veel verder dan dat: zorg dat je privacy-, retour- en garantiebeleid duidelijk vindbaar zijn op je website op een FAQ-pagina bijvoorbeeld. Dat schept vertrouwen en bespaart tijd en geld voor beide partijen.

Zet in op snelheid

Als je sneller kan leveren dan de concurrentie is dat een groot pluspunt. Snelheid is vaak een doorslaggevende factor, zeker als het gaat om online bestellingen. Want waarom zou je klant 5 dagen wachten op een bestelling die hij ergens anders dubbel zo snel kan ontvangen?

Geef garanties

Het geven van garanties wekt vertrouwen. Het toont aan dat jij zo zeker van je product of dienst bent dat je je hand hier figuurlijk voor in het vuur wil steken. 

Focus op pijnpunten

Ga op zoek naar de problemen/pijnpunten van jouw doelgroep en draai dit om naar iets positiefs. Verkoop je maaltijdboxen? Speel dan in op het gebrek aan inspiratie, de regelmatige supermarktbezoeken en de tijdnood waar je doelpubliek mee te kampen heeft en biedt hen een oplossing op maat met verse ingrediënten, snelle maaltijden en thuislevering. 

Verras

Iedereen wil graag verrast worden. Bouw de nodige verrassingen in je customer journey. Je creëert hiermee ‘wauw-effecten’ en hopelijk effecten waarover gepraat gaat worden. Heeft je trouwe klant al 10 bestellingen geplaatst? Geef hem de 11de gratis of met een gepersonaliseerde kortingscode!

Analyseer de cijfers van je zaak

Wanneer je weet welke cijfers er schuilgaan achter je bedrijf, weet je beter in welke richting je moet manoeuvreren en waar je moet bijschaven.

Enkele belangrijke cijfers die je nauw in de gaten moet houden, zijn:

  • Je ROI of return on investment: wat leveren je marketingcampagnes op?
  • De gemiddelde klantwaarde: hoeveel geeft de gemiddelde klant uit binnen een bepaalde periode?
  • Je CPA of kosten per acquisitie: hoeveel betaal je gemiddeld om een conversie binnen te halen?
  • Je rendabiliteit of break-even: dekken je kosten je uitgaven?

Bekijk wat deze cijfers betekenen voor je bedrijf en probeer ze telkens te verbeteren. Net zoals een basketbalwedstrijd gaat het vaak om millimeterwerk waar het kleinste voordeel of de kleinste verbetering het verschil kan betekenen tussen winnen en verliezen.

In snackvorm

  • Doe een grondige analyse van je concurrenten.
  • Claim een stuk van de markt wat jij het beste gaat bedienen.
  • Pas je communicatie hier volledig op aan.
  • Creëer USP’s die ook echt uniek zijn.
  • Wees niet bang om hierbij ‘over the top’ te gaan.
  • Analyseer je kerncijfers en zet ze naar je hand.