Metadescriptions

Heb je net nieuwe content gepubliceerd en wil je hiermee meer bezoekers richting jouw website sturen? Dan is het belangrijk om jouw artikel of pagina steeds van een overtuigende metadescription te voorzien.

Metadescriptions vertellen namelijk in een notendop waarover de pagina gaat, en ze geven weer aan Google of jouw content al dan niet een antwoord biedt op de informatie waarnaar je doelgroep op zoek is.

Of toch tenminste, als je het correct doet en je je aan het juiste aantal karakters houdt.

Want zowel voor desktop, als mobiel gelden andere richtlijnen voor metadescriptions. En deze kan je maar best opvolgen als je te allen tijde wil vermijden dat Google jouw metadescription halverwege afbreekt.

Metadescriptions voor desktop

Schrijf je metagegevens voor desktop? Dan geldt over het algemeen de regel dat deze niet langer dan 150 à 155 karakters mogen zijn.

De reden voor deze kleine afwijking is omdat Google rekening houdt met de effectieve pixelbreedte van je metadescription in plaats van het aantal karakters, en bepaalde letters en cijfers net iets meer ruimte nodig hebben dan andere.

Voor mensen die gebruikmaken van WordPress, bestaan er bepaalde SEO plug-ins die je kunt downloaden, zoals Yoast SEO.

Zo’n plug-in brengt volgende voordelen met zich mee:

  1. Je hebt de mogelijkheid om meteen bij je artikel een meta title en meta description in te voeren.
  2. Je hoeft geen gebruik meer te maken van een aparte online SEO-tool aangezien Yoast SEO je via een kleurcode aangeeft of je met jouw tekst de minimale of maximale pixelbreedte hebt bereikt of niet.

Metadescriptions voor mobiel

Wat betreft het gebruik van metadescriptions voor mobiel, wordt er over de gehele lijn een maximale lengte van ongeveer 100 karakters gehanteerd.

Wil dit dan zeggen dat je echt nooit deze 100 karakters mag overschrijven?

Zelfs niet wanneer je meta descriptions alleen maar relevante informatie bevat? 

Helemaal niet.

De zoekreus liet weten dat langere metadescriptions voor mobiel kunnen worden toegelaten, wanneer deze:

  1. relevante keywords bevatten, en
  2. een perfect antwoord bieden op de zoekvraag van je doelgroep.

Checklist voor metadescriptions

Zoals hierboven reeds gezegd, gelden er andere regels voor meta descriptions voor desktop en mobiel. Toch zijn er bepaalde richtlijnen die wél van toepassing zijn op beide soorten meta descriptions.

Hieronder sommen we ze voor je op:

  • Zorg ervoor dat de belangrijkste keywords aanwezig zijn in je meta description, maar vermijd keyword stuffing
  • Schrijf metadescriptions die vlot lezen, goede zinnen bevatten en effectief matchen met de content die op jouw webpagina staat.
  • Zorg dat iedere webpagina een andere metadescription heeft. Google straft websites af die voor meerdere pagina’s eenzelfde metadescription gebruiken.
  • Probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van rich snippets, indien deze mogelijk zijn. Bijvoorbeeld: ratings van klanten, vermelding van het aantal calorieën, productinformatie…

In snackvorm

Bezoekers richting je website sturen? Dan zijn overtuigende metadescriptions enorm belangrijk.

  • Zie erop toe dat je meta descriptions voor desktop maximaal 155 tekens bevatten en je meta descriptions voor mobiel 100 tekens.
  • Download tools zoals Yoast SEO en voeg meteen metagegevens toe aan je artikels of pagina’s.
  • Zorg dat je metadescriptions relevante keywords uit je artikel bevatten, en dat deze een perfect antwoord bieden op de zoekvraag.
  • Vermijd keyword stuffing.
  • Zie erop toe dat iedere webpagina binnen je website een unieke metadescription heeft.
Mattias Vercauteren
Mattias Vercauteren
mattias.vercauteren@websteak.be

Zaakvoerder Websteak Marketing.