Jab jab jab right hook

Gary Vaynerchuk geldt vandaag als een van de grootste namen in social media marketing en content marketing. Met zijn inzichten, boeken en keynotes inspireert hij marketeers wereldwijd om het beste van zichzelf te geven. Zijn bekendste vuistregel (en boek) voor succes op social media is ‘Jab, Jab, Jab, Right Hook’

Maar wat vertelt ‘Gary Vee’ ons aan de hand van zijn vuistregel? Om je dat uit te leggen vertrekken we vanuit inbound marketing: de juiste boodschap op het juiste moment aan de juiste personen voorleggen via de juiste kanalen.

Jab jab jab right hook

‘Jab, Jab, Jab, Right Hook’ van Gary Vaynerchuk

Het juiste kanaal: social media

Als merk moet je aanwezig zijn op de plaatsen waar je doelgroep actief is. Niet omgekeerd. Het is duidelijk genoeg waar de doelgroepen zich voor een groot deel bevinden:

  • Facebook telt 2.45 miljard maandelijkse gebruikers
  • YouTube telt 2 miljard maandelijkse gebruikers
  • Instagram telt 1 miljard maandelijkse gebruikers
  • LinkedIn telt 310 miljoen maandelijkse gebruikers
  • Voor jong publiek: TikTok telt 800 miljoen maandelijkse gebruikers

Vaynerchuk is alleszins overtuigd van social media als het juiste kanaal. Het is niet alleen belangrijk dat een groot deel van de wereldbevolking zich erop bevindt. Ook de potentiële doelgroep die je kunt bereiken, is van tel. 

Social media advertising brengt namelijk veel mogelijkheden met zich mee. Je kunt je doelgroep heel specifiek targeten, inclusief gebruikers die veel weg hebben van je doelgroep (= lookalike audiences). 

Dat maakt dat elk contact dat je advertentie teweegbrengt veel relevanter is dan de contacten die je met hen hebt via traditionele advertentiemethodes zoals bijvoorbeeld tv en radio.

Maar een relevant contact is alleen nuttig als je de boodschap waardevol genoeg maakt. Dat is uiteindelijk de basis van sterke content marketing. Het probleem is dat social media overbevolkt zijn. Zo goed als iedereen is erop aanwezig. 

De kunst bestaat erin om je boodschap zodanig te brengen dat je beter scoort dan de rest. En daarvoor bestaat het jab, jab, jab, right hook-principe.

De juiste boodschap: jab, jab, jab, right hook

De leuze ‘jab, jab, jab, right hook’ draait rond het principe van wederkerigheid. Doe iets voor een ander en zij zijn nadien sneller bereid om je er iets voor terug te geven.

Met een ‘jab’ beoogt Gary Vee de waarde waarvan je je doelgroep voorziet om je waardering voor hen te uiten. 

Jabs zijn onder meer:

  • Nuttige blogposts
  • Fotowedstrijden
  • Leuke video’s
  • Podcasts

Deze content heeft geen conversie als doel. Het is een opwarmer voor je ‘right hook’

Je right hook is een vraag die je stelt aan je doelgroep, zoals:

  • schrijf je in voor dit event;
  • meld je aan voor onze nieuwsbrief;
  • bestel product X.

Door je jabs goed te verzorgen, vergroot je de kans dat je right hook succesvol is. Let wel op! Jabs garanderen niet dat de right hook succesvol is. Een reeks goede jabs geeft je genoeg krediet bij je doelgroep om die vraag te stellen. Hoe meer krediet je opbouwt, hoe meer iemand geneigd is om in te gaan op je right hook.

Of om Gary Vaynerchuk te citeren:

“To get customers, you need to go from the heart to the brain to the wallet

Het juiste moment

Elk platform heeft zijn eigen context en dus een eigen juiste moment. Gelukkig zijn er wereldwijd verschillende instanties die onderzoeken wanneer dat juiste moment juist is. 

Uit een studie van Sprout Social kwamen volgende cijfers wat engagement betreft:

  • Facebook: woensdag tussen 11:00-12:00
  • Instagram: woensdag tussen 11:00-12:00 & vrijdag tussen 10:00-12:00
  • LinkedIn: woensdag, donderdag & vrijdag van 08:00-10:00, woensdag rond 12:00 en donderdag tussen 13:00-15:00
  • Twitter: woensdag & vrijdag tussen 09:00-10:00

Facebook engagement timing

 

Instagram engagement timing

LinkedIn engagement timingTwitter engagement timing

Maar gemiddelden zijn natuurlijk niet heilig. Je doelgroep is heilig en hun consumptiepatroon van social media kan aardig verschillen van dat van een andere doelgroep. 

De boodschap wat timing betreft is simpel: begin met de gemiddelde ideale momenten en test andere momenten. Zo weet je snel welk moment het beste past voor jouw bedrijf.

De juiste persoon

Social media maken het relatief simpel om de juiste personen te vinden. Op Facebook heb je de mogelijkheid om mensen te targeten die veel weg hebben van bestaande klanten. 

Op LinkedIn kun je dan weer hyperspecifiek targeten (als in: alle online marketing consultants die werken bij Websteak Marketing).

In de meeste gevallen weet je al welke doelgroepen belangrijk zijn voor jou. Je kent:

  • hun demografische kenmerken;
  • hun interesses;
  • hun gedrag.

En daar raak je al heel ver mee in social media advertising. 

Laat je niet vangen aan buikgevoel als het op adverteren aankomt. Veronderstellingen zijn een goede start, maar geen absoluut gegeven. Voer voldoende onderzoek uit om te weten te komen welke doelgroep echt belangrijk is voor jou. Stel vervolgens de correcte parameters in om van je advertenties leadmachines te maken.

Hoe start je met jabs & right hooks?

Op social media valt veel te rapen mits de juiste aanpak van jabs & right hooks

Een probleem dat Gary Vee veel ziet verschijnen op social media is het feit dat te veel bedrijven te veel aandacht schenken aan right hooks. Ze lopen voor ze kunnen wandelen. Door voldoende waardevolle jabs in te zetten zouden hun resultaten veel beter ogen.

Het geheim van een sterke social media strategie bestaat er dus in om te beschikken over voldoende stevige jabs om impact te creëren.

Om die jabs te vinden, moet je weten wat je doelgroep drijft. Waar zijn zij naar op zoek dat jij hen kunt aanbieden? En dan heb ik niet over een product of een dienst. Maar over de behoefte die jij voor hen kunt invullen

Verkoop je bijvoorbeeld alarmsystemen? Dan zet je jabs in om je doelgroep tips te geven over de beveiliging van hun huis. 

Verkoop je fitnessabonnementen? Schrijf dan blogs over een dieet waarvan je afslankt en koppel dat aan fitnessoefeningen. 

Waardevolle jabs creëren is moeilijker dan het lijkt. Maar eens je erin slaagt om de jabs goed te laten werken, ben je vertrokken naar een efficiënte social media strategie.

Avatar
Stefan Kerkhof
stefan.kerkhof@websteak.be

Content marketeer in hart en nieren at work, cat dad en Dungeons & Dragons-fanaat at home.