Interne links

De waarde van externe links voor SEO staat buiten kijf, de kracht van interne links wordt nog vaak vergeten.

Toch is het een belangrijk onderdeel wat betreft zoekmachine optimalisatie. Het is zelfs zo dat je er best éérst voor zorgt dat alles wat op je site staat, op SEO-vlak in orde is voor je verdere linkbuilding-stappen onderneemt. Waarom het zo belangrijk is om eerst je content en interne links te optimaliseren?

Een gids voor zoekmachines

Interne links zijn belangrijk omdat ze ervoor zorgen dat zoekmachines je website beter begrijpen.

Als er op veel plaatsen op je website gelinkt wordt naar een bepaalde pagina, weet de zoekmachine dat die belangrijk is en best getoond kan worden in de zoekresultaten.

Als je merkt dat Google vaak verwijst naar een algemene pagina terwijl er een specifiekere pagina voor is, kan je dit sturen door er intern naar te linken. Overdrijf ook niet en zorg dat mensen alleen naar relevante pagina’s worden doorgestuurd.

Vergeet de Link Anchor Text niet

Deze is ook voor interne links belangrijk.

Bij externe links kan je bestraft worden als je de anchor tekst ‘overoptimaliseert’, maar bij interne Link Anchor Text is het net belangrijk dat deze geoptimaliseerd is met zoekwoorden. Dit is zowel voor zoekmachines als voor gebruikers handig.

Met het Internal Links Report kan je zien hoe Google naar je pagina’s en interne links kijkt.

Ze zorgen voor Link Equity

Link equity, of link juice, is een ranking factor waarbij links waarde en autoriteit kunnen laten ‘doorstromen’ van de ene pagina naar de andere. Bij externe links is het bijvoorbeeld heel goed als een pagina met veel autoriteit naar jouw website linkt.

De interne linkstructuur op je website bepaalt hoe link equity, of juice, wordt verdeeld over je website. Hoe minder er naar een pagina gelinkt wordt, hoe minder ‘juice’ die pagina krijgt.

Naar sommige pagina’s die voor jezelf heel waardevol zijn, zal weinig gelinkt worden omdat ze voor andere websites weinig waarde hebben. Bijvoorbeeld de productpagina’s bij een webshop. Je kan ervoor zorgen dat deze pagina’s toch nog ‘juice’ krijgen door er zelf naar te linken in een interessant blogartikel.

Ze hebben een impact op usability en SEO

Interne links hebben onderhoud nodig, en dit doe je best door regelmatig site audits te doen. Het is vooral belangrijk om broken links te vermijden want die hebben een impact op SEO en gebruiksvriendelijkheid. Als je een pagina verplaatst of verwijderd, moet je zorgen dat links die ernaar verwijzen ook doorgestuurd worden. Hier kan je ook het Internal Link Report voor gebruiken.  

In snackvorm

Interne links worden vaak vergeten, en dat is een jammere zaak.

  • Idealiter optimaliseer je ze vóór je aan linkbuilding-inspanningen begint.
  • Interne links tonen zoekmachines en gebruikers welke pagina’s belangrijk zijn.
  • Ze zorgen tevens voor link equity naar pagina’s die anders weinig autoriteit hebben.
  • Interne links hebben een geoptimaliseerde Link Anchor Text nodig.
  • Maak van het onderhoud van je interne links een vast terugkerende taak.

Maak je regelmatig nieuwe webpagina’s aan, maar heb je het gevoel dat er hier nauwelijks tot geen nieuwe bezoekers op binnenstromen?

Dan wordt het hoog tijd om eens na te gaan of er wel interne links aanwezig zijn naar je webpagina’s.

Pagina’s zonder interne links hebben voor Google-crawlers immers geen enkele autoriteit. Om deze reden worden ze niet mee opgenomen in de zoekresultaten, en bereik je bijgevolg dus ook moeilijker nieuwe bezoekers.

Met onderstaande methodes kan je nagaan of dit bij jou het geval is en je dus content zonder interne links hebt.

Handmatig webpagina’s zonder interne links terugvinden

1. Maak een volledige lijst van al je geïndexeerde webpagina’s

Om handmatig je webpagina’s zonder interne links terug te vinden, heb je eerst en vooral een volledige URL-lijst nodig van al je pagina’s die wel geïndexeerd worden.

Hiervoor maak je gebruik van een SEO-crawler, zoals bijvoorbeeld Screaming Frog.

2. Haal een lijst met alle pagina’s uit Google Analytics

Verder heb je ook nog een lijst nodig met alle pagina-URL’s uit Google Analytics om in de eindfase je webpagina’s zonder interne links te achterhalen.

Deze lijst bekom je door volgend stappenplan uit te voeren:

  • Ga naar “Alle pagina’s” in Google Analytics (dit vind je in het menu terug onder “Gedrag” > “Site-content”);
  • Sorteer je paginaweergaven van laag naar hoog door op de kolom van paginaweergaven te klikken;
  • Zet de startdatum van je tijdsperiode op een datum van voor je Google Analytics op de website hebt geïnstalleerd (bijvoorbeeld “1 januari 1990”);
  • Zet het aantal rijen dat Google Analytics dient weer te geven op 5000;
  • Neem een export van al deze URL’s.

Let wel, indien je meer dan 5000 URL’s hebt in Google Analytics, dien je per 5000 URL’s een export te nemen.

Achterhalen welke struikelblokken je SEO-resultaten negatief beïnvloeden? Vraag onze WEBSCAN voor waardevolle insights en een duidelijk SEO-stappenplan .

[qodef_button size=”” type=”” hover_animation=”hover-animation” target=”_self” icon_pack=”font_awesome” fa_icon=”fa-send-o” font_weight=”” text=”WEBSCAN aanvragen” link=”https://www.websteakmarketing.be/groeien/” hover_color=”#108763″ background_color=”#108763″ hover_border_color=”#108763″ color=”#ffffff” hover_background_color=”#ffffff” border_color=”#ffffff”]

3. Vergelijk de twee lijsten met elkaar

Ten slotte leg je zowel de lijst met geïndexeerde pagina’s, als de lijst met alle pagina’s uit Google Analytics naast elkaar.

Van zodra je in de lijst uit Google Analytics een URL tegenkomt die niet in de lijst met geïndexeerde pagina’s staat, heb je te maken met:

  • webpagina’s zonder interne links;
  • duplicaten zonder redirect (denk aan URL’s die quasi volledig hetzelfde zijn, maar in het begin van de URL anders starten met “http”, “https” of “www”. Ook URL’s die hetzelfde zijn, maar waarbij de één eindigt zonder “/” en de ander met “/” zijn duplicaten.);
  • webpagina’s die je zelf hebt uitgesloten voor zoekmachines via een robots.txt-bestand.

De eerste twee situaties dien je meteen op te lossen om je SEO-ranking te verbeteren.

Via SEO-tools webpagina’s zonder interne links terugvinden

Je kan je lijst uit Google Analytics ook vervangen door een lijst die uit één van je SEO-tools komt.

Op deze manier zal je nog meer URL’s terugvinden van webpagina’s zonder interne links.

Volgende tools geven een volledige lijst van je website-URL’s weer:

  • SEMrush
  • Ahrefs
  • Moz Link Explorer
  • Raven Tools

Bij SEMrush kan je zelfs rechtstreeks je webpagina’s zonder interne links terugvinden.

Hiervoor zet je in de eerste plaats een site-audit op in deze tool, vervolgens laat je SEMrush je gehele website crawlen en ten slotte zal je onder het tabblad “Issues” het probleem “Orphaned sitemap pages” terugvinden.

In snackvorm

Interne links zijn goed voor de vindbaarheid van je website overall.

  • Webpagina’s zonder interne links hebben voor Google-crawlers geen enkele autoriteit, en worden daarom niet mee opgenomen in de zoekresultaten.
  • Je kan webpagina’s zonder interne links volledig handmatig opsporen of aan de hand van een aantal SEO-tools.
  • Wanneer je handmatig te werk gaat, dien je via een SEO-crawler een volledige URL-lijst van indexeerbare pagina’s op te maken. Vervolgens haal je een lijst van alle webpagina’s uit Google Analytics en vergelijk je beide URL-lijsten.
  • Kom je een URL tegen in je lijst van Google Analytics, maar staat deze niet in de lijst van je SEO-crawler? Dan heb je te maken met een webpagina zonder interne links, identieke pagina’s die niet worden geredirect naar dezelfde URL of webpagina’s die je zelf hebt uitgesloten voor zoekmachines via een robots.txt-bestand.
  • Wanneer je gebruik wil maken van een SEO-tool om je webpagina’s zonder interne links te achterhalen, dan raden we je aan om SEMrush te gebruiken. Deze geeft meteen weer welke webpagina’s geen interne links bevatten, zonder dat je nog lijsten moet liggen vergelijken.
Matteo Van Mol
Matteo Van Mol
matteo.vanmol@websteak.be

Performance director slash leadgen-specialist die 's nachts droomt van CTR's en conversatieratio's. Papa van Leon. De grootste Jurassic Park-fan van België.