Google is door de jaren heen steeds slimmer geworden, en dankzij onder andere de Hummingbird-update begrijpen zoekmachines de betekenis van zoekopdrachten beter en kunnen ze het matchen met de context op een pagina.

Het is niet meer zo belangrijk om de zoekopdracht letterlijk in je tekst te stoppen, maar des te belangrijker om te matchen met achterliggende motivatie. Je tekst volproppen met één zoekwoord is dus niet zo’n strak plan. Als je voor één keyword kiest, zal de schrijver zich ook beperkter voelen en niet zo ver uitweiden over het onderwerp.

Google gaat op zoek naar de pagina met de meest relevante, uitgebreide content.

Een goede manier om voor verschillende keywords te ranken is door gebruik te maken van dossier- en clusterpagina’s, maar hoe vind je goede gerelateerde keywords?

Wat is er zo speciaal aan sites die voor verschillende keywords ranken?

Als je voor een bepaalde pagina een goede positie krijgt voor één keyword, is de kans groot dat dit ook voor de andere keywords zo zal zijn.

Artikels met meer woorden, betere URL-ratings en meer backlinks zullen voor verschillende keywords een hoge score halen.

Maar het belangrijkste is wat de zoekwoorden gemeenschappelijk hebben. Het is veel beter om keywords te zoeken die duidelijk samenhoren dan zo veel mogelijk verschillende topics in één tekst te behandelen. Dat is logisch, maar hoe pak je het praktisch aan?

Hoe begin je eraan?

Er zijn vier manieren om verschillende, gerelateerde keywords te vinden die hoog scoren.

1. Gebruik een LSI keyword generator

LSI staat voor Latent Semantic Indexing. Een LSI keyword generator helpt je om gerelateerde zoekwoorden te vinden.

LSIGraph is een goed voorbeeld. Het is een gratis tooltje dat je kan helpen om (een storyframe van) een langer artikel te schrijven met verschillende relevante keywords. Er is wel een limiet van drie zoekopdrachten per dag, maar die kan je optrekken naar 20 als je je e-mailadres achterlaat.

2. Roep de hulp van Google in

Google wil de meest relevante content aanbieden aan gebruikers, en net daar kan je gebruik van maken als je gerelateerde keywords zoekt.

Er zijn verschillende opties:

  • Auto-suggest. Van het moment dat je iets begint te typen in de zoekbalk, stelt Google verschillende zaken voor nog voor je op enter drukt. Dit zijn de meest gezochte zoekwoorden rond je onderwerp, en omdat dit heel regelmatig een update krijgt, weet je zeker dat het relevante opties zijn.
  • Related searches. Als je op enter hebt gedrukt, vind je onderaan de pagina ook nog heel wat suggesties. Het zijn andere termen als je kreeg bij auto-suggest.
  • People also ask. Voor sommige zoekopdrachten krijg je ook nog een ‘People also ask’. Dit is vooral zo bij vragen.

3. Vraag “seed”-keywords aan je publiek

Seed Keywords helpen je te weten komen naar welke keywords mensen in je doelpubliek zoeken.

Dit is opnieuw een gratis tooltje waarmee je vragen kan stellen aan je doelpubliek om de goede keywords te vinden.

4. Gebruik een site zoals Answer the Public

Answer the Public helpt je om nieuwe ideeën te vinden voor topics en keywords. Het is eigenlijk een mengeling van “People also ask” en Seed Keywords. Met één zoekopdracht vind je honderden vragen en gerelateerde zoekwoorden.

Je begint best met een redelijk algemeen zoekwoord of een algemene vraag.

Vervolgens krijg je iets zoals dit:

 

 

Mooi, maar niet echt praktisch. Daarom kan je ook voor gegroepeerde lijsten kiezen, op basis van vragen, voorzetsels, vergelijkingen of alfabetisch geordend.

In snackvorm

Keyword stuffing is al lang achterhaald.

  • Gericht rond zoekwoorden en achterliggende motivaties schrijven, is dat niet.
  • Daar zit de Hummingbird-update voor iets tussen: de context van een pagina is voor Google inzichtelijker dan ooit.
  • Mik dus best op verschillende gerelateerde keywords.
  • Bijvoorbeeld in de vorm van dossier- en clusterpagina’s.
  • Hiervoor zijn verschillende tools: LSI, Google, Seed, Answer the Public…